Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av mrfrenzy »

Du köper en laddbox med effektvakt/lastbalansering.
Det är tre strömtransformatorer som läggs runt fasledarna vid din huvudbrytare. Då vet laddaren hur mycket el som används av spis och andra stora förbrukare så den kan sänka/pausa laddningen tillfälligt för att inte överbelasta huvudsäkringarna. Det finns också några varianter som kopplas med kabel till elmätarens P1-port.
De flesta är trådlöst anslutna via wifi.

https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ec-enegic/
https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ps-enegic/
https://www.evify.se/produkter/lastbala ... ro-entity/
https://www.evify.se/produkter/defa-bal ... lansering/
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

Vet inte vad de kallas för just laddboxar, men allmänt så kallas de strömvakt eller kanske effektvakt för t.ex. elvärmestyrboxar.

Tror att EKKJ eller vad de nu heter med de internationella namnen är lämplig kabel för att gräva ner i slang utomhus. OBS att dessa dock har sämre brandtålighet än t.ex. EKK och EKLK så även om EKKJ får dras inomhus så är rekommendationen att inte använda den inomhus "i onödan". Tror att generella uppfattningen är att det är bättre att fortsätta med samma EKKJ än att skrava om samma kabel både dras inomhus och utomhus.

För 16A så är 2,5mm2 lämplig. Ifall du har 25A huvudsäkringar, eller om ledningen från mätartavlan till din central är grov nog för att uppgradera till 25A i framtiden, så är 6mm2-ledning lämplig. Priset sticker dock iväg en hel del här.

Kolla upp spec för vad strömtransformatorerna ska ha för kabel. För min elpatronstyrning så har installatören dragit EKK eller kanske EKLK med typ fem ledare eller liknande. Gissar att det är 1,5mm2-ledare för detta.

Du ser styrkan på huvudsäkringarna genom att titta på färgen på propparna. Gul = 25A, blå = 20A, grå = 16A (stenålder = 15A). Övriga storlekar är röd = 10A och grön = 6A, men dessa används mig veterligen aldrig som huvudsäkringar.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

Men kan laddboxar för 3-fas, kopplas för 1-fas, eller är pluginbilar bundna till "3,7kW" laddare?
Kan jag köpa en begagnad, av de kända märkena, och ladda enfas trots att de stoltserar med 22kW o.s.v.?
Några av de jag kollat på skriver ut 1+3-fas (zaptec)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

Läs instruktionerna för respektive laddbox?
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av agehall »

merc200dalarna skrev: 2 mars 2024, 23:19:59 Jag lär mig.
Ge mig istället namnet på den kabel för 230v 16A som får dras utomhus/grävas ned i rör. Och om jag kopplar från min egen central, för att undvika problem i den med 'överbelastning', ska jag ha en lastbalanserare i den då?
Kan du inte, bara på kul, använda centralbyggaren på hagers sida och stoppa i de komponenter DU anser jag ska sätta i, ta en screenshot?
Min elcentral i hallen har idag huvudbrytare, jordfelsbrytare, 15 dvärgbrytare varav 3 är 16A, och mycket tomma platser.
Jag är inte elektriker så jag avhåller mig nog från att ge råd i den frågan. Det är här du ska rådfråga någon som faktiskt vet vad som gäller och kan ge dig en offert på vad det skulle kosta att göra detta.
merc200dalarna skrev: 2 mars 2024, 23:38:29 Men kan laddboxar för 3-fas, kopplas för 1-fas, eller är pluginbilar bundna till "3,7kW" laddare?
Kan jag köpa en begagnad, av de kända märkena, och ladda enfas trots att de stoltserar med 22kW o.s.v.?
Några av de jag kollat på skriver ut 1+3-fas (zaptec)
Tror i princip alla laddboxar kan ställas in i 1-fas eller 3-fas läge. Men läs manualen för resp laddbox för att säkerställa.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av peo007 »

