Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Wester »

En polare bad om hjälp att felsöka en luftfuktare som gått sönder efter att han rengjort den. När han skulle slå på den sa det poff och efteråt var den stendöd. Så någonstans har det kommit vatten som inte hade där att göra. Jag har kunnat konstatera att det är kretskortet som sköter strömförsörjningen som är vajsing, får ingen spänning alls ut från det.
IMG20240218214949.jpg
IMG20240218215006.jpg
IMG20240218215713.jpg
Som jag förstår det (där jag konstaterat spänningen utifrån märkningen på kortet, se bild 1, och placering utifrån hur kortet är uppbyggt) bör det leverera 35v respektive 12v spänning i de yttre ledarna på kontakten och ha jord i mittenledaren. Provade koppla in 12v på rätt ledare direkt i kabeln som skulle vara ansluten på kortet och då gick displayen igång.

Har inte kunnat hitta något elschema för kortet dessvärre, men kan ju ändå slänga ut frågan om någon av er genier kan ha en kvalificerad gissning på en misstänkt kompoment bara utifrån bilderna :)

Men annars känns det lika bra att byta hela kortet, problemet är bara att jag inte lyckats hitta något kort att ersätta det med. En tanke var att bara ha två separata strömkällor på 12v resp. 35v men det känns inte riktigt bra om de nu ska dela på jorden. Hur ska jag tänka här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Marta »

Skriv upp beteckningen på IC'n först av allt, medan den förhoppningsvis fortfarande är läsbar.

Är IC-chipet bara smutsigt, eller har det brunnit?

Är säkringen märkt F1 hel? Den skall ha låg resistans, i stort sett noll ohm.

Varistorn, den blåa komponenten där strömmen kommer in, skall ha hög resistans.

De fyra dioderna kan vara svåra att mäta på plats, skall leda ström i endast en riktning, men komponenterna omkring kan påverka mätning. Har en eller flera låg resistans, samma oberoende av strömriktning, är den helt säkert sönder.

Där får inte vara låg resistans över någon av kondensatorerna. Mät detta med rätt polaritet på mätaren.

Har kortet varit vått bör det tvättas med isopropanol och sedan torkas mycket noggrant. Skaka av så mycket vätska Du kan och lägg det ett dygn på ett riktigt nvarmt element. Det måste bli absolut torrt, även under komponenterna, även de som har stor yta mot kortet, och inne i transformatorn.

En av lödningarna uppe till höger i bilden på undersidan ser ut att vara lite ankommen och bör göras om. Samma med något av stiften på transformatorn. Är där en ring med tendens till sprickor skall den göras om.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Wester »

Grymt utförligt svar, tackar! IC-chipet heter dp2360, 9k0102. Ser inga tecken på att något ska ha brunnit, det är en vit kalkaktig beläggning på det men det är över i princip hela kortet så gissar att det inte är några konstigheter.

Jag vet inte om och hur mycket vått kortet har varit, förmodligen inte särskilt då det ändå låg ganska skyddat till. Och det var torrt som fnöske när jag skruvade isär den, men då hade den stått någon månad. Felet bör ändå ha uppkommit genom att vatten någonstans har lett till en kortslutning.

Men säkring fanns alltså, jag har aldrig sett den typen av säkring förut :vissla: Över säkringen har jag ingen kontinuitet så den har såklart brunnit. Börjar med att byta ut den så känns det ganska hoppfullt att problemet blir löst!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Marta »

Innan Du kopplar in den efter att ha bytt säkringen, mät så där inte är kortslutning. Säkringar brukar avsmälta p.g.a. en anledning.

Kortet ser ut att vara mycket smutsigt. Då bör det rengöras med en pensel och isopropanol för att sedan torka noggrannt.

