Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Har hållit på ett bra tag nu med bagagets botten i saaben, det är ett ganska långsamt och otrevligt arbete, man får luta sig långt fram och det är svårt att slippa åt. Ryggen ogillar detta, det känns längst nere då man gör sånthär.

-Slipat med vinkelslip och stålborste

-Hackat bort rester med spackel och multitool

-Sprejat tjärlösare och skapat stora högar med smutsiga trasor.

-Torkat med aceton

-Applicerat rostomvandlare, därför ser områden med bar metall mörka ut


Bild


Bild


Bild

Vänster sida av botten är nästan helt skonad från rost, höger sida där det läckt mycket mera är den mest utsatta.Det blir förmodligen några varv till med stålborsten. Jag är osäker om jag borde verkligen få bort all originalfärg eller om det går att lägga epoxigrund över den gamla färgen som det är. Tanken är att lägga epoxigrund, sedan måla ett tjockt lager tröskelskyddsmassa över epoxin, den har rostskyddande egenskaper och ljuddämpande egenskaper samt är övermålningsbar så allt kan målas i originalfärgen.

Sen vet jag inte om jag applicerar samma typ av smältfolie igen eller nånting annat ljuddämpande som man kan ta bort för att inspektera undersidan från tid till tid. Jag är lite skeptiskt till smältfolien, den var så jobbig att få bort och vatten tog sig under ändå vid läckage.

Jag tror dock om man från fabriken hade gjort smältfoliens yta litet större så vattnet från bakljusen hade fallit ned på folien och inte bakom den, eller om de hade tätat området där folien möter metallen med karosseritätning eller liknande, så hade aldrig vatten tagit sig under folien och jag hade inte idag haft orsak att göra om allting.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har även fått nya lister till lamporna och installerat listen, det ser ut att funka men det är ännu de små listbitarna som jag inte kommit framåt med.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Trevlig tråd!

Tips: Alpine med CD-växlare med M-bus måste få prata med en mikrokontroller som säger rätt saker osv för att den ska aktivera CD-växlaringången.

Volvo kör med samma protokoll, en del av deras stereos och jag tror alla CD-växlare är OEM Alpine, fast Volvo har haft en 8-polig nästan-mini-DIN fast lite större, medan Alpine kör vän vanlig DIN-kontakt.

Det finns en tråd här där en forummedlem fått ordning på att använda en mikrokontroller (minns inte vilken, kanske arduino?) för att prata med en Volvostereo av nån modell som lär ha suttit i 740 eller liknande. Minns tyvärr inte namnet på forummedlemmen eller stereons modellbeteckning och hittar därför inte tråden.

En fördel med att använda CD-växlaringången är att du kan använda stereons knappar för att styra telefonen, ifall du t.ex. låter ett hembygge med mikrokontroller emulera blåtandtangentbord/fjärrkontroll som kan skicka play/pause, next, previous och liknande kommandon. Specifikt verkar det bra att telefonen pausas medan stereon tar emot RDS-trafikinformation.


Jag är för övrigt lite motvalls här, en av de fina grejerna med en gammelbil är att man kan stoppa i en modern stereo utan att förlora något som en äldre stereo skulle erbjudit. En halvny bil har ofta stereon hårdkodad till bilens can-bus-elände osv, och en bil från 90-talet har väl ofta en stereo vars ergonomi är bättre än cirka allt eftermarknads att man därför inte vill byta. Men för t.ex. din Saab eller för de Ford Granada jag kört då och då så passar t.ex. en såndär modern Pioneer bra i mitt tycke. Håller dock med om färgen, men det kan ju vara värt att laborera med att byta komponenter, kanske? Vet inte om det går... Ifall du har kvar den nya stereon så kan du prova att ansluta telefonen med USB-kabel. Vissa telefoner kan anslutas på detta sätt och det ska ge nån slags funktionalitet av nåt slag. jag minns inte detaljerna; när jag monterade in en sån stereo så hade jag nog ingen passande telefon och senare orkade jag inte fixa mer med det. jag tycker annars det är rätt trevligt att ha en tillräckligt stor USB-sticka med musik som liksom "tillhör bilen" på nåt sätt.