MiaM skrev: 28 februari 2024, 19:48:33 Allmänt så vill man undvika mer än absolut nödvändigt i mätartavla, eftersom vad man än gör där måste involvera nätägaren (typ bryta plomber och de måste plombera igen).
Det går alldeles utmärk att koppla vidare från mätartavlan, den övre luckan där utgående kabel är ansluten är inte plomberad.
Det sitter en anslutningsplint innanför som man kan koppla in kabeln på, och man behöver inte involvera nätägaren.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

peo007 skrev: 3 mars 2024, 15:21:58
MiaM skrev: 28 februari 2024, 19:48:33 Allmänt så vill man undvika mer än absolut nödvändigt i mätartavla, eftersom vad man än gör där måste involvera nätägaren (typ bryta plomber och de måste plombera igen).
Det går alldeles utmärk att koppla vidare från mätartavlan, den övre luckan där utgående kabel är ansluten är inte plomberad.
Det sitter en anslutningsplint innanför som man kan koppla in kabeln på, och man behöver inte involvera nätägaren.
Okej, ja jag ser att det övre delen är en särskild skyddslucka. Bra att veta som alternativ. Nu har ju tråden lärt mig att 3-fas inte ger några fördelar,
och att koppla från mätaren inte heller ger fördelar då elcentralen i hallen ändå har en jordfelsbrytare och huvudbrytare.
Kabeln som går från mätaren är ju 'matning' till hallen(lgnht), så om jag lägger en till kabel på samma plint ändrar inte min totala belastningsmöjlighet, för det är ändå begränsat av de
3 keramiksäkringarna? (tänkte bara på det här med att köra ugn och torktumlare samtidigt, teoretiskt, jag vet att jag laddar med 230 volt enfas på max 16A...)
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 3 mars 2024, 14:40:15
merc200dalarna skrev: 2 mars 2024, 23:19:59 Jag lär mig.
Ge mig istället namnet på den kabel för 230v 16A som får dras utomhus/grävas ned i rör. Och om jag kopplar från min egen central, för att undvika problem i den med 'överbelastning', ska jag ha en lastbalanserare i den då?
Kan du inte, bara på kul, använda centralbyggaren på hagers sida och stoppa i de komponenter DU anser jag ska sätta i, ta en screenshot?
Min elcentral i hallen har idag huvudbrytare, jordfelsbrytare, 15 dvärgbrytare varav 3 är 16A, och mycket tomma platser.
Jag är inte elektriker så jag avhåller mig nog från att ge råd i den frågan. Det är här du ska rådfråga någon som faktiskt vet vad som gäller och kan ge dig en offert på vad det skulle kosta att göra detta.
merc200dalarna skrev: 2 mars 2024, 23:38:29 Men kan laddboxar för 3-fas, kopplas för 1-fas, eller är pluginbilar bundna till "3,7kW" laddare?
Kan jag köpa en begagnad, av de kända märkena, och ladda enfas trots att de stoltserar med 22kW o.s.v.?
Några av de jag kollat på skriver ut 1+3-fas (zaptec)
Tror i princip alla laddboxar kan ställas in i 1-fas eller 3-fas läge. Men läs manualen för resp laddbox för att säkerställa.
Fair enough.
Ang Laddboxar så såg jag DEFA's monteringsfilm på youtube, DEFA Power-box, alla olika möjligheter till koppling var nästan löjligt lättförståeligt.
Typ som att: använda 5 trådar, eller 3, koppla enligt EU standard, eller nån annan standard, allt tydligt uppmärkt.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

