Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är du intresserad kan jag gräva fram en grounded-grid-förstärkare av Bruce Rozenblit, bland det bäst du kan bygga.
Mvfrisk
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 januari 2024, 20:17:07

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av Mvfrisk »

Jag har aldrig hört talas om Bruce Rozenblit, men säger du att det är en bra krets så litar jag på det.
Är det ett påbörjat projekt? Vad pratar vi för pengar?
Jag är som sagt i startgropen och vill främst ha ett kul projekt, sen huruvida det återspeglar ljudupptagningen i studion eller ej vet bara de som stod där och spelade in musiken.
Jag är ingen audiofil (än i alla fall) så jag bryr mig helt enkelt inte, det ska bara vara kul!
Skulle det sen låta bra när det är klart så är ju det givetvis trevligt, men inte en förhoppning eller ett krav.
Förövrigt är ”bra ljud” en subjektiv fråga, så vi kan säga att alla tycker fel, eller rätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får bygga själv ...

Jag skickar ett PM.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av alexanderson »

HUGGBÄVERN skrev: 11 februari 2024, 08:46:22 Är du intresserad kan jag gräva fram en grounded-grid-förstärkare av Bruce Rozenblit, bland det bäst du kan bygga.
:?

I ett elektronrör kallas STYRELEKTRODEN FÖR GRID PÅ ENGELSKA. Styrgaller på svenska.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av anders_bzn »

Nu är du där igen, det är fullt förståeligt var min bäverkompis menar, så sluta nu. Om du skulle anmärka på alla inlägg på forumet som råkar använda en engelsk term, trots att det finns en svensk så lär du ha att göra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var det nån som anmärkte?! ... :vissla:

Förstärkartypen kallas Grounded-Grid Amp och den benämningen kan översättas till svenska men då blir det bara obegripligt. Det som däremot är viktigt är att veta att (men kanske inte hur, det är överkurs) rörets karaktäristik ändras beroende på var man stoppar in och tar ut ljudsignalen.
Bruce Rozenblit har designat en variant, men jag föredrar att inte visa den (copyrightregler), men här är en enkel variant som anses vara så optimal det bara går. Notera; signalen in på katoden och ut på anoden och gallret kopplat till jord.
cyliew_5842gg.gif

(jordatgallerförstärkare ... neeeee :doubt: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18403
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av 4kTRB »

http://tubelab.com/designs/tubelab-se/

Riktig grymma byggen på den sajten.
MKEAB
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 december 2018, 21:31:49

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av MKEAB »

Första frågan jag brukar ställa mig själv är hur mycket förstärkning behövs ?
Om du har signalnivå nog in behöver du bara en volymkontroll, kanalväljare och drivsteg...ingen förstärkning=ingen distorsion.
Rör som egentligen är slutrör och mer robusta kan funka riktig bra 6V6 triodkopplat eller ännu bättre som katodföljare om du inte behöver förstärkning.
Lägg lite extra på nätdel är den inte tyst har du en svår start vad du än väljer att bygga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Å andra sidan är det lite kul att ha lite förstärkning. Jag har ett par moskoviska monoblock på 60W vardera som måste ha lite mer än en volt för att komma loss.

Det "värsta jag sett" inom linjesteg var publicerat i AudioXpress för massa år sedan. Det var en μ-följare med en EL34 och 6AS7G. Tanken var att man skulle kunna driva en hel massa efterföljande förstärkarsteg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av psynoise »

HUGGBÄVERN skrev: 10 februari 2024, 22:04:29 En transistorförstärkare består av ett otal ickelinjära element som måste kompenseras med stor mängd återkoppling vilket ger fasdistortion, denna återkoppling är också grundorsaken till TIM och andra sorters transientdistortioner som oftast saknas i en rörförstärkare.
Vill bara klargöra då jag tycker ovanstående är vilseledande. TIM beror inte på storleken på återkopplingen. Däremot uppkommer TIM på dåligt designade förstärkare där felsignalen (den återkopplade) blir för stor och börjar klippa. En tillräckligt snabb förstärkare kommer ha en liten storlek på felsignalen oavsett hur stor återkopplingen är.
MKEAB
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 december 2018, 21:31:49

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av MKEAB »

Blir ofta rätt hård jakt på siffror om man startar diskussionen om distorsion.
En fördel ed rören är ju att stor del är andratons distorsion vilket örat är relativt tolerant mot och uppfattas som varmt...
Känslan av sitt egenbyggda mästerverk kompenserar sedan för alla andra nackdelar :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bygga rör preamp med hifi-streamer.

Inlägg av psynoise »

Jag misstänker att jämna övertoner inte egentligen beror på rören utan konstruktioner där en halvan av en våg får annan förstärkning. Andratons distortion eller jämna övertoner fås av vågformer som är osymmetriska kring x-axeln. Det vill säga gör man en transistorförstärkare som förstärker positiva delen annorlunda än negativa delen skapar man jämna övertoner. Sammanfattat tror jag diskussionerna ovan inte egentligen beror på rör eller transistor.
Skriv svar