Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av lgrfbs »

Kan build123d vara något?
https://build123d.readthedocs.io/en/latest/index.html

Om man vill se olika CAD program i arbete kan man gå igenom biblioteket:
https://www.youtube.com/@TooTallToby

BobCAD CAM finns ju också
https://bobcad.com/
Men jag har blivit skarp avrådd till att använda programmet av en (han kan vara lugn, har inte haft € att handla för) här på forumet.

Som jag ser det CAD är som skor, de måste passa bra till den som ska använda dem.
Jag "blev in lurad" på Alibre Design via forumet för en massa år sedan då Alibre sålde ut förra versions program för 99$ + moms
och Alibre har passat mig perfekt.
CAM delen i FreeCAD 0.18 passar hur jag tänker, men original installationen av FreeCAD 0.21 är hemsk ända tills tillägget btl (Better Tool Library) blev installerat då blev det användbar för mig igen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Som jag ser det CAD är som skor, de måste passa bra till den som ska använda dem.
Ja så är det, jag testade ju i princip alla kretskortscadprogram som fanns innan jag fastnade för Diptrace, det gör det jag ber om, jag hanterar det enkelt iom. att jag nu är van vid det och kan snabbt "slarva ihop" nåt användbart om det är brådis men kan även göra snygga funktionella layouter enkelt om det inte brinner i knutarna och skapa footprints utan problem, dessutom är det gratis i grundversionen och inte dyrt att uppgradera till det man behöver om man behöver mer hål.


Build 123D, vad fanken är detta? Nån programmerarmanual för??????
Jag fattade inte ett smack, jag ska skapa 3D-printade föremål, inte lära mig programmera för det är jag inte ett smack intresserad av, jag jobbar med fysiska föremål man kan ta på och caden ska vara ett hjälpmedel, inte ett stjälpmedel, då kan jag hellre sätta nåt i svarven och få fram det jag behöver för det går 1000 gånger fortare och blir vad det ska bli.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av säter »

Wihelm skrev: 17 februari 2024, 15:16:37 Fusion 360 är det snarare en nackdel om man kört CAD innan.
Är Fusion360 så speciellt jämfört med andra 3D-CAD?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av grym »

ja fusion360 är lite udda
tog mig tid att lära mig den hyggligt
har för och nackdelar som allt annat

nu är jag snabbare och smidigare med f360 än med mer vanliga cadprogram

en del saker är väldigt krångligt mded f360 , en del annat superenkelt
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av hawkan »

Hur tycker du f360 är udda? Är t ex väldigt lik Inventor som jag hade innan.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av SeniorLemuren »

grym skrev: 18 februari 2024, 12:36:18 ja fusion360 är lite udda
tog mig tid att lära mig den hyggligt
har för och nackdelar som allt annat

nu är jag snabbare och smidigare med f360 än med mer vanliga cadprogram

en del saker är väldigt krångligt mded f360 , en del annat superenkelt
Vad upplever du som väldigt krångligt eller udda med F360?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av grym »

ex borra ett hål icke vinkelrätt mot en yta

måttsättning i absoluta kordinater

ändring av skisser

en sak som stör mig är att modellen snurrar vid vissa saker , ex man har zomat in på någo speciellt, väljer verktyg och sedan ställer den sig perspektiv rakt ovanifrån och 0 grader
så får man gå tillbaka dit man var på egen hand
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av meconer »

Jag använde Ironcad när jag jobbade och det är nog mitt favoritprogram. Men det vill man inte betala för när man bara gör hobbysaker. Men det var väldigt smidigt. Nu kör jag FreeCAD och det tar sin modiga tid att komma in i. Det har sina problem men är väldigt kraftfullt och just nu verkar utvecklingstakten hög.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av säter »

IronCAD har ju någon form av studentlicens.
Kan det vara användbart?

