"relä"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OT-mek
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 februari 2024, 16:50:36

"relä"

Inlägg av OT-mek »

Är ny på forumet och inte den vassaste kniven i lådan när det gäller "fin elektronik".
Har en idé som jag behöver ha hjälp med, är ute efter ett (typ) relä som när det får ström så växlar relät mellan on/off i tills det blir strömlöst.
Önskar att "relät" är så litet som möjligt(ca 10 mm*10 mm), drivs av ca 3 V och helst av allt så ska (on/off) spela en "melodi"

Är det någon som både förstår vad jag menar och vet vad dessa kan heta så skulle det jublas här hemma :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av TomasL »

Vad menar du med att "spela en melodi"?
Vad menar du med "växlar relät mellan on/off "
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Med relä menar man en elektromekanisk grunka som består av en spole med ett ankare (kalla det elektromagnet) som får en eller flera kontakter att slutas. Det blir lite som en elektriskt styr strömbrytare.

Bild

Med relä kan man någon gång också av se någon sorts funktion som inte är så mekanisk utan styrs helt elektroniskt (en tyristor, triac eller vad man kallar halvledarrelä).

Din beskrivning öppnar för många förslag, så följ Thomas råd och beskriv så noggrant du bara kan men några hintar.

Ska ditt "relä" bara spela en musiksnutt? och tänker du då mer en "modul".
Tänk på att få elektroniska grunkor funkar på så låg spänning som 3V.

jag har byggt en synth som går på 3V i en tablettask, fast musiken är högst random: https://www.adafruit.com/product/795
OT-mek
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 februari 2024, 16:50:36

Re: "relä"

Inlägg av OT-mek »

relä.png
Här kommer en bra beskrivning:)

Tanken är att om jag har 10 kabelpar i samma färg så kan jag sätta detta "relä" eller flera olika med olika "melodier" på paren så kan jag på andra sidan med hjälp av multimeter höra vilken som "spelas".

lite udda idé kanske men får springa fram å tillbaka massa om jag ska "tvinna" ihop kablar och sedan sedan ringa i andra änden. litet roligt projekt..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av TomasL »

Vad är "melodier", ett normalt relä, har två olika tillstånd, spänningssatt och icke spänninsatt, när det är spänningssatt så är kontakterna märkta C och NO förbundna med varandra.
OT-mek
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 februari 2024, 16:50:36

Re: "relä"

Inlägg av OT-mek »

Melodier kanske inte är rätt ord men om man tänker morse istället. om jag ger "relät" ström så öppnar den och stänger i ett mönster jag själv kan bestämma.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju selektera reläer så de "klapprar" med lite olika "ton"men då får man ha en stor påse och lyssna sig fram. Dock kommer 3V vara en hopplös gräns.
OT-mek
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 februari 2024, 16:50:36

Re: "relä"

Inlägg av OT-mek »

Relä kanske inte heller är rätt ord men va det närmsta jag kunna komma :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av TomasL »

OT-mek skrev: 17 februari 2024, 20:00:42 Melodier kanske inte är rätt ord men om man tänker morse istället. om jag ger "relät" ström så öppnar den och stänger i ett mönster jag själv kan bestämma.
Då måste du naturligtvis ha samma signal på dina trådar, ett relä kan inte göra detta.
Så vad vill du uppnå?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OT-mek skrev: 17 februari 2024, 20:03:53 Relä kanske inte heller är rätt ord men va det närmsta jag kunna komma :)
Förstår prixis vad du vill åstadkomma. En helt annat variant är att ta ett relä som på min groteskt stora bild, öppna och limma/svetsa/löda/klistra på ankaret en "metallpinne" som slår i ett membran och på så sätt skapar en ton.

En annan tanke är nån typ av speldosa. Jag har en variant där musiken inte är piggar på en rulle, utan hål på en pappersremsa (hålremsa) och jag funderade på hur jag skulle kunna få den elektrisk/elektronisk.
speldosan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: "relä"

Inlägg av Palle500 »

Du kan köra med en 555 timerkrets.
Finns färdig men kräver 12 Volt.
https://www.electrokit.com/produkt/time ... la-1s-60h/
Eller denna Intervalltimer
Specifikationer:
Utgångsrelä med växlande kontakter, 3A 24V
Pulstid (hög utsignal) ställbar mellan 500ms och 5s
Paustid (låg utsignal) ställbar mellan 2.5s och 60s
Matningsspänning: 12VDC 100mA
Dimensioner: 40x85mm
https://www.electrokit.com/produkt/intervalltimer/
IMG_5461.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av Marta »

Tanken är att om jag har 10 kabelpar i samma färg så kan jag sätta detta "relä" eller flera olika med olika "melodier" på paren så kan jag på andra sidan med hjälp av multimeter höra vilken som "spelas".


Är det en kabelföljare Du vill ha?

Sätt då ett motstånd på varje kabelpar i ena änden och mät resistansen i den andra. Börja med t.ex. 1k och fortsätt t.ex. med vartannat värde i E12-serien. Det bör ge bra skillnad mellan dem och inte störas av kabelresistansen. Enklare och billigare än så blir det inte, om det nu är kabelföljre Du vill ha.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av petertub »

Brilliant ide med olika motstånd !

Tack Marta
OT-mek
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 februari 2024, 16:50:36

Re: "relä"

Inlägg av OT-mek »

Hej igen
Har haft en natt sömn och det med motstånd är ingen dum idé men om jag inte tänker fel så kan det bli problem när det är olika längder på kablar. Men kommer nog bli en Arduino med en lite relän som jag kan styra.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: "relä"

Inlägg av Marta »

Motståndens resistanser skall vara mycket större än kabelresistansen, men inte enorm för då kan det bli problem med störningar. Gör inte det enkla svårare än det är.
Hur långa är ledningarna och vilken ledararea har de?
Skriv svar