Du kan även ansluta det i serie med en gammaldags riktig äkta 60W GLÖDlampa. Den förhindrar att det blir en ny tvärkortis om felet kvarstår. Moderna diodlampor duger inte till detta. Blir där inte alls är någon utspänning så är något sönder.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Wester »

Marta skrev: 23 februari 2024, 17:58:25 Innan Du kopplar in den efter att ha bytt säkringen, mät så där inte är kortslutning. Säkringar brukar avsmälta p.g.a. en anledning.

Kortet ser ut att vara mycket smutsigt. Då bör det rengöras med en pensel och isopropanol för att sedan torka noggrannt.

Du kan även ansluta det i serie med en gammaldags riktig äkta 60W GLÖDlampa. Den förhindrar att det blir en ny tvärkortis om felet kvarstår. Moderna diodlampor duger inte till detta. Blir där inte alls är någon utspänning så är något sönder.
Tack för tips, jag ser till att tvätta det innan jag sätter igång det. Min teori är att det är vatten från rengörning som har kortslutit kortet, och nu när vattnet torkat så bör det vara lugnt.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Wester »

Marta skrev: 23 februari 2024, 17:58:25 Innan Du kopplar in den efter att ha bytt säkringen, mät så där inte är kortslutning. Säkringar brukar avsmälta p.g.a. en anledning.
Efter att kortet rengjorts och säkringen bytts så kan konstateras att den, precis som du sa, hade avsmält pga en anledning ;) Den small nämligen direkt kortet spänningssattes.
IMG20240316102154.jpg
Den här trafon ser ju misstänkt svart ut. Sitter direkt efter säkringen dessutom. Har resistensmätat lindningarna, dom ligger på 1ohm var. Resistansen mellan lindningarna var drygt 4ohm. Men ska man överhuvudtaget ha kontinuitet mellan lindningarna eller kan man konstatera att det är där som kortisen sitter?

Jag och lödpennan har aldrig varit vänner förresten, beskåda detta mästerverk som uppstod när jag skulle få säkringen på plats 😂
IMG20240316105044.jpg
Så helst hade jag sluppit löda fler delar, vilket med stor sannolikhet bara förstör kortet ännu värre 🫣 helst hade jag bara ersatt det med något nytt kort. Svårt att hitta ett som levererar både 35v och 12v samtidigt, någon som vet vart man får tag på ett? Eller skulle det fungera att köpa ett som ger 35v och ett annat som ger 12v och bara koppla ihop nollorna?
17105829923314521332837735899988.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Akai »

Troligen har du kortslutning i switch IC'n. Och de brända du ser är resultatet av kortslutningen.

Jag hade börjat med att mäta efter likriktaren och se om det är kortslutning där.

Såg att TS finns i Umeå, finns det någon där som kan hjälpa till så är det bra :)

Det är bra om man har lite instrument och nätaggregat att mjukstarta med, och inte bara smacka på 230 direkt.

En glödlampa i serie kan funka för test. Ej LED lampa då!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av breflabb »

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Marta »

Kontrollera toroiden märkt L1, den är grillad. Det är en avstörningskomponent. Den är lindad med två parallella trådar, varav den ena med extra isolering. Det är nätspänning mellan trådarna. Där ser ut att ha varit överslag.

Kontrollera även NTC-motståndet intill. Det sitter rakt över nätspänningen. Sådana har en förmåga att bli kortslutna och jättevarma. Kan vara detta som är grundfelet. Den kan ha bränt toroidens isolering.

Ingen av dessa komponenter är absolut nödvändig, men bör finnas där. Du kan ta bort NTC och ersätta toroiden med ett par byglar för att testa.

Ny NTC finns hos alla komponenthandlare. Toroiden kan lindas om.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Nätkort (230vac->12/35vdc) trasigt, laga eller hitta nytt?

Inlägg av Wester »

breflabb skrev: 16 mars 2024, 16:08:53 Den här ser identiskt ut

https://www.aliexpress.com/item/1005005553881140.html
Tack!!
Skriv svar