Frekvensdelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Frekvensdelare

Inlägg av bjornj »

Jag tänkte höra med forumet om någon kan tipsa om någon krets cmos eller ttl eller kanske Ecl som är snabb nog att dela ner drygt 100mhz till hanterligare frekvenser. Någon räknare kanske.
Syftet är att få till en PLL som kan styra en VCO. Jag vet att det finns Frekvenssyntezisers och DDS'er men jag tycker det är roligt att leka med lite äldre nittonhundratalselektronik, och det skall erkännas. Jag orkar inte riktigt sätta mig in i hur man programmerar en DDS.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Frekvensdelare

Inlägg av grym »

11c83
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Frekvensdelare

Inlägg av YD1150 »

Vanliga 74F74 har jag provat upp till typ 170MHz sen gav den upp, en vippa delar med två så man får ha fler i så fall.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Frekvensdelare

Inlägg av Marta »

Är det en syntes med ställbar frekvens? Med en fast prescaler så ökar frekvensstegen motsvarande. Om referensfrekvensen pressas ner så blir det svårare att få PLL att fungera bra. Det vanliga är att ha en prescaler som kan dela med n eller n+1 för att kunna använda en "swallow counter" så delningstalet blir ställbart i steg om 1.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Frekvensdelare

Inlägg av bjornj »

tack för svaren. 11c83 verkar intressant men hur får man tag i en och till rimligt pris.
74F74 hittade jag otrolig nog några stycken i en låda med blandade kretsar.
Det blir till att testa dem.
Konstruktionen är än så länge väldigt lös i kanterna. Iden är väl attt få ner frekvensen så pass att en 4040 räknare kan ta över. Så tillkommer en 4046 pllkrets och en kristalloscillator som referens till den. Den önskade frekvensen väljs med en dipswitch. Skulle det funka så kan ju en avrprocessor få ta över den delen. Så har jag funderat.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Frekvensdelare

Inlägg av alexanderson »

bjornj skrev: 11 mars 2024, 17:20:37 Jag tänkte höra med forumet om någon kan tipsa om någon krets cmos eller ttl eller kanske Ecl som är snabb nog att dela ner drygt 100mhz till hanterligare frekvenser. Någon räknare kanske.
Syftet är att få till en PLL som kan styra en VCO. Jag vet att det finns Frekvenssyntezisers och DDS'er men jag tycker det är roligt att leka med lite äldre nittonhundratalselektronik, och det skall erkännas. Jag orkar inte riktigt sätta mig in i hur man programmerar en DDS.
Det går ju även att få ner frekvensen genom blandning. I en vanlig FM-radio får man ju ner 100 MHz till 10,7 MHz genom blandning (engelska mixer).
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Frekvensdelare

Inlägg av pi314 »

Vilka frekvenser har du tänkt dig att få ut?

Hur låst är du vid att utgå från 100 MHz?

Här finns ett exempel på sid 19 med 3 kHz till 100 kHz i 1 kHz-steg ut. Då använder dom en referens på 1 kHz.

https://www.ti.com/lit/an/scha002a/scha ... e.com%252F

Beroende av vad du vill ha ut, kanske det är enklare att välja en annan referens?

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Frekvensdelare

Inlägg av YD1150 »

Alexanderson hann visst före :)
Men en 25MHz kristall x 4 ger 100MHz som man kan t.ex blanda med en 101MHz oscillator (VCO) ut kommer 1MHz och 201MHz.
Bara att filtrera ut 1MHz med ett lågpassfilter och förstärka.
Variabel delare (divide by N) kan du t.ex göra med CMOS 4029 som är billig.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Frekvensdelare

Inlägg av pi314 »

En nackdel med att blanda är väl att felet blir större, att noggrannheten blir sämre.

Räkna som exempel att vi har ett fel på 150 ppm på två kristaller.

100 MHz, ±150 ppm => ±15 kHz
101 MHz, ±150 ppm => ±15 kHz

Om man blandar detta så får man:

1 MHz ± 30 kHz, motsvarar ±30000 ppm.

Det kan bli 3% fel.

Edit: Men det beror på hur man blandar och vilka frekvenser man vill ha ut.

Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Frekvensdelare

Inlägg av Pucco »

74AHC1G4210GW delar med 1024 och klarar 165MHz
https://www.nexperia.com/products/analo ... 210GW.html
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Frekvensdelare

Inlägg av bjornj »

Att jag har valt 100 mhz beror helt enkelt på att jag under allt för lång tid har försökt
att få till en FM mottagare. Mest för att signalen alltid är tillgänglig. Än så länge i alla fall.
Och då skulle det underlätta om jag hade en lolakoscillator med känd frekvens.
Ideer och förslag på mottagare, vco, mfkretsar som inte självsvänger och liknande mottages tacksamt.
Förvånansvärt svårt att hitta något användbart på nätet.
Antingen är det entransistors vilket i och för sig kan funka eller så är det 100 transistorer och
induktanser som inte går att få tag på enkelt.
Finns ju ochså nästan kompletta i en krets typ TDA7000 men jag har ju tänkt mig en klassisk
mottagare med lokaloscillatr blandare mf och detektor.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Frekvensdelare

Inlägg av Marta »

Till FM rundradio brukar frekvenssteget här i Euopa vara 50kHz. Med /10 prescaler ger det 5kHz referens. Det fungerar, men börjar bli svårt. Det är viktigt att loopfiltret fungerar väl. Allt som går in i VCO'ns styrsignal kommer ut ur FM-demodulatorn...

