Vad har hänt med min diskmaskin "FAVORIT 40379u"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Juba33
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 februari 2024, 23:05:29

Vad har hänt med min diskmaskin "FAVORIT 40379u"

Inlägg av Juba33 »

Hej,
Min diskmaskin "FAVORIT 40379u" från Electrolux har slutat fungera. Jag körde ett program igår och märkte efter ca 2 timmar att disken var relativt diskad, men diskmaskinen var avstängd och fylld med vatten. Det har inte sen dess heller gått att slå på diskmaskinen, ingenting lyser. Jag har testat att byta eluttag och testat ladda mobilen i samma uttag och då fingerar det, så det verkar inte ha med strömkällan att göra. Jag undrar om någon har en idé på vad som kan ha hänt?

Jag har tömt diskmaskinen på vatten och tvättat filtret. Det finns dock fortfarande vatten kvar, men som jag inte kommer åt (se bild)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Vad har hänt med min diskmaskin "FAVORIT 40379u"

Inlägg av Danny »

Det verkar som att elektroniken lagt av.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vad har hänt med min diskmaskin "FAVORIT 40379u"

Inlägg av Marta »

En trolig orsak är att strömförsörjningen till elektroniken är sönder. Har Du ingen elektronikvana eller lödpenna kan Du inte göra något åt det själv.

En tydlig bild på maskinens kretskort, både komponentsida och baksida, kan vara till nytta.
Ibland kan trasiga komponenter ha synliga skador och det kan även hjälpa för att kunna ge råd om komponenter som det kan vara lönt att byta och se om den därefter fungerar.
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Vad har hänt med min diskmaskin "FAVORIT 40379u"

Inlägg av Akai »

Som nämns, troligen strömförsörjningen.

Går högst troligt att laga, men elektronikvana rekommenderas.

Om du fyller i vart i landet du befinner dig i din profil så kanske det finns någon i närheten som kan hjälpa dig med din maskin :)
Skriv svar