Förresten, var texten "endast blyfri bensin" alltid på svenska på alla Saab som såldes i Finland?

Youtube-tips: En belgisk kanal, på engelska, som heter Memphis (av alla namn...) har en och en halv Saab 900 som projekt. Har inte tittat in på länge så vet inte hur det gått med projekten...

Apropå salt så är min bestämda åsikt att det är brister i väldigt många fordon och inte saltet i sig som är problemet. Jag har tjatat om det i massor av trådar både här och på andra ställen, men min erfarenhet från Volvo C70/S70/V70 gen 1 är att det uppenbart går att göra bilar som inte rostar. Typiskt på dessa är att det inte finns ett enda rostmärke trots att de vinterkörts många år och gått typ 300.000 km eller liknande. Dock om det är nån plåtskada så kan det vara rost vid skadan, och alla metalldelar som inte fanns när bilen lämnade fabriken (dragkrok, bultarna som håller fast nummerplåt / nummerplåtshållare osv) är däremot så rostiga att de ser ut att ha hittats i botten på havet.


håller med om tipset att se över gummilisterna för fönstren. Ett tips jag läst i samband med drivremmar till bandspelare/skivspelare är att prova att koka i vatten (!!!). Vet inte vad gummilister kostar till Saab 900, men för t.ex. Fort Granada så kostar de vad jag minns nästan en tusenlapp per styck vilket gör att det sist jag kollade tyvärr inte var värt att byta dåliga lister på dörrar som redan har antydan till rost, för bättre dörrar kostar typ mindre än nya lister. Vet inte riktigt hur jag får till den tankegången eftersom bättre dörrar ändå behöver nya lister. Jag kanske tänker att det inte är värt att "rädda" dörrar som redan är halvdåliga?

Gjorde Saab några 900 som var lika rostskyddade som 9000? En jobbarkompis hade en 9000 för ca 25 år sen och där läckte nån av dessa lister varpå det samlades flera liter vatten som skvalpade runt i en av dörrarna, men eftersom den var så bra rostskyddad så var det mest bara störigt att höra skvalpljudet men bilen tog i övrigt inte skada.

När jag ser bilderna av inredningen så väcks minnet från tiden då jag jobbade bl.a. med att installera bilstereo. Minns att det var lite pilligt men inte omöjligt att installera högtalare på instrumentpanelen. Har nåt vagt minne av att nån "blindplugg" kunde ersättas med diskanten i DLS system med separata diskanter. Jag kan minnas fel. (Det jag dock minns väldigt bestämt var att dessa Saab var iaf klart lättare att arbeta med än samtida Audi som var en plåga att montera högtalare i fram, fast det berodde på att för att få bra resultat så fick man kämpa för att få in 4"-högtalare istället för de dumma 3,5" som Audi tänkt att man skulle ha). :)
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

För komplicerat för mig med mikrokontrollers och sånt + intresset att lära mig saknas, därför gick jag denna väg. Kanske om det varit en dyrare, äldre model hade jag tänkt om. Eller bara köpt en kassettadapter. Jag vill inte ha nån modern stereo i bilen, jag är en ogillare av modern teknik, en bakåtsträvare. Sen gillar jag lyssna på kassett och äger inga CD skivor.

Jag tror inte det finns något 100-igt skydd mot saltet och även Volvo tyckte det blev för dyrt att hålla på med, som man kan se efter första generationen. Hellre saltlöst och kör saktare tycker jag.

Listerna till bildörrarna är det inget fel på vad jag kan se, såvitt jag vet ska både 900 och 9000 vara designade så att vattnet kan rinna ner i dörren och sen ut ur dörrens botten via speciella dräneringsventiler, skvalpar det i en dörr på en 9000 är det förmodligen blockage i avrinningen. Det är mycket sånt i en 900, interna kanaler för vattendränering.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Minns inte exakt slutsatsen från den tråden, men jag är ganska säker på att man inte behöver lära sig något om programmering mer än att bara ladda ner t.ex. Arduino Studio (tror jag den heter), ansluta USB-kabel, ladda programfil och trycka på "programmera" så är det klart. D.v.s. fullt rimligt även för den som inte är sugen på att ge sig på programmering, och sen kan man betrakta den som vilken "fördefinerad" krets som helst.