merc200dalarna skrev: 4 mars 2024, 04:04:20Okej, ja jag ser att det övre delen är en särskild skyddslucka. Bra att veta som alternativ. Nu har ju tråden lärt mig att 3-fas inte ger några fördelar,
och att koppla från mätaren inte heller ger fördelar då elcentralen i hallen ändå har en jordfelsbrytare och huvudbrytare.
Kabeln som går från mätaren är ju 'matning' till hallen(lgnht), så om jag lägger en till kabel på samma plint ändrar inte min totala belastningsmöjlighet, för det är ändå begränsat av de
3 keramiksäkringarna? (tänkte bara på det här med att köra ugn och torktumlare samtidigt, teoretiskt, jag vet att jag laddar med 230 volt enfas på max 16A...)
Njae, trefas gör kanske ingen nytta med din nuvarande bil, men om du inte planerar att flytta inom närtid (och ifall det är en bostadsrätt också inte bryr dig så mycket om försäljningsvärdet) så är trefas ändå vettigt. Om du ändå drar kabel så dra för sjutton trefas; annars kommer du ångra dig bittert i framtiden. Visst, om man har en rätt ny bil så kan man planera att ha den livet ut, men det kan också bli så att man byter bil och då kan trefas komma väl till pass. (För övrigt så med de korta sträckor du nämner så är det väl tveksamt om det lönar sig för dig att ha elbil eller hybrid - det är väl bättre både för din ekonomi att du har en äldre bil och för samhället/klimatet i stort att en ny elbil/hybrid hamnar hos nån som kör längre sträckor?

Också, åter igen, försök kolla hur grov kabel du har till din central. Det brukar vara märkning på sidan av kabeln, som du förhoppningsvis kan läsa av nånstans. typ t.ex. 4x2,5+2,5 kan märkningen (tror jag?) vara på en EKKJ som har fyra 2,5mm2-ledare och en 2,5mm2 biledare/skärm. Som sagt, ifall det är 4mm2 så är kabeln tillräcklig för 20A och om det är 6mm2 så är kabeln tillräcklig för 25A. Kan vara värt att kolla med lokala nätägaren och BRF/elektriker vad det kostar att säkra upp. Olika nätägare tar olika mycket extra fast avgift, som kan variera mellan 0:- och någon eller kanske som mest några tusenlappar per år.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

MiaM skrev: 4 mars 2024, 05:03:57
merc200dalarna skrev: 4 mars 2024, 04:04:20Okej, ja jag ser att det övre delen är en särskild skyddslucka. Bra att veta som alternativ. Nu har ju tråden lärt mig att 3-fas inte ger några fördelar,
och att koppla från mätaren inte heller ger fördelar då elcentralen i hallen ändå har en jordfelsbrytare och huvudbrytare.
Kabeln som går från mätaren är ju 'matning' till hallen(lgnht), så om jag lägger en till kabel på samma plint ändrar inte min totala belastningsmöjlighet, för det är ändå begränsat av de
3 keramiksäkringarna? (tänkte bara på det här med att köra ugn och torktumlare samtidigt, teoretiskt, jag vet att jag laddar med 230 volt enfas på max 16A...)
Njae, trefas gör kanske ingen nytta med din nuvarande bil, men om du inte planerar att flytta inom närtid (och ifall det är en bostadsrätt också inte bryr dig så mycket om försäljningsvärdet) så är trefas ändå vettigt. Om du ändå drar kabel så dra för sjutton trefas; annars kommer du ångra dig bittert i framtiden. Visst, om man har en rätt ny bil så kan man planera att ha den livet ut, men det kan också bli så att man byter bil och då kan trefas komma väl till pass. (För övrigt så med de korta sträckor du nämner så är det väl tveksamt om det lönar sig för dig att ha elbil eller hybrid - det är väl bättre både för din ekonomi att du har en äldre bil och för samhället/klimatet i stort att en ny elbil/hybrid hamnar hos nån som kör längre sträckor?

Också, åter igen, försök kolla hur grov kabel du har till din central. Det brukar vara märkning på sidan av kabeln, som du förhoppningsvis kan läsa av nånstans. typ t.ex. 4x2,5+2,5 kan märkningen (tror jag?) vara på en EKKJ som har fyra 2,5mm2-ledare och en 2,5mm2 biledare/skärm. Som sagt, ifall det är 4mm2 så är kabeln tillräcklig för 20A och om det är 6mm2 så är kabeln tillräcklig för 25A. Kan vara värt att kolla med lokala nätägaren och BRF/elektriker vad det kostar att säkra upp. Olika nätägare tar olika mycket extra fast avgift, som kan variera mellan 0:- och någon eller kanske som mest några tusenlappar per år.
Försökte läsa på kabeln, men hittade ingen text på den. Det var ingen prisskillnad på kablarna, runt 750:- för 5x2,5. Att säkra upp är inte aktuellt.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

Vad säger er detta om 'lägenhet 2', det var högre säkrat än vad jag trodde (kanske), kabeln är på 6mm2:
IMG_20240304_123900448aa.jpg
IMG_20240304_123727790aa.jpg
IMG_20240304_123551248aa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av MiaM »

Var sitter den skylten/tavlan? Central som fördelar till de olika mätartavlorna?