Det känns lite som Du börjar i fel ände. Gör mottagaren klar först, med en frisvängande VCO. Så var det på den gamla tiden. Med AFC från demodulatorn och lite kondingar med lämplig temp.koefficient för minimal drift fungerade detta alldeles utmärkt. Vill Du då fortfarande ha digitalsyntes så lägg till det då mottagaren är färdig.

MF-spolar och demodulator för 10.7MHz är hyfsat få varv. De gör Du själv på stommar med ferritkärna lämplig för frekvensen. Det är hyfsat enkelt. Utgår från att Du har signalgenerator och scope. Byggbeskrivningen är ett eller flera schema på fabrikstillvrkade mottagare att plocka kretslösningar ifrån.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Frekvensdelare

Inlägg av pi314 »

Tror som Marta att det vore enklare att börja med en "enkel" analog mottagare med frisvängande oscillator.

Sedan kan man "förfina" den genom att gå över till PLL i oscillatorn.

Om det bär emot att börja med att göra en MF-förstärkare för 10,7 MHz och en diskriminator som FM-detektor så kanske det finns en genväg? Om man kan hitta en gammal radio som man kan "ta" MF-delen och diskriminator från. Även om MF-delen sitter på ett kretskort med annat så borde det gå att identifiera 10,7 MHz MF in och audio ut från diskriminatorn.

Jag har inte gjort någon FM-radio med PLL, men har en fundering.
Frekvenserna på FM i Sverige brukar anges med en noggranhet på 0,1 MHz.
T.ex. Hörby/Sallerup, P1, 88,8 MHz. Jag gissar att den frekvensen är ganska exakt.
Räcker det med 50 kHz-steg när man ska ställa in?
Kan det hända att man vill "snedställa" lite för att t.ex. 10,7 inte är exakt 10,7, för att det finns en störande signal som ligger nära det man vill lyssna på eller för att den egna referensen till PLL-en har ett fel på, säg, 200 ppm?
200 ppm, som exempel, blir 10 Hz vid 50 kHz. 50 kHz ska multipliceras med 2000 för att bli 100 MHz. Då blir dom 10 HZ-en 20 kHz. Om man nu har ett så stort fel, så skulle man väl vilja tuna bort det?

Hur nära mitten på 10,7 MHz-förstärkaren vill man vara? Är det OK om man ligger, t.ex. 10 kHz fel?

Kanske har man AFC (automatic frequency control) även om man har PLL?

Svepgenerator
För att trimma en FM MF-förstärkare behöver man en svepgenerator och ett oscilloskop.
Så att man får en lagom bred, rak del på kurvan, ut från FM-diskriminatorn.

Detta och hur man kan använda spänningen ut från diskriminatorn för AFC illustreras på den här bilden.

240312_FM_demodulator_curve.png
https://www.electronics-notes.com/artic ... inator.php

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Frekvensdelare

Inlägg av bjornj »

Att börja i fel ände, Jo men efter årtionden av mer eller mindre misslyckade experiment så vill man ju testa något nytt.
Det här med pllen får nog ses mer som ett sidoprojekt. Jag har tidigare använt kretsar som NE 602 som ju innehåller
både blandare och VCO.
Största problemet jag har haft är att få till en tillräckligt stark mfsignal. Den vill gärna självsvänga när amplituden närmar sig några volt
även om man bemödar sig med avkopplingar och skärmning på olika sätt.
Det här med fmdiskriminator är ju ett kapitel för sig. Jag hartänkt att helt enkelt använda mig av snedavstämning för att få ut lite ljud.
Jag är nöjd med så lite.
Jag har provat med lägre MFfrekvens tex 450kHz. Jag vet att frekvenssvinget på FMbandet är +-75kHz men något kraxande kan det väl ändå bli.
Jag är ju inte ute för att bygga en kommersiel mottagare (jag har flera stycken redan) Men det vore roligt att ändå få ut någon slags ljud innan
liemannen kommer och hälsar på.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18403
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Frekvensdelare

Inlägg av 4kTRB »

Det finns en SA701 tror jag den heter (702 och 703 också) som Philips tillverkade. Finns en applikation här https://archive.org/details/PrescaleTo1GHzSA701
Skriv svar