ABC1600 Hjälp (LÖST)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

ABC1600 Hjälp (LÖST)

Inlägg av olalofberg »

Hej,

Jag sitter och ska dra igång en ABC1600 och har kört fast, slut på ide'er...

Jag skulle uppskatta tips, ledtrådar eller metoder av felsökning som gör att jag slipper ge upp på denna.

Jag har klockpuls, men den når inte processorn...

Pulsen kommer inte vidare nånstans där batteriet en gång satt.
Moderkortets lödytor runt denna plats är lite ärgiga, men inga banor ser frätta ut. Tror inte det varit något rinnande läckage.
Jag har förstås försökt putsa bort så mycket som möjligt.

För att göra min fråga enklare bifogar jag ett (lite otydligt) utdrag från schemat. Klicka för att få en tydligare bild.
quest.png
Jag har alltså det som är markerat med rött, jag skulle gärna se pulsen komma vidare på pin 9 efter första J/K-vippan, men icke. En lite trött 1:a där.
Dess inverterade ut (pin 7) uppvisar lite spikar i den takt det borde vara (8Mhz). Bara där tänker jag att det är lite konstigt, de borde väl spegla varann inverterat?
S,R och K på första ligger höga.

J/K-vippan sitter i ny sockel och är testad utanför datorn (långsamt).
74LS240 sitter också i ny sockel och är bytt mot en annan med samma resultat.

Jag har blivit föreslagen att det är nån kortslutning nånstans som förhindrar pulsen att komma vidare.
Kortet är ett 4-lager kort...

Det där med ärg: Leder eller isolerar det?

Såg att nån annan pysslat med batteri-strul på en 1600 här, nåt tips kanske?

Suttit med detta minst nån vecka nu, vad har jag missat?

/Ola
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av olalofberg 17 februari 2024, 07:13:51, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: ABC1600 Hjälp

Inlägg av ASEA »

Dåliga tantaler som kortsluter=sänker spänningen är nog inte ovanligt på ABC av dessa årsmodeller.
Känn på dem om det är nån eller flera som blir påtagligt varma vid spänningssatt kort.

Flerlagerskort och batteriläckage kan nog vara extra lurigt i och med att det gärna blir en kapillärverkan som gör att det kan ha frätt sönder i något mellanlager.
Det är i så fall bara att försöka följa upp och kontinutetsmäta och utesluta ledning efter ledning med hjälp av kretsschemat.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: ABC1600 Hjälp

Inlägg av adent »

xxargs kanske vet nått / kan mäta?

(Kan man inte tagga användare på nått vis?)
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: ABC1600 Hjälp

Inlägg av MattisLind »

Tråkigt med batteriläckage. Jag har två ABC1600 som jag fixat efter läckage. Det var ganska mycket jobb.

Fick ta bort en hel del socklar i området. Batteriläckaget hade spritt sig mer eller mindre i en knapp kvadratdecimeter runt batteriet.
Efter att socklarna var borta tvättade jag med lite ättiksyra för att neutralisera och sedan vatten och IPA för att göra rent. Torka ut ordentligt.

Jag hade inga avfrätta ledningsbanor i mina två ABC1600, men jag antar att det kan hända. Jag bytte ut många av de IC som satt i området eftersom de hade ärgade ben trots att de satt i socklar. Kan tänka mig att batterivätska kan tränga in i en epoxi-kapsel och förstöra bondtrådar om man har otur.

Eftersom alla IC är socklade (i mina ABC1600 i alla fall) så kan man ju alltid lyfta på ett ben från en IC om man misstänker att något kortsluter. T ex 7 och 9 på 74S112.

Jag har rätt många 74S112 liggande. Om du mäter upp att den är trasig så kan jag skicka ett par.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: ABC1600 Hjälp (LÖST)

Inlägg av olalofberg »

Hurra! Det skulle visa sig vara J/K-vippan som var dålig. Den funkade när jag testade den långsamt, men inte med 16MHz.

Nu jobbar processorn och den letar boot-enheter.

Tack MattisLind för 74S112.
Skriv svar