Det står ju tydligt 6mm2 på kablarna på sista bilden.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av grottan »

merc200dalarna skrev: 4 mars 2024, 13:00:46 Vad säger er detta om 'lägenhet 2', det var högre säkrat än vad jag trodde (kanske), kabeln är på 6mm2:IMG_20240304_123900448aa.jpgIMG_20240304_123727790aa.jpgIMG_20240304_123551248aa.jpg
Servis-säkringen (den som skyddar kabel och mätartavla) är på 25A och ansluter mot omätt del i huvudcentralen. Utgående huvudledning mot lägenheten är säkrad 16A i mätartavlan. Vore märkligt om man inte förlade 6mm2 även till lägenheten.

Men, eftersom du måste ha tillstånd av brf för de tänkta åtgärderna kanske ett nog så bra alternativ skulle vara att bygga om befintliga motorvärmare med uppkopplade laddboxar.

Rent ekonomiskt fungerar det så att brf ”säljer” el till laddoperatören som sedan vidareförsäljer till de som nyttjar laddboxarna. Finns varianter på laddboxar som ersätter innehållet i en vanlig GARO motorvärmarhuv (även om jag inte riktigt tror det är framtiden att ha laddboxar som är beroende av en molntjänst för att ens fungera)
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

MiaM skrev: 5 mars 2024, 04:54:51 Var sitter den skylten/tavlan? Central som fördelar till de olika mätartavlorna?

Det står ju tydligt 6mm2 på kablarna på sista bilden.
Skylten sitter bredvid alla mätare för föreningen ("soprummet", till vänster om min inledande bild i inlägget.) Ja, den sitter vid inkommande el, så
central som fördelar till mätarna. Ja det är tydligt att det är 6mm2, tidigare tittade jag på kabeln efter min mätare, men den verkar dragen/skavd så ingen text
synlig. Min bild är från matningen till min mätare, kabeln ni ser går in i underkant mätare.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Bygg kapsling åt laddbox, HAGER?

Inlägg av merc200dalarna »

grottan skrev: 5 mars 2024, 07:08:05
merc200dalarna skrev: 4 mars 2024, 13:00:46 Vad säger er detta om 'lägenhet 2', det var högre säkrat än vad jag trodde (kanske), kabeln är på 6mm2:IMG_20240304_123900448aa.jpgIMG_20240304_123727790aa.jpgIMG_20240304_123551248aa.jpg
Servis-säkringen (den som skyddar kabel och mätartavla) är på 25A och ansluter mot omätt del i huvudcentralen. Utgående huvudledning mot lägenheten är säkrad 16A i mätartavlan. Vore märkligt om man inte förlade 6mm2 även till lägenheten.

Men, eftersom du måste ha tillstånd av brf för de tänkta åtgärderna kanske ett nog så bra alternativ skulle vara att bygga om befintliga motorvärmare med uppkopplade laddboxar.

Rent ekonomiskt fungerar det så att brf ”säljer” el till laddoperatören som sedan vidareförsäljer till de som nyttjar laddboxarna. Finns varianter på laddboxar som ersätter innehållet i en vanlig GARO motorvärmarhuv (även om jag inte riktigt tror det är framtiden att ha laddboxar som är beroende av en molntjänst för att ens fungera)
Ju mindre BRF är inblandat, desto bättre. Bara de godkänner en enskild lösning. Min motivering för den enskilda lösningen är att det är "tekniskt möjligt" och "ingen kostnad för BRF" plus "fail safe"

Kabeln som går ur min mätare är skavd, troligtvis dragen "baklänges", från lägenheten till mätaren. Men den ser ut som ingående där märkningen syns.
Skriv svar