Motorvärmaruttag till laddbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

Hej igen.
Kan nån elektriker beskriva vad som krävs för att konvertera/utnyttja matningen till motorvärmarstolpe som laddbox?
Nyproducerad BRF, det var ett tag tal om att motorvärmarna var "förberedda", på något vis, jag var ointresserad då.

Nu hade jag gärna sett att det gick att belasta dem med 3,7kW, a.k.a. plugin hybrid.
Vad jag förstår så är det "enfas 16A" man pratar om då?

En perentes: BRF har ett 3-fasuttag nära parkeringen, jag kollade lite i elskåpet, uttaget sitter över tre 16A säkringar, vad är en (teoretisk) maxbelastning på ett sådant uttag?
(Röd CEE 16A)
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av larky »

3-fas 400 volt 16A kan du få ut 400*sqrt(3)*16=11085W
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av danwi »

Med 16A enfas kan du få ut 3,7 kW. Motorvärmaruttag brukar dock vara avsäkrade med 6 A eller 10 A, vilket ger en maximal effekt på ca 1,4 kW eller 2,3 kW. Vad de menade med "förberett för" kan nog bara BRF:en svara på. Vilka förändringar som krävs för att installera laddbox beror på hur installationen ser ut, så det finns inget specifikt svar. Som så ofta krävs det betydligt mer information för att kunna säga något som blir någorlunda rätt.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av larky »

Det finns färdiga adaptrar med typ 2 och schuko, men de är rätt dyra, exempel
https://evconnect.se/products/adapter-t ... o-230v-16a
Pluggas in i laddboxen och ger ett vanligt eluttag, 16A
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av danwi »

Den prylen är väl precis tvärtom mot vad TS är ute efter? Han har ett motorvärmaruttag och vill ladda bilen.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Nerre »

Man kan väl gissa att "förberedelsen" handlar om rätt dimensionerade kablar. Nåt annat jag har svårt att se att man kan "förbereda".
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

danwi skrev: 14 februari 2024, 14:25:34 Med 16A enfas kan du få ut 3,7 kW. Motorvärmaruttag brukar dock vara avsäkrade med 6 A eller 10 A, vilket ger en maximal effekt på ca 1,4 kW eller 2,3 kW. Vad de menade med "förberett för" kan nog bara BRF:en svara på. Vilka förändringar som krävs för att installera laddbox beror på hur installationen ser ut, så det finns inget specifikt svar. Som så ofta krävs det betydligt mer information för att kunna säga något som blir någorlunda rätt.
Ja precis. Och nu är de avsäkrade med 10A. Jag kollade i elskåpet, följde schemat, och där satt 3 stycken säkringar (dvärgbrytare, har jag lärt mig nu, youtube om elcentraler) med siffran 10 på!
Är fortfarande osäker, dock, då jag tror det är 10st 'fysiska motorvärmarlådor' som tillhör det elskåpet, liten BRF och det är samtliga motorvärmarplatser!
Jag tror att 'förberedelsen' består i att kablarna till de fysiska motorvärmarna (arean, eller dimensionen) är större än vad som krävs för enbart motorvärmare. Men osäker, det var 3 år sedan jag stod där och pratade med
en granne med elkunskaper, han tittade på den svarta kabeln som kommer in i motorvärmaren.
Jag börjar få en bättre bild över hur elen 'fungerar', då våra mätare sitter i soprummet, och våran lilla elcentral i hallen.
I elcentralen i hallen är det 10A på allt utom 3 dvärgbrytare till Spis/Ugn/Fläkt, vilka har 16A och 2,5mm area!
Jag är nyfiken vilket voltantal de har 230*16?
Finns det överhuvudtaget 400v i lägenhetscentralen? Ens i trådarna som kommer in i lägenhetscentralens huvudbrytare?
Är det lagligt för mig som lägenhetsinnehavare att ta bort plastkåpan som täcker dvärgbrytarna i lägenhetscentralen och mäta dem (sett på videon hur man mäter i överkant på varje dvärgbrytare, med instrument)
Kul att jag lär mig något!
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

larky skrev: 14 februari 2024, 13:10:13 3-fas 400 volt 16A kan du få ut 400*sqrt(3)*16=11085W
Ja, så mycket förstår jag. Och vi har som sagt CEE Röd kontakt soprummet, cirka 7 meter från min bil, och jaa den står på 3st 16A dvärgrytare.
Hade jag bara kunnat ordna med en mätning av elen jag tar där, och att jag har rätt hårdvara (balanserare, jord B, motorkabel 16A, snyggt/proffsig dragning, och vad annat som krävs..)
Då är ju 400v över 16A mer än vad jag söker, d.v.s. överdrivet säkert, trots att jag 'bara' har en lös svart 'motorkabel' med röd handske..

Så om någon kan tala om vad som krävs, i rena tekniska specifikationer, med mätning av el/effektuttag, snälla berätta?
(Jag vill inte veta vad BRF säger, de säger nej, likaprinciper o.s.v.)

(Ni är väl inte gamla nog för att ha sett 'Repmånad' och "bron är sprängd"...men liksom....jag vet ju att man kan ladda sin hybrid säkert i min BRF...jag SER JU 400v-UTTAGET...)
:D
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Mindmapper »

I svenska elsystemet (för fastigheter) finns det bara 230V enfas och 400V trefas. Du kan också få ut 400V tvåfas, då tar du ut spänningen mellan två faser.
Tar du ut mellan fas och neutral har du 230V.

