Blåtandifiera utan att sabba

Berätta om dina pågående projekt.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av pajas »

Hejsan, jag kom över ett par B&O Beomaster 1400 K, En radio/ reciever från tidigt -70 tal. Min tanke är att sätta i blåtand på ett snyggt, bra och billigt sätt. Jag har köpt blåtandskort och strömgrejer (mellan 30-5 v ska funka) för att mata blåtandskortet internt. Så... Transformatorn är en rätt rejäl grej. Är det okej att ta el från den till "strömgrejen" (en sorts transformator också antar jag) Kan man mäta på transformatorns olika utgångar utan att ha sönder något? För att sen få ljud, är det okej att löda in blåtandskortets (ingen förstärkare, bara blåtandskort) på ingången från Tape? Tape borde väl vara ganska matchad med ett BT- kort? På så sätt behåller jag radions funktioner och inget syns utifrån. Sen tänkte jag också bygga in en liten rökmaskin (skojar bara).

Vänliga hälsningar, Göran
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av MadModder »

Det blir inget bra att ta direkt efter transformatorn då det är växelspänning. Du behöver likspänning.
Någonstans efter likriktarbryggan. Borde inte vara så hög spänning tycker jag då det bara sitter en 15W-förstärkare i. Det går bra att mäta med en multimeter.
Tape-ingången borde funka.

Här har du ett schema
https://archive.org/details/b-o-beomaster-1400-service

Längst upp till höger har du transformatorn och likriktarbryggan. Vid den inringade symbolen T har du 30V relativt jord.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av pajas »

Tack snälla! Hur ser den där likriktarbryggan ut rent fysiskt. Är den som en silvrig rektangel?

vänliga hälsingar, Göran
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av MadModder »

En B40 C2200 ser ut såhär:
b40c2200.png

Runda silvriga cylindrarna bredvid trafon är kondensatorer.
Rektangel... det vet jag inte riktigt. Silvriga kvadrater däremot är trimbara spolar om jag inte minns fel, men de har inget med strömförsörjningen att göra. De hör till radion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av Mickecarlsson »

pajas skrev: 24 februari 2024, 21:41:00 Tack snälla! Hur ser den där likriktarbryggan ut rent fysiskt. Är den som en silvrig rektangel?
Det kan vara en selen-likriktare, och då är den silvrig med 4 ben, två på varje sida.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta ett så gott och tydligt foto som möjligt av apparaten så kanske vi kan identifiera diverse apparater och var möjligtvis det kan vara näpet att koppla in en BT-modul.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av pajas »

Hejsan, jag hittade den där b40 likriktaren, den gav 38 v så det blir perfekt. BT installerat och funkar bra. Däremot blir sluttransistorerna sjukt varma, men det kan jag kanske starta en ny tråd om.

vänliga hälsningar, Göran
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av MiaM »

Kollade i schemat i samband med din andra tråd om Beomaster 1400.

OBS!!! Den har reglerad nätdel med reglering på minussidan. För att kunna använda blåtandmodulen med matning från förstärkarens inbyggda nätdel så MÅSTE den matas med den reglerade spänningen, inte den oreglerade direkt från brygga/glättningskonding.

Om du försöker mata den oreglerad så kommer signaljorden leda all ström som driver hela apparaten, och leda strömmen förbi regleringen så att hela apparaten får för hög spänning och dessutom oreglerad. Klart dåligt.

Ifall det finns plats så rekommenderar jag att helt enkelt gömma en USB-laddare eftersom din modul ska klara sig på 5V. Alternativt valfri annan billig nätdel. Ett fultips är att ta rejält tilltagna sockerbitar för att ansluta till inbyggd stickpropp på USB-laddare, så slipper du ha en stor klumpig skarvsladdhona. Annars finns det skarvsladdar med eurokontakt i varje ände, en sån kan du också använda om du vill att det ska se finare ut.

Annars så är det väl en rätt bra idé att ha blåtandgrejen och USB-laddare separat gömd bakom apparaten, så slipper du modifiera? Den kommer ju annars ändå ockupera en ingång osv...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av MadModder »

Ja det var därför jag skrev vid den inringade T-symbolen.
Alltså inte mellan de röda kryssen, utan vid de gröna ringarna.
Det ska vara 30V över den kondensatorn. Där kan man ta spänning.
beo.png

Annars skulle man ju kunna tappa av 6 VAC från belysningen, sen en likriktare och en kondensator, och sen på med regulatorkretsen till blåtandsmottagaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av pajas »

Okej, jamen tack för tipset med USB- laddaren. Kör på den varianten. Det finns gott om plats inuti apparaten. Nån som behöver några step- down moduler av den här sorten?

https://www.amazon.se/dp/B07XT8V97Y/ref ... E_SCE_dp_2

vänliga hälsningar, Göran
pajas
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 februari 2024, 14:58:35

Re: Blåtandifiera utan att sabba

Inlägg av pajas »

Vill tacka för tipset att använda en liten usb- laddare och ta ström från före trafon. Det funkar perfa och nu blir inte radion varm längre. Det låter riktigt bra också. Ska se om jag kan lägga in en bild på mästerverket.

Vänliga hälsningar, Göran
Skriv svar