Motorvärmaruttag till laddbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Det kan kanske bero på att det förekommit diskussioner om just elbilsladdning i många BRFer och allt strul som det kan innebära.

Och det är väl inget speciellt med just en laddhybrid jämfört med vilken annan laddbar bil som helst.

Om det ändå bara är 3,7kW som gäller, varför inte använda sig av de blå CEE-donen. De är lika kraftiga som de röda men är 1-fas. Då kan det monteras tre stycken istället för bara ett rött.
Då är det dock en sån här (eller motsvarande) som gäller tror jag.
laddkabel.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

agehall skrev: 15 februari 2024, 16:25:57
merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 15:48:20
agehall skrev: 15 februari 2024, 14:29:34 Jag kan bara gå på det du har skrivit här och inget av det ger mig intrycket att det skulle resultera i ett förslag som jag skulle överväga att rösta för i en BRF.
Jag vet inte, men, du tycker inte det går lite i stäv med ditt första inlägg i min tråd? Där du resonerar rakt av om tekniska begränsningar? (Vilket jag håller med dig om i det fallet du nämner "strömstyrkebegränsning", Ampere, på en Schukoladdare)
Efter vilket vi båda har resonerat kring bättre lösningar (3-fas matning, där du är teknisk och säger att bara en fas används, och jag bryr mig inte om faser, för när matningen är 3-fas ger den en teoretisk max på 11kW, vilket ger mig marginal)

Så från "Schukoladdare duger bra, till: jag skulle aldrig godkänna en CTEK Njord på en CEE röd" är liksom både bakvänt rent tekniskt, och sedan blir det lite mer ämnat mot person och, då helt plötsligt, inte alls tekniken!
Det är lite olika infallsvinklar här.

Först och främst - även om en "CEE röd" (vilket fö inte är en bra spec på vad du menar) klara 11kW så är det 3.7kW per fas. Dvs om du bara använder en fas är det effektmässigt identiskt med ett vanligt 230V schuko-uttag förutom att kontakten är bättre.

Jag skulle utan vidare i mitt eget hem använda vilken laddare som helst som har en egen jordfelsbrytare i sig kopplad antingen till ett CEE-uttag eller en schuko-kontakt. Men det är när JAG tar ansvar för vad JAG gör i mitt egna hem. När det rör en BRF blir det helt andra saker som måste tas med i beaktningen.
Ja, rätt. Infallsvinklarna är från olika perspektiv.
Jag visste inte namnet på den kabel/handske som jag tidigare kallade för "3-fas". Nu, när jag började efterforska, så dök både den röda och blåa handsken upp.
Blå är fortfarande är en stor kunskapslucka för mig, vet inte när den dök upp och varför. Jag har aldrig råkat på blå handske i bygg eller industri.
Namnet "CEE röd" är bara vad jag kallar den, för att den råkar vara aktuell i mitt fall, föreningen har en sådan hona, nära min bil.

Och det är just beaktingen emot min BRF jag gör, men bara hypotetiskt och emot eltekniskt.
Jag skulle inte "tjuvladda" en bil, mer än den enda natt jag provade på en lånebil med nedställd ampere.

Men nu när jag separerat mycket av tekniken, så förstår jag att 'tekniken' redan finns, från mitt perspektiv.
Schuko går, men är olämpligt för det kan felanvändas av slarv.
Enfas går jättebra, om kabeln är dimensionerad för 16A, och att handsken blivit blå.
Trefas är utomordentligt, laddar elbilar övernatt, CTEK har en variant för trefasuttag där en app håller koll på elåtgången.
Trefas med högre säkring kan ge överdrivet med kW, men är opraktiskt då fastigheter sällan har högre än 16A säkring, och att en högre säkring ger dyrare abonnentavgifter!

I mitt huvud blir detta, hypotetiskt: jag kan koppla ur min spis, låta en elekriker dra en kabel med blå hona från min spissäkring, ut genom ytterväggen och 5 meter till min motorvärmarstolpe!
Där kan jag ladda bäst fan jag vill, för alla boende i min BRF har tillgång till enfas 16A till sin spis, jag använder den istället till min bil, jag betalar räkningen!!
;)
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 17:14:36 Det kan kanske bero på att det förekommit diskussioner om just elbilsladdning i många BRFer och allt strul som det kan innebära.

Och det är väl inget speciellt med just en laddhybrid jämfört med vilken annan laddbar bil som helst.