Det som är viktigt fram till laddstolparna är arean. De har knappast dragit trefas ledning fram till stolparna, men det vore bra förberedelse.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av agehall »

Jag fattar inte vad som är problemet. Om TS vill ladda en hybrid eller elbil, är det väl bara att köpa en kabel och köra. Finns ju kablar som är Typ2 i ena ändan för att kopplas in i bilen och beroende på vad man har för uttag ”i väggen” så väljer man andra ändan.

Ska man ladda via enfas är det smart att skaffa en kabel som även innefattar strömbegränsning så att man kan ställa ner strömstyrkan som levereras till bilen. Annars lär man förr eller senare dra en säkring.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av larky »

Om du ska ladda bilen från ett 16A 3-fas eluttag är det enklast med en laddkabel med inbyggd "laddbox", exempel
https://evconnect.se/collections/portab ... 7236282439
Kommer med adapter för laddning från motorvärmaruttag, och har en ställbar ström på 6A, 8A, 10A , 13A 16A, lika på alla faser om det är trefas.
Kommer med jordfelsbrytare inbyggd.
Ingen lastbalansering, 16A säkringarna till uttaget kommer inte att lösa ut men ingen koll vad huvudsäkringarna tål. I en BRF borde det inte vara något problem. I en villa med 16A huvudsäkring skulle det kanske inte fungera.
Lastbalansering betyder egentligen typ laststrypning, begränsning av effekten för att minska den totala förbrukningen tillsammans med någonting annat för att klara huvudsäkringarna.

Det finns elbilsladdare för 16A uttag som försöker sig på lastbalansering genom att mäta spänningen i uttaget, exempelvis https://www.evsolution.se/produkt/ladds ... lansering/
Fungerar det? Ingen aning. Skulle jag köpa en laddbox med lastbalansering skulle jag välja en som har mätning av strömmen i mätarskåpet med hjälp av strömtransformatorer och en trådlös, ej wifi, uppkoppling till laddboxen för att begränsa hur mycket ström bilen får ta beroende på övrig belastning.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av Palle500 »

Ta först reda på vad din laddhybrid kan laddas max med?
Och har du behov av max laddeffekt?
En laddhybrid brukar ha relativt liten batterikapacitet så 1-fas 6A brukar räcka för att ladda fullt över natten.

Du behöver inte vara orolig över att det ev är olagligt att lyfta på kåpan på din elcentral. Den största orsaken att du INTE skall lyfta på kåpan och börja mäta är att det är livsfarligt! Vet man inte vad man håller på med så är det stor risk att du råkar peta på spänningsförande delar och faller ned död.
Finns ingen anledning att du skall in i elcentralen och mäta lite för att lära dig mera och ännu värre använda YT som förebild. Mycket bättre att lära dig detta genom vettiga teoristudier.
Tex har Bo Siltberg skrivit en bra serie om detta.
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
Senast redigerad av Palle500 15 februari 2024, 07:39:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av MadModder »

Det brukar göras så att det går ut en trefaskabel till motorvärmaruttagen och i första stolpen används fas 1, i nästa stolpe fas 2, nästa fas 3, nästa fas 1 osv. Kabeln är troligen inte dimensionerad för att kunna leverera 3x16A till alla stolpar samtidigt. Den skulle nog behöva vara grövre än matarkabeln till hela huset.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

Mindmapper skrev: 15 februari 2024, 07:01:41 I svenska elsystemet (för fastigheter) finns det bara 230V enfas och 400V trefas. Du kan också få ut 400V tvåfas, då tar du ut spänningen mellan två faser.
Tar du ut mellan fas och neutral har du 230V.

Det som är viktigt fram till laddstolparna är arean. De har knappast dragit trefas ledning fram till stolparna, men det vore bra förberedelse.
Jag tror de har dragit "5-ledare" a 2,5mm. Vilket eventuellt kan kopplas som 400v enfas. OBS! det var så jag förstod min grannes förklaring, och eventuellt är det det du kallar 'två faser'.

Edit: Vad är matningen fram till min elcentral i hallen? 230v eller 400v? Alltså kablarna som går in i elcentralen i hallen, som går in i lägenhetsbrytaren?
Senast redigerad av merc200dalarna 15 februari 2024, 08:59:34, redigerad totalt 1 gång.
merc200dalarna
Inlägg: 63
Blev medlem: 8 januari 2017, 10:50:52

Re: Motorvärmaruttag till laddbox

Inlägg av merc200dalarna »

MadModder skrev: 15 februari 2024, 07:44:08 Det brukar göras så att det går ut en trefaskabel till motorvärmaruttagen och i första stolpen används fas 1, i nästa stolpe fas 2, nästa fas 3, nästa fas 1 osv. Kabeln är troligen inte dimensionerad för att kunna leverera 3x16A till alla stolpar samtidigt. Den skulle nog behöva vara grövre än matarkabeln till hela huset.
Lite så har jag förstått att det eventuellt kan vara. Se mitt svar nyss om "5-ledare"
Skriv svar