RF duplicator (433Mhz)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

RF duplicator (433Mhz)

Inlägg av Basher52 »

Tjo.

På jobbet använder vi ett PCB (med atmega324p) som en firma skapat åt oss och dessa kan bli programmerade via ett likadant kort fast med lite mer komponenter till och annat program i, dock är problemet nu att dom ska ha över 11.000 för EN av dessa programerare där VI ska stå för det kort som vi använder i våra skyltar och redan har betalat för.

Chefen frågade mej om det finns nåt annat och jag tänkte på dom där IR duplicatorerna som dök upp för länge sen för remoter till TV etc.
Finns det nåt liknande för RF och i detta fall 433MHz?

På originalprogrammeraren så sitter det 3st BCD switchar (0-9) där olika värden anges men vi behöver inte alla bara ett antal.
Den första siffran på DCBn är till för kanaler för att sända på för vissa skylar ska prata med varandra men inte med andra i närheten så därför måste vi kunna skilja på kanalerna och som vi tror nu behöver vi minst 4 kanaler.
Andra siffran för hur länge varningen ska pågå och vi sa lite enkelt idag bra 2st.
3:e är en special funktion HUR varningen ska ske där vi har gamla modeller som vi numera tar bort om vi gör nåt åt dessa så här behöver vi bara 2.
Av detta blir då antalet funktioner blir då 16

Det vi behöver är en färdig sak för detta som bara ska "lyssna" och sen kunna göra samma sak.
Vi ska inte behöva bygga denna.

Det jag vet är att när kortet är igång så ligger den och bevakar en IR sensor plus radio (dvs från ev annat kort i annan skylt på förbestämd kanal)

Detta borde dock bara fungera om inte programmeraren för "pratar" med kortet den ska programmera utan bara skickar och att kortet hör det och rättar sej efter det för det har vi igen aning om.
Kom nu åxå på att jag vet inte vilken kanal som programmeraren sänder på eftersom den kanal som sen tidigare redan är inställt på mottagande kort kvittar utan kortet gör bara som inställningarna på programmeraren sänder och efter det så kan den bara prata med andra kort i andra skyltar på den kanal som vi angett i programmeraren. Hoppas denna eventuellt existerande sak kan känna av detta åxå.

//B
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: RF duplicator (433Mhz)

Inlägg av Klas-Kenny »

Flipper Zero kanske?

https://flipperzero.one/
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: RF duplicator (433Mhz)

Inlägg av larky »

Jag beställde just en Broadlink RM4 Pro som ska kunna kopiera både 433 och IR för att kunna skicka kommandon från ett stort antal fjärrkontroller.
Inte provat än.
Ska kunna spela in och spela upp.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: RF duplicator (433Mhz)

Inlägg av Basher52 »

Är inte dessa två "vanliga" home assistant-grejer?
De vi har är INTE det utan specialkort men på 433MHz för programmeringen av dom
Skriv svar