Om det ändå bara är 3,7kW som gäller, varför inte använda sig av de blå CEE-donen. De är lika kraftiga som de röda men är 1-fas. Då kan det monteras tre stycken istället för bara ett rött.
Då är det dock en sån här (eller motsvarande) som gäller tror jag.
laddkabel.png
Du har rätt. Men bakom diskussionen så har jag lärt mig, inte allt, men mycket. Tekniska lösningar finns. Byråkrati är i vägen.
Jag har förstått att kabelarea och blåa CEE är lämpliga, uttaget i soprummet är rött, så därför hamnade jag på rött. Rött har också ett teoretiskt maxtak
som gav en slags marginal, säkerhetsmässigt, som kändes bra.
Jag har förstås sett just sådan kabel som du länkar till.

Utan att ni säger det högt, så håller ni med mig om att det är sådan 'hype' kring el, elbilar, vindkraft och hans moster. Men när man väl ska införa det på "slutanvändarnivå"
då visar det sig att vi saknar 200'000 laddpunkter, vi har ingen el, det går inte att sluta bygga ICE-bilar, det går inte att öka antalet nya elbilar o.s.v.

Jag kunde tänka mig en pluginhybrid för att den har 4-hjulsdrift, vilket jag använder när jag fiskar och när jag ska åka ut och in på min parkering som har en feldoserad
backe. Men samtidigt drar den lite bensin för den använder bara sann 2-hjulsdrift på förbränningsmotorn. För i ärlighetens namn behöver jag inte 4wd, varken för att fiska eller
köra i krångliga backar. Ren eldrift lockar med alla turer till snabbköpet under sommarhalvåret, för 1kr/kW, i snitt.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av alexanderson »

16 A låter lite för en enfasspis. De flesta är säkrade med 20-25A.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

alexanderson skrev: 15 februari 2024, 18:11:25 16 A låter lite för en enfasspis. De flesta är säkrade med 20-25A.
Jag fick inte mäta på dvärgbrytarna, jag kunde snubbla och komma åt varenda kabel i elskåpet.
Och då är jag ändå så att jag dubbelkollar att strömmen är bruten efter det att jag slagit av huvudströmbrytaren i elskåpet. (De få gånger jag rör el, som vid tapetsering eller så...)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Palle500 »

Du (TS) blandar ihop begreppen med 1-fas eller 3-fas laddning.
Även om du ansluter en laddbox till 3-fas CEE rött uttag så används sannolikt endast en fas 230 VAC till laddning. Det är din ombord laddare som bestämmer om 1, 2 eller 3-fas kan användas. Använder du 2 eller 3 faser får du 400 VAC mellan faserna.
Tala om vilken ladhybrid du har köpt så kan vi hjälpa dig med vad du behöver. Tex 1,8 kW ger ca 18 kWh i batteriet efter 10 tim. Vilket är relativt vanligt för en laddhybrid.
Saxat från nätet.
"Laddhybrid
Laddningstyp Laddeffekt Laddtid
”Vanligt vägguttag” 2,3 kW 4-7 timmar
Laddbox hemma 3,7 kW 3-6 timmar
Laddbox hemma 7,4 kW** 1-3 timmar
**Få laddhybrider kan ta emot mer än 3,7 kW, enbart några klarar upp till 7,4 kW. Det är också ovanligt att laddhybrider går att snabbladda, därför har vi inte tagit med det i uträkningen."

De CEE röda don du nämner är sannolikt 3 fas 16 A med nolla och självklart skyddsjord.
De CEE blåa don som nämns är 1 fas 16 A.
IMG_5457.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Palle500 »

merc200dalarna skrev:
alexanderson skrev: 15 februari 2024, 18:11:25 16 A låter lite för en enfasspis. De flesta är säkrade med 20-25A.
Jag fick inte mäta på dvärgbrytarna, jag kunde snubbla och komma åt varenda kabel i elskåpet.
Och då är jag ändå så att jag dubbelkollar att strömmen är bruten efter det att jag slagit av huvudströmbrytaren i elskåpet. (De få gånger jag rör el, som vid tapetsering eller så...)
Faran är att huvudströmbrytaren fortfarande är spänningsförande på inkommande sidan och ibland andra saker om en halvgalen elektriker har varit i farten. Sen är det ju rätt omöjligt att mäta spänningen på tex dvärgbrytarna om huvudbrytaren är avslagen.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Nerre »

merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 14:16:24 Jag var nog mer nyfiken på vad du skulle ha för resonemang i en BRF-styrelse för ÄRENDET, inte personen, det finns latinska namn för sådant!
Likabehandlingsprincipen.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

