Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Berätta om dina pågående projekt.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av pajas »

Hejsan, jag har två Beomaster 1400. Den ena funkar bra. Den andra var det fel på (svagt och distat ljud på ena kanalen) så jag bytte elektrolytkondingar och mätte sluttransistorerna som mätte likadant. Nu låter den prima, men sluttransitorerna och kylflänsarna blir väldigt varma. Den andra apparaten blir inte alls varm. Vad kan det vara för fel? Kan nämna att jag inte hade några 100 mf 50v kondingar så jag satte dit ett par 47mf 63v kondingar istället.

vänliga hälsningar, Göran
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av grym »

vilket sorts slutsteg är det
a b h?

om b så ska man justera tomgångströmmen mot dom nya transistorerna med
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av MiaM »

Schema/servicemanual på danska:
https://beomanuals.com/manuals/Beomaste ... er%201400/
och på tyska (kräver registrering, som var gratis iaf när jag registrerade mig), klart högre kvalitet på schemorna men den danska är också okej:
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 1400.shtml
Det verkar som att alla andra siter har samma schema som beomanuals.

titta på pdf-sida 33, där finns slutstegen för båda kanalerna. Kopplingen med NTC-motstånd 869, 220-ohm-motstånd 673, 5k trimpot 674 samt 470-ohm-motstånd 679 bestämmer tomgångsströmmen och har därmed enorm inverkan på värmeutvecklingen. Motsvarande komponenter är 732,736,737 och 742 för andra kanalen. Alla fel som ger ökad resistans, t.ex. oxid i potentiometrar, ger ökad ström. Före ev justering märk upp hur pottarna stod.

OBS att det verkar som att allt, inklusive slutstegen, drivs med stabiliserad nätdel. Steg ett är att dubbelkolla att den verkligen ger rätt spänning. Verkar vara 30V om jag förstår manualen rätt.

En sak som också måste kollas innan man ger sig på att justera tomgångsström osv är att säkerställa att det inte är nån självsvängning eller liknande på signalen.

Ett problem är att manualen pratar typ bara om tunern. Eller så kanske jag är dålig på att leta - jag hittar iaf inget om rätt tomgångsström.

Det du kan göra är att mäta spänningen över kedjan med de där motstånden och se vad den ligger på på de som håller sig kalla, och justera så att du får samma på den som blir varm. Eller så kan du justera ner spänningen och mäta temperaturen och välja en justering som ger samma värmeutveckling som den du anser frisk. "Man kan göra så, men det är inte rätt" typ. Det är iaf ofarligt för förstärkaren att ha för låg tomgångsström, men det är inte trevligt för öronen.
Garmen
Inlägg: 430
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av Garmen »

Manualens sida 22, PDF'ens 19 nämner tomgångström och dess justering.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av MiaM »

Bra läst!
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av pajas »

Tack snälla allihop! Det där ser lite svårt ut, vet nån om det finns en kunnig i Norrköpingstrakten som jag kan leja bort arbetet till? Obs- har inte bytt transistorer, bara haft loss och mätt. Tusen tack för hjälpen, det här måste vara världens mest hjälpsamma forum <3

vänliga hälsningar, Göran
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av MiaM »

Så krångligt är det inte :)
Rigga upp så att du har en voltmätare kopplad över ett av ställena man ska mäta på, typ det som gäller för där den kanalen som blir varmast (om det är skillnad). Med apparaten avstängd spraya oxidlösare i potentiometern och ställ sen den antingen som den stod innan du började röra den, eller på lägsta resistans. Slå på strömmen, med potten på lägsta resistans bör du få för låg spänning jämfört med spec. Vrid försiktigt på potten till du får rätt spänning enligt spec. Upprepa hela proceduren för andra kanalen, och kolla sen hur mycket värme det blir.

Om båda kanalerna blir varma så kan det vara bra att spraya båda kanalernas pottar och ställa båda på lägsta resistans i förväg innan du slår på apparaten, så slipper "den andra kanalen" elda för kråkorna medan du mäter/justerar på ena kanalen.

P.S. det här är ett perfekt exempel på när det är bra att INTE ha automatiskt områdesval på ens mätare. Med mätaren inställd på rätt område i förväg så ser man snabbare vad man har för spänning, och det blir lättare att se ifall nåt är katastrofalt fel osv. Inte jätteviktigt kanske, men iaf en klar fördel.

Undrar för övrigt ifall nån kan ha justerat tomgången extra hög med flit för att få bättre ljudkvalitet?

Just ja, hur sitter NTC-motståndet monterat rent fysiskt? Misstänker att det ska vara monterat mot kylflänsen. Ifall det inte sitter mot flänsen så kommer det inte kunna reglera tomgångsströmmen bra, och trissorna blir väldigt varma. Tyvärr är det så att vanliga transistorer har lägre bas-emitter-spänningsfall när de blir varma, så ifall det ligger en given spänning in på dem så kommer det gå mer och mer ström när de värms upp. Att inte kompensera för detta kallas termisk runaway. Det vanliga på lite nyare konstruktioner är att använda små transistorer eller dioder istället för NTC-motstånd, eftersom både små transistorer och effekttransistorerna kommer ha ungefär samma ändring på bas-emitter beroende på temperaturen.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av pajas »

Jab började med att göra rent potarna till tomgångsströmmen, de var alldeles brända! Tack för tipset, det verkar var adet enda som behövdes.

Nu låter den finemang och blir inte speciellt varm. Tack snälla!

vänliga hälsningar, Göran
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av MiaM »

Gött att det löste sig!

Rekommenderar ändå att mäta tomgångsströmmen och justera trimpottarna för rätt tomgångsström. Vet inte exakt hur man ska beskriva det, man kanske kan säga att ljudet låter lite "snuvigt" om tomgångsströmmen är för låg.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Jättevarma sluttransistorer på beomaster 1400

Inlägg av pajas »

Ska göra ett försök! behöver nog köpa såna där små klämmor till multimetern bara.

vänliga hälsningar, Göran
Skriv svar