Varvtalsstyra liten 230V motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av FormerMazda »

Jag har en sånhär liten rackare: https://www.ebay.co.uk/itm/375015106312
230V 6W, den startas idag bara on/off men jag vill varvtalsstyra den.

Det finns dock en konding på ett par ledare, så jag antar att den har en startlindning för att putta igång den åt rätt håll.
Detta tror jag är inbyggt i den.

Nu vill jag styra denna med en 0-10V signal, och det finns ju motordimmers för detta.
Ett dåligt exempel är denna: Lång länk till amazon

Tar gärna emot prisvärt tips på motordimmer med 0-10V ingång, för det dök inte upp i första sökningarna direkt..

Men huvudfrågan är om en dylik motor låter sig styras?
Om man hittar vad lägsta startspänning är så borde det inte vara några problem att med en typ ovan enkel dimmer kunna styra motorn?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av grym »

nej, njet nix
väl om möjligt någon annan sorts motor
vilken beroende på vad det skall vara till

väldigt dålig styrbarhet i en sådan motor
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av FormerMazda »

Attans, som jag misstänkte då.

Motorn är till en liten roterande växlare, och jag har faktiskt en större motor komplett med styrning, men platsen är milt utryckt begränsad..
Förmodligen duger det gott med on/off, men jag gillar att vara onödig.

Kanske ska kika efter en annan motor helt. Nån typ 24VDC. Men det får vara till en annan dag, det är ju en större ombyggnad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av grym »

det som görs är att välja en lägre spänning ex transformator för att minska effekten och varvtalet
kan funka med fläktar, som har en annan form av varvtal/effekt kurva

en nackdel med lite tyngre laster som du har är att om den stannar, så måste man upp i normal spänning för att få igång den igen

en blc motor med tillhörande drivning är vad jag hadde valt för detta
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av MiaM »

Vet inte vad en "växlare" är, du får gärna förklara ifall du orkar!

Men allmänt så för att styra en "svårstyrd" motor så kan en metod vara att ha varvtalsgivare. Tänk typ en ABS-broms-givarring och passande givare.

Jämför för övrigt förbränningsmotorer som också är rätt svåra att styra när de har varierande last, och där varje styrning mäter varvtal för att reglera gaspådrag.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av FormerMazda »

Sorry, dåligt förklarat. :)
Detta är till en roterande värmeväxlare i ett litet ventilationsaggregat till en villa.

Motorn är märkt att vara på 6W så det är inga stora strömmar iallafall.

Skulle jag ge mig på ett byte så kommer det bli i budgetens spår, och när det finns 24VDC PM-motorer med växellåda på amazon för typ 300kr så lär det bli nåt sånt.
Risken är väl förvisso att en sån inte håller så länge och för ett jäkla liv den tid den lever..
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av MiaM »

Aha, men då borde belastningen vara rätt jämn? Eller varierar den beroende på hur växlarens rotation påverkas av luftflödet?

Reglering med nån form av varvtalssensor borde funka bra då.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av grym »

dom brukar ha en stilleståndsvakt med ex en induktiv givare om remmen som går från motorn till den roterande växlaren går sönder

men helt klart lämpligt med någon form av blc motor för bra varvtalsreglering och lång livslängd
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av Mindmapper »

FormerMazda skrev: 23 februari 2024, 13:02:28 Attans, som jag misstänkte då.

Motorn är till en liten roterande växlare, och jag har faktiskt en större motor komplett med styrning, men platsen är milt utryckt begränsad..
Förmodligen duger det gott med on/off, men jag gillar att vara onödig.

Kanske ska kika efter en annan motor helt. Nån typ 24VDC. Men det får vara till en annan dag, det är ju en större ombyggnad.
Mycket underligt. En grej med roterande värmeväxlare är att man reglerar återvinningen med rotationen. Varvtalet bestämmer alltså hur mycket av värmen du vill återvinna. Under intern vill du naturligtvis återvinna så mycket som möjligt. Fast när du har 10/15 grader ute får du kanske för varmt inne om du återvinner allt.
Är det någon som gjort en fusk lagning?
Som Grym säger bör du ha en induktiv givare där också.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av FormerMazda »

Givare finns, trots allt.
För detta är ju rätt billigt byggt då det är till villa.
On/off lär duga sett ekonomiskt mot inköpskostnad och funktion. Hjulet är ju rätt litet med så det kanske inte ens ger så mycket att köra reglerat. Jag vet inte då jag själv inte haft det i drift än.

Swegon casa r7 för den nyfikne.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av Hobbyisten »

Med risk för att hålla en låg nivå så går en datorfläkt att reglera farten på med steglös spänning ifrån labbagget. Jag bara konstaterade att det var så.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av MiaM »

Mindmapper skrev: 23 februari 2024, 17:44:13Mycket underligt. En grej med roterande värmeväxlare är att man reglerar återvinningen med rotationen. Varvtalet bestämmer alltså hur mycket av värmen du vill återvinna. Under intern vill du naturligtvis återvinna så mycket som möjligt. Fast när du har 10/15 grader ute får du kanske för varmt inne om du återvinner allt.
Är det någon som gjort en fusk lagning?
Som Grym säger bör du ha en induktiv givare där också.
Sidospår: På sommarne vill man istället återvinna kyla, skulle jag vilja påstå. Brukar denna typ av ventilationsaggregat ta hänsyn även till detta ifall de automatiskt reglerar detta?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av grym »

ofta ja
dom återvinner kyla med
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Varvtalsstyra liten 230V motor

Inlägg av Mindmapper »

MiaM skrev: 24 februari 2024, 13:58:41
Mindmapper skrev: 23 februari 2024, 17:44:13Mycket underligt. En grej med roterande värmeväxlare är att man reglerar återvinningen med rotationen. Varvtalet bestämmer alltså hur mycket av värmen du vill återvinna. Under intern vill du naturligtvis återvinna så mycket som möjligt. Fast när du har 10/15 grader ute får du kanske för varmt inne om du återvinner allt.
Är det någon som gjort en fusk lagning?
Som Grym säger bör du ha en induktiv givare där också.
Sidospår: På sommarne vill man istället återvinna kyla, skulle jag vilja påstå. Brukar denna typ av ventilationsaggregat ta hänsyn även till detta ifall de automatiskt reglerar detta?
Roterar inte trumman har du ingen återvinning. Roterar trumman för fullt har du max återvinning. Sedan kan du genom att varva ner minska återvinningen så att du inte får för varmt. När det är varmare inne än ute överförs värmen i frånluften till kanalerna i trumman, som sedan värmer uteluften.
Kylningen av tilluften blir då uteluften är varmare än frånluften. Då värmer uteluften kanalerna i trumman. Dvs värmen i uteluften minskar och tillluften blir kallare. Frånluften för bort värmen från trumman och avluften blir varmare.
Förutsatt att trumman roterar och att frånluften är kallare än uteluften.
Nattetid brukar uteluften vara kallare än inneluften, då roterar man ej trumman och uteluften får komma in och kyla av huset. Nattkyla brukar man kalla det.
Plattvärme växlare värmer max hela tiden. De har ingen möjlighet att styra överföringen av värme. Det brukar man göra med bypas kanaler som leder luften förbi värmeväxlaren. Samma sak gäller där också att om inneluften är kallare än uteluften värmer uteluften upp frånluften och tilluften blir kallare. Annars värmer frånluften uteluften.
Hoppas det blev rätt och begripligt!
Skriv svar