Problem med "supercap"
Postat: 17 februari 2024, 14:53:38
Det handlar om modelljärnväg. Loken är ju numera ofta utrustade med kondensatorer, och det fungerar ju väldigt bra.
Dock så verkar det ha uppstått ett problem med ett litet lok, eller lokomotor KLV 12 från Lenz, skala 0, som ser ut så här: Problemet består i att överströmsskyddet löser ut på centralenheten, den som matar ut strömmen till spåret.
Dock inte alltid, men oftast. Och detta är något som har kommit på senare tid, oftare och oftare.
Jag har plockat isär skrället och kollat efter något som kan glappa eller ligga mot chassit, men det verkar inte vara det som är problemet.
Här är en bild med kåpan avtagen: Kan nog inte få bättre bild än så med mobilen.
Dom långa röda och svarta kablarna går till motorn, dom kortare röda och svarta man ser lite varstans är strömupptagning från hjulen.
Och den där silvriga saken är då kondensatorn.
Jag har lött loss + benet på kondensatorn och då försvinner problemet, men loket stannar ju då vid minsta kontaktproblem med rälsen.
Har även lött loss dom två andra benen, men kondensatorn är givetvis limmad på kretskortet.
Det finns ju också andra komponenter på kortet som har med kondensatorn att göra, men det bör väl inte vara så mycket mer än något motstånd och diod.
Får ju givetvis försöka leta upp dom också för att utesluta dessa.
MEN, den stora frågan är då om man kan mäta upp en sådan här kondensator som en "vanlig" kondensator?
Eller om man kanske bara ska chansa och byta ut den.
Det är dock inte så lätt att få tag i, den verkar vara utgången.
Hittar en 5,5V 1000mF istället för 470mF, men den är ju då betydligt längre.
Några tankar om detta? Tips?
Dock så verkar det ha uppstått ett problem med ett litet lok, eller lokomotor KLV 12 från Lenz, skala 0, som ser ut så här: Problemet består i att överströmsskyddet löser ut på centralenheten, den som matar ut strömmen till spåret.
Dock inte alltid, men oftast. Och detta är något som har kommit på senare tid, oftare och oftare.
Jag har plockat isär skrället och kollat efter något som kan glappa eller ligga mot chassit, men det verkar inte vara det som är problemet.
Här är en bild med kåpan avtagen: Kan nog inte få bättre bild än så med mobilen.
Dom långa röda och svarta kablarna går till motorn, dom kortare röda och svarta man ser lite varstans är strömupptagning från hjulen.
Och den där silvriga saken är då kondensatorn.
Jag har lött loss + benet på kondensatorn och då försvinner problemet, men loket stannar ju då vid minsta kontaktproblem med rälsen.
Har även lött loss dom två andra benen, men kondensatorn är givetvis limmad på kretskortet.
Det finns ju också andra komponenter på kortet som har med kondensatorn att göra, men det bör väl inte vara så mycket mer än något motstånd och diod.
Får ju givetvis försöka leta upp dom också för att utesluta dessa.
MEN, den stora frågan är då om man kan mäta upp en sådan här kondensator som en "vanlig" kondensator?
Eller om man kanske bara ska chansa och byta ut den.
Det är dock inte så lätt att få tag i, den verkar vara utgången.
Hittar en 5,5V 1000mF istället för 470mF, men den är ju då betydligt längre.
Några tankar om detta? Tips?