Regenerativ mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Regenerativ mottagare

Inlägg av alexanderson »

Frågor:
1). Den spole som användes för återkopplingen kallas på engelska för tickler, vad är den svenska benämningen ?
2). Hur ser formeln ut för resonans ?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5827
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av pi314 »

1. Vet ej.

2. Som vilken LC som helst.
240202_LC_freq.png

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av alexanderson »

En regenerativ mottagare innehåller två kopplade induktanser. Varav den ena är avstämd med en kondensator. Jag förmodar att ekvationen är mer komplicerad än så. Att kopplingsfaktorn, varvtalsomsättningen och förstärkningen i kretsen ingår i ekvationen.
En regenerativ mottagare kan faktisk innehålla TRE kopplade induktanser, därav en för antennkretsen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av Marta »

Det är LC-kretsens resonans enligt angiven formel som beskriver frekvensen. Sedan ingår givetvis all ströinduktans/strökapacitans också. När återkopplingen ökas så smalnar bandbredden kraftigt utöver att förstärkningen ökar. Ökas den för mycket kommer det hela i svängning och det skickas ut RF i antennen. Det är givetvis ytterligt olämplig och även otillåtet.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av alexanderson »

Jag misstänker att Marta inte har rätt. Kan någon rita upp ekvivalentschemat för en regenerativ mottagare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av TomasL »

Jostykits HF-pryl HF65 var en regenerativ sändare.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5827
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av pi314 »

En parallell LC-krets är en parallell LC-krets.

Det händer inget magiskt för att man förändrar induktansen med en kärna eller annat objekt mer än att induktansen förändras.

Formeln ovan gäller.

Om man köper eller tillverkar en induktans med ett visst värde och sedan placerar den på ett sätt så att något i närheten av induktansen, t.ex. en kärna, förändrar induktansen så är det så klart den förändrade induktansen man ska räkna på.

En spole en bit från en spole skulle jag uppskatta har så liten påverkan att det kan försummas. En LC-krets kommer inte att ge Hz-noggrannhet hur man än gör. Så noggranna är normalt varken induktanser eller kapacitanser.

/Pi
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av metric »

alexanderson skrev: 2 februari 2024, 18:57:28 Jag misstänker att Marta inte har rätt. Kan någon rita upp ekvivalentschemat för en regenerativ mottagare.
https://www.arrl.org/files/file/Technol ... hb1768.pdf

Enklare variant.

http://techlib.com/electronics/regen.html
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av alexanderson »

pi314 skrev: 2 februari 2024, 19:22:51 En parallell LC-krets är en parallell LC-krets.

En spole en bit från en spole skulle jag uppskatta har så liten påverkan att det kan försummas. En LC-krets kommer inte att ge Hz-noggrannhet hur man än gör. Så noggranna är normalt varken induktanser eller kapacitanser.
/Pi
Tyvärr tror jag att Du har fel :(
Ekvivalentschemat för två kopplade spolar där den ena är parallellkopplad med en kondensator finns angivet i "Radiotron Designers Handbook 4:e upplagan sidan 916 Figur 23.2(B)"
Kopplade spolar är kanske inte något som det undervisas om i de Tekniska Högskolorna nu för tiden.
År 1930 var den regenerativa mottagaren en av de vanligaste mottagartyperna.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av alexanderson »

[/quote]

https://www.arrl.org/files/file/Technol ... hb1768.pdf

Enklare variant.

http://techlib.com/electronics/regen.html
[/quote]

Dessa exempel är kopplingsschema och inte ekvivalentschema. Det andra exemplet är en ovanlig variant som jag ej tidigare har sett.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av Marta »

*Allt* i dess närhet påverkar givetvis frekvenen på en LC-krets. Du kan bara räkna ut grova utgångsvärden. Resten måste provas ut praktiskt. Det är så oerhört komplext att det är meninslöst att försöka göra några exakta beäkningar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av 4kTRB »

Intressant tråd.

Jag vet en variant där man alstrar positiv återkoppling genom att vända på en 3:dje spole.
Sedan justerar man återkopplingen utan att det börjar självsvänga. Det blir väldigt smalbandig selektion
och extremt bra prestanda så sett.
RM_000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av 4kTRB »

Kunde inte låta bli att testa kretsen ovan.
Det blir ganska känsligt med värdet på återkopplingen till den reverserade lindningen i exemplet.
Normalt kanske man inte har så bra koppling som 1 mellan L3 och de två andra spolarna.
Principen framgår i vilket fall. Mer återkoppling ger smalare bandbredd och starkare signal.
RG_LT_Sch_AC_Trace_000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5827
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av pi314 »

Med 0,08 kHz upplösning på x-axeln kan jag inte se någon förskjutning av centerfrekvensen.
Om man nu kan lita på simuleringen?

/Pi
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Regenerativ mottagare

Inlägg av Oskar »

Jag skulle säga att frekvensförskjutning beroende på återkopplingen och hur mycket man märker, eller inte märker av den - kan bero lite på vilken frekvens man bygger mottagaren för.
För mellanvåg exempelvis skulle jag påstå att man inte märker av det alls. För kortvågsbanden, kanske.

Jag har byggt återkopplade mottagare för kortvågsbanden och det är en utmaning att hantera drifteffekter av olika slag, inklusive återkopplingsinställningen och hur den påverkar frekvensen.
När man tillför positiv återkoppling ändrar man hur det aktiva elementet arbetar och jag skulle nog tro att här ligger den största påverkanseffekten. En triod exempelvis ändrar reaktans beroende på sina driftsdata, man kan bygga en FM modulator med en triod, eller andra speciellt tillverkade rörtyper. Om man har byggt en oscillator med rör driver frekvensen något om anodspänning eller skärmgallerspänning (om det är frågan om en pentod) varieras.
Just de här effekterna, hur det aktiva elementets interna kapacitanser (eller andra parametrar) ändras, torde öka i betydelse när frekvensen går upp, eftersom deras storhet till att börja med är små.

Försök lyssna på en CW signal på kortvåg med en mottagare med positiv återkoppling - där du ligger precis på svävningsgränsen för att få fram en "beat", det behövs inte många Hz förskjutning för att det skall bli utmanande och mottagarens ALLA inställningar blir extremt känsliga.

I slutändan är det ändå frågan om oväntade kapacitanser och induktanser, som alltid finns där, men deras storlek och betydelse är svår att skatta på förhand. Vad väljer du för aktiv komponent, hur dras ledningar, hur långt ifrån varandra är de olika delarna av mottagaren placerade, hur beter sig antennen? Allt påverkar. Den formeln som beskriver alla de parametrarna, den finns inte. Man får räkna på L + C för att hamna i rätt härad sedan ta det vidare därifrån.
Marta har givetvis helt rätt.
Skriv svar