Sedan har jag inte koll på om programmet "ringer hem" hela tiden.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av meconer »

Jag har inte koll på hur det är idag men fram till 2020 så var det en årlig licenskostnad. Då fick man alla uppdateringar och support. Slutade man betala så tror jag att man fick behålla den versionen man hade men uppdateringar och support försvann. Jag tror att det finns en bra testlicens så att man kan testa fritt i en månad eller så.

Kollade. 30 dagars full testversion med fri support om man vill prova.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Som hobbyist anser jag att det är bättre att inte testa köpprogram som iallafall faller utanför budget än att testa och tycka dom är bra men sen inte ha råd att köpa licensen eller programmet, det är waste of time big time. Bättre då att bestämma sig för att köra in sig på nåt som vid första anblicken är "sådär" och växa in i detta och absolut bäst är att göra en koll först vilka man INTE ska testa.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av säter »

Med de krav du har återstår nog nästan bara FreeCAD.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av hawkan »

grym skrev: 18 februari 2024, 12:58:15 ex borra ett hål icke vinkelrätt mot en yta

måttsättning i absoluta kordinater

ändring av skisser

en sak som stör mig är att modellen snurrar vid vissa saker , ex man har zomat in på någo speciellt, väljer verktyg och sedan ställer den sig perspektiv rakt ovanifrån och 0 grader
så får man gå tillbaka dit man var på egen hand
Testade att borra ett hål snett mot ett plan i cam-delen, inga problem. Inte att rekommendera för borret slinter väl sidledes men ett cnc-program för borrning blir det av det.
Skärmbild 2024-02-18 190123.png
Om det är måttsättning i ritnings-delen så har jag inget att säga, använder inte den. Om det är i skiss-delen så får man utgå från noll-linjen om man vill ha absoluta koordinater, som jag tolkar det. Men det är en särdeles onödig begränsning, man vill ju definiera avstånd i modellen relativt andra delar av modellen. Och ska man vara petig så är det inte måttsättning man håller på med i skiss-delen, det är geometri-definition. Måttsättning får man göra i ritningsdelen, som jag inte använder, inklusive eventuella toleranser.

Ändring av skisser, ja det är en teknik man får lära sej. Bara ändra mått brukar gå bra, ändra topologi kräver lite mer. Ofta är det redan satta begränsningar (constraint) som låser geometrin. Men det finns tekniker för att jobba med det.

Som med alla program gäller det att hitta hur man gör saker på programmets sätt. Att påtvinga sin egen metod på ett programs flöde orkar man bara när man är ung. Man kan ta med Freecad i detta för den stora kritiken mot Freecad som jag förstått det är att förstå hur man ska jobba och ge indata till de olika funktionerna. F360 har samma, men det finns ett antal grafiska sätt att ge indata vilket då gör att det upplevs lättare att använda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av Teknikern »

Oftast hittar man lösningar som inte ska funka men gör det ändå och då tänker jag på när jag i början skulle skapa footprints i Diptrace, först hände inget, sen blev det fel men efter ett antal försök så kom aha-upplevelsen och insikten i hur programmet jobbade och då fanns det flera vägar att gå helt plötsligt. Nu när jag bestämt mig för att migrera till Freecad så kör jag Fusion parallellt och jämför när jag kör fast, det är ett system jag använt mig av förr och då brukar det klarna. Fördelen med Freecad är att videosnuttarna är korta och klara, inte en massa svammel utan kort och koncist att så här gör man,,,punkt! Sen finns ju allt skriftligt också som steg-för-steg och sånt gillar jag.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Cadprogram till skrivare, vilka kör inte Fusion 360?

Inlägg av grym »

hm
ta en plan bit och gör ett hål i 15 graders vinkel eller så

något man gör lätt irl i fräsmaskin med vridbart huvud med pinol i

japp, man får lära sig olika sätt att göra saker
videor om olika saker är stor hjälp, bara man hittar något om det hela
Skriv svar