Palle500 skrev: 15 februari 2024, 19:11:07
merc200dalarna skrev:
alexanderson skrev: 15 februari 2024, 18:11:25 16 A låter lite för en enfasspis. De flesta är säkrade med 20-25A.
Jag fick inte mäta på dvärgbrytarna, jag kunde snubbla och komma åt varenda kabel i elskåpet.
Och då är jag ändå så att jag dubbelkollar att strömmen är bruten efter det att jag slagit av huvudströmbrytaren i elskåpet. (De få gånger jag rör el, som vid tapetsering eller så...)
Faran är att huvudströmbrytaren fortfarande är spänningsförande på inkommande sidan och ibland andra saker om en halvgalen elektriker har varit i farten. Sen är det ju rätt omöjligt att mäta spänningen på tex dvärgbrytarna om huvudbrytaren är avslagen.
Har inte köpt någon bil, jag var nära att köpa KIA Sportage, men nu är det Peugeot 3008 som gäller, de har 3,7kW laddning (7,4 finns, men som tillval, ovanligt). Batteriet är på 13kW. Och jag vet redan laddtider, jag vet redan vad ägare skriver på
"spritmonitor". Nu får ni ge er med 3-fas/1-fas-snacket. Jag fattar att det bara används en fas, men jag tyckte det var en lämplig modell för allting i ledet trefas är dimensionerat för 11kW. Finns inga trefaskablar som är farliga när jag belastar med 3,7kW, finns inga kontaktdon som kan smälta eller ens vara i närheten av att bli varma. Det enda jag menat är att jag bortsett från 230 Schuko, men att jag gärna skulle använda Schuko när jag vet att matningen är från 400v, eller den moderna 1-fas 16A. Själva laddningen i bilen har inte bekymrat mig något, för den sköter sig själv. Jag vill bara veta hur jag gör inkommande el så säker/redundant som möjligt, och om det är tekniskt möjligt, om än hypotetiskt.
Nej, jag petar inte i ett elskåp! Men när jag nyss såg en video på en ellärare som kopplade och sedan testade ett elskåp, så är jag helt plötsligt medveten om hur man kan göra med ett instrument.
Innan dess visste jag inte att det fanns små hål, relativt petsäkra, i själva dvärgbrytaren, där man kan mäta!
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Nerre »

Jag förstår inte vad du ska mäta på dvärgbrytaren? Antingen finns det spänning eller inte. Finns det spänning är det 230 V fas-nolla eller 400 V fas-fas (det beror alltså enbart på vad du mäter mellan). Nåt annat finns inte i normala installationer.
Senast redigerad av Nerre 15 februari 2024, 19:47:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Notera dock att dessa 11kW är de tre faserna tillsammans. Använder du bara en av faserna är det max 3,7kW du kan ta. Så det går då inte att säga att det är stor marginal upp till 11kW, eftersom stoppar du in en enfasladdare blir marginalen noll.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

Nerre skrev: 15 februari 2024, 19:38:23
merc200dalarna skrev: 15 februari 2024, 14:16:24 Jag var nog mer nyfiken på vad du skulle ha för resonemang i en BRF-styrelse för ÄRENDET, inte personen, det finns latinska namn för sådant!
Likabehandlingsprincipen.
Haha, "ja DU ja".... Den andra snubben hänvisade till okunskap och annat. Jag hade inte förväntat mig en sådan reaktion på ett forum som har den tekniska delen i namnet.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 19:47:39 Notera dock att dessa 11kW är de tre faserna tillsammans. Använder du bara en av dessa faser är det max 3,7kW du kan ta. Så det går då inte att säga att det är stor marginal upp till 11kW, eftersom stoppar du in en enfasladdare blir marginalen noll.
Ja, men kabel/handske är dimensionerat att driva en 3-fasmotor till en svarv (eller annat) dygnet runt med stor belastning. Om det är 3,7kW på en fas, eller 9kW över 3 faser spelar ingen roll, tekniken/utrustningen är dimensionerat för det.
Belastningen i kabel, handske och dess stift, kan inte överskridas. Ska vi säga att det är en viss skillnad i belastning, på komponenterna, mellan en 3-fasmotor som ständigt står och stånkar nära 11kW och min påhittade hybridladdare?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Palle500 »

För att vara så okunnig som du är inom detta område så borde du inte ha så hög svansföring. Du är inte speciellt trevlig i dina kommentarer om bra och korrekta råd/förslag du får av forumet.
Att ladda 13 kWh batteri tar ca 10-12 tim med 230 VAC 6 A vilket de flesta motorvärmareuttag klarar om dom inte är försedda med timer/ temperaturstyrning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

merc200dalarna: Ja och nej. Om du kopplar in en 11kW trefasmotor så blir det samma belastning på en enskild ledare som om du kopplar in din hypotetiska enfasladdare. Det får inte gå mer än 16A genom en ledare oavsett om det är tre, fem eller nitton ledare i kabeln. Handsken är dimensionerad för 11,040kW totalt ja, 3,68+3,68+3,68. Använder du en av dessa är den ledaren (och kontaktstiftet) fortfarande inte dimensionerad för mer än 3,68.
Skriv svar