Angående salt/rost så vore det väl egentligen bättre om vi delvis hade planekonomi eller åtminstone någon slags bristekonomi där allt som inte är trasigt faktiskt har ett ordentligt värde. Visst finns det fördelar med nyare bilar, luftmotståndet är sannolikt lägre på nyare än dessa Volvo jag tänker på, men faktumet att karosserna är i mycket gott skick nästan oavsett ålder säger mig att det hade varit bra med ett fabriksrenoveringsprogram där begagnade bilar tagits in och renoverats och sen sålts med fabriksgaranti nästan i klass med nya bilar. Det lär inte vara enbart dessa Volvo som inte rostar, jag tror också att t.ex. samtida BMW också var väldigt välskyddade.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Serviceboken och lite annat kom igår

Bild

Bild

Bild
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Minne vaknade till, här är den lååånga tråden om att emulera Alpine M-bus CD-växlare:
viewtopic.php?t=106802&hilit=m+bus
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av LeCanard »

Borde det inte av rent estetiska skäl sitta Clarion i en SAAB900 ?
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Svåra att hitta, iallafall för rimliga pengar. Gamla alpine gör sig också bra, helst äldre än den jag har, men de får man inte heller för rimliga pengar.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag köpt 4 st begagnade "röda" spridare från en Saab 9000. De här flödar cirka 30% mera än originalspridarna i min bil vid samma bar. Vilket gör att detta är en enkel och simpel metod att E85 konvertera saaben. Som har provats av många med stor succé i många år vid detta laget.

Tändningen ställs fram från 16 grader till ca 20 grader på samma gång. Bilen får mera kraft vid lägre varv sägs det, den går väldigt bra med denna modd så jag hoppas på bra resultat. Speciellt då jag har Lucassystemet som ska vara bättre än Bosch systemet för E85 drift. Jag ska köpa nytt bränslefilter på samma gång så jag kan byta efter att ha kört ett tag med E85.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Ställ in dej på att ev behöva byta bränslepump också, har hört om flera som gett upp när dom fått bada i E85.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Den byttes förra året faktiskt
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

HAde inte så mycket att visa där, mest den gamla pumpen som plockades ut, den har jag sparat:

Bild

Bild
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

LeCanard skrev: 6 mars 2024, 08:05:02 Borde det inte av rent estetiska skäl sitta Clarion i en SAAB900 ?
DennisCA skrev: 6 mars 2024, 11:54:41 Svåra att hitta, iallafall för rimliga pengar. Gamla alpine gör sig också bra, helst äldre än den jag har, men de får man inte heller för rimliga pengar.
Jag har en 999MX liggande isärplockad väntande på rembyte (sen extremt många år). Inte riktigt SAAB-mässigt, men ändå en Clarion och dessutom toppmodell från då det begav sig. Har också minst nånting för att ansluta till deras specialkontakt för slutsteg/matning som de hade under den tiden. Skulle kunna tänka mig att skilja mig från den.

Har också en 940HP liggande som saknar kod men i övrigt verkar komplett/hel. Har försökt labba med att lossa dioder som ska generera kod, baserat på nåt jag hittade om nån modell som jag tror heter 941 eller 949 eller liknande, men utan framgång för att det är dels något olika och dels så tror jag det dessutom är olika varianter av kretsen som bland annat hanterar kod. Har annars tänkt att använda denna antingen som enbart kassettdäck (går lätt att bygla signalerna till en 40xx analog switch så att kassettdäcket är aktiverat hela tiden - kodlåset funkar så att den inte aktiverar nån ingång, och dessutom styr den givetvis inte heller radions PLL-syntes), eller låta den donera t.ex. tonhuvud osv till andra maskiner. (Tänker specifikt på att nån valfri bilstereo av god kvalitet kan donera tonhuvud för att stereomodifiera min Tandberg TCR-220 monoskolbandspelare - som har dubbla kapstanaxlar och tre motorer precis som deras påkostade hifidäck...).
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har nu just färdigställt denna alpine och den får sitta i radion ett tag nu då det funkar som det ska äntligen.
Skriv svar