Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av jesse »

Jag har en upphängning till insynsskyddet i min bil som lossnat. Den lilla "knappen" som snöret ska hänga i har gått sönder.
Hur ska jag enklast få dit samma knapp eller något motsvarande som jag kan hänga snöret i, utan att det ska kosta. Har ingen 3D-skrivare.

Hålet i plåten är runt, 8mm, baksidan går givetvis inte att komma åt.

Knappen såg ut så här (t.v) och ser nu ut såhär (t.h. photoshoppad)
Någon som har något knep eller smart lösning?
knapp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5827
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av pi314 »

Om du inte känner någon med 3D-skrivare så kan du ju fråga här om någon vill skriva ut några åt dig.

Om man söker på "car clip" på Thingiverse så finns några. Om ingen passar så borde det inte vara så svårt att CADda en.

https://www.thingiverse.com/search?q=car+clip&page=1

/Pi
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla med närmsta märkesverkstad. De kan sannolikt ordna fram en för några tior eller så.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av jesse »

Jag hade hoppats på något enkelt sätt att fästa den...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av Glenn »

Rätt sätt är ju som sagt att köpa en ny, antingen en original eller nån universal.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av E Kafeman »

Det finns en otrolig mängd varianter men oftast går de bra att ersätta med något liknande. Allmänsortering 100 clips kostar 10 kr på AliX inklusive frakt.
Laga något som gått sönder för att det inte höll oreparerat kräver att lagningen är bättre än ny-alternativet för en pryl som om ny kostar under en krona. Man får inte någon hög timersättning för att utföra ett dåligt jobb med tanke på nypriset och lagningsförutsättningarna.
Lite som att laga en bilsäkring istället för att köpa en ny.
Fast ibland vill man kanske just laga omedelbart hellre än att vänta på ny ersättare.
Man får då anpassa lagningen efter vilka saker man har tillgång till.
I ditt fall en relativt solid del finns kvar. Leta efter en lång M3/4 skruv Borra hål igenom restbiten, stoppa in skruven med bricka under för tryckfördelning.
Nu måste något som kan ersätta expanderbiten skapas. Om hålet är 8 mm finns kanske en bit 8mm gummislang. 10 mm längd borde räcka. Bricka samt mutter bakom och gummislangen expanderar när man drar ihop det hela. Kan vara att man inte kommer åt att hålla muttern som roterar på baksidan men snabblim brukar kunna hålla tillfälligt.
Vill man skapa något än mer hållbart är om man vänder en vingmutter bakvänt så den greppar mot bilplåten efter att man filat upp hålet så mycket att man kan trä in vingmuttern.

Om det fortfarande är för svår belastning för resterande plastbiten kan man öka hålet till 9 mm och stoppa dit en M6 nitgänga som man sedan kan dra i en M6 skruv med lagom stor ostskalle.
https://www.aliexpress.com/item/33015474374.html
https://www.aliexpress.com/item/1005005446577437.html

Har du en borrmaskin och en träbit kan du svarva en ny del som ersättare för plastclipset och som kan expanderas fast med en trallskruv....

Det finns en mängd sätt att lösa detta på, på ett hållbart sätt, men laga befintligt trasiga clips är nog det sämst hållbara alternativet. Det är bara till att vittja vad du har i skrotlådan.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av jesse »

Kafeman: Ja, det är ju en hel del sunt förnuft i det du säger. Bara så irriterande att det ska kosta 120:- hos Hedin Bil att få en ny knapp med produktionskostnad 10 öre.
Sen räknar jag inte allt pyssel som "arbetstid" för då skulle i mitt fall varje minut kosta runt 7 kr (efter skatt och avgifter)... utan mer som aktivt lärande. Andra håller ju på med korsord utan att få betalt 8)
Har också tänkt på idén med gummibit och M3-skruv, men tänker att det kan vara risk att snabblimmet hamnar i gängorna så det blir helt omöjligt att komprimera gummibiten.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av E Kafeman »

Finns inget behov av snabblim om du använder skruv och gummislang.
Få lim som ger styrka på små plastytor så bara glöm lim.
Ska man alls göra något som liknar hållbar limning får man smälta samman de bägge delarna och vid behov tillsatsmaterial för bättre styrka men omsmält plast blir ofta skörare även om man lyckas väl med omsmältning vid lagom temperatur.
En M3 eller en M4 kommer hålla så länge som inte gumislangen ruttnar eller väljer du någon av de andra infästningsalternativen som samtliga håller 10 ggr bättre än original-biten.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Trasig plastknapp ska fästas i plåt

Inlägg av jesse »

Nej, lim är endast för att bakdelen inte ska rotera när jag skruvar. Sedan ska inte limmet ha någon funktion.
Men nu har jag kommit så här långt.
Det ska ju fästas med lim så jag tänker vänta tills det blir plusgrader. Under tiden hänger jag upp snöret med en S-krok.
Bild
(funkar bildlänken för er?)
Skriv svar