Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2170
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av LeCanard »

HUGGBÄVERN skrev: 27 april 2024, 15:13:09 Var inte det en korsning mellan SAAB99 och SAAB900. Tror man hade massa bakändar kvar från 99-programmet och inte ville skrota dessa utan satte ihop dem med 900-fronten.

Kolla också upp SAAB600.
Och glöm inte Volvo Sonet, en italiensk bil med 6förgasare…. :D
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Min är då en Saab 900 av den modell som tillverkades i Sverige och i Finland. 90orna tycker jag är ganska gulliga fast en 99a är snyggare.

Har jobbat med bromsarna hela veckan, blev lite av ett mardrömsscenario. Tror inte det är helt bra ännu. Också det ser ut som jag kommer behöva ny bromsservo, den verkar läcka. Verkar inte som den tillverkas längre heller.
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Så här justeras handbromsen på 900, för 88-93 åtminstone
6 Skruva på justermuttern vid handbromsspaken.
7 Innan mittkonsolen monteras ska handbromsen justeras enligt följande: Placera ett bladmått 1.0 mm mellan hävarmen och anslaget på den bakre bromsenheten och skruva sedan justermuttern, under handbromsspaken, tills bladmåttet faller ner.
Bild

Bild
MiaM
Inlägg: 10032
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

LeCanard skrev: 27 april 2024, 19:19:14
HUGGBÄVERN skrev: 27 april 2024, 15:13:09 Var inte det en korsning mellan SAAB99 och SAAB900. Tror man hade massa bakändar kvar från 99-programmet och inte ville skrota dessa utan satte ihop dem med 900-fronten.

Kolla också upp SAAB600.
Och glöm inte Volvo Sonet, en italiensk bil med 6förgasare…. :D
Bzzzzzz, borrmaskinen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Bromssagan tar aldrig slut. Upptäckt det läcker, stundvis, ur bromsservon. Det går att köra och det händer bara ibland. Men inte ett bra tecken. Jag ska prova plocka en annan bromsservo ur en 87a
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32583
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av säter »

Är det bromsvätska som läcker ur servot?
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nä vakuumläckage, pyser inne i bilen och jag plockade bort vänster högtalare och det kom från där servon sitter. Klämmer man av vakuumslangen slutar det. Det går också för det mesta att pumpa bromsen och det går över. Jag tror membranet är helt men tätningen där själva stången sitter börjar bli dålig.
Prins Valiant
Inlägg: 954
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Prins Valiant »

Många bromsservo på den tiden hade en mycket simpel anslutning av vacuumslang till bromservons hus. Helt enkelt en gummiplugg intryckt i kåpan. Kolla först att denna anslutning inte läcker mellan plugg och kåpa.
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Läckaget är inne i kupén, så om det läckte vid slangen till servon skulle man inte höra pysljudet på insidan utan man skulle istället ha mindre kraft till servon och tjyvluft till motorn
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32583
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av säter »

Då förstår jag inte hur det skulle hjälpa att byta servo?
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

För den läcker inne i kupén, servon går igenom brandväggen och är kopplad till pedalen, där läcker det.

e:

Servon funkar som så att när bromspedalen inte är intryckt är det vakuum på båda sidorna av membranet. När man trycker in pedalen aktiveras en ventil inne i servon som stänger av passagen mellan membranens sidor och släpper in atmosfäriskt tryck på en sida. Det finns tätningar runt delen "Push rod" alltså stången, där kan det läcka trots membranet är helt. Då hör man pysande inne i kupén.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har börjat titta på hjulinställningarna och cambern mäter jag först då jag har en digitalt vattenpass som är ganska pålitligt (Wixey).

Jag nollade vinkelmätaren på svarvens prisma som bör var det mest pålitliga jag har för den har jag justerat förut med maskinvattenpass.

Jag rullade bilen på plats i garaget och gungade den som manualen påstår man ska innan jag började mäta.

Camber verkar inte bra. Enligt manualen ska camber vara cirka 0 - 0,5 grader positiv, dvs däcket ska lutat utåt.

Vänster hjul mäter upp 0,4 grader ganska konsistent, ibland får jag 0,5 grader ibland 0,3, mäter mellan fälgens kanter. Jag är nöjd med de resultaten.

På högersidan jag jobbat så är det cirka 0,3 grader också, men åt andra hållet, hjulet lutar inåt m.a.o. Har nu mätt många gånger per hjul med liknande resultat.

Tog bort de främre shimsen och räknade dom, det var mera än fyra, vissa var mindre och de hade rostat ihop så det såg ut som en. Men i själva verket var det 7 brickor, några som var 0,5mm. Jag räknade ihop totalt 8,5mm med shims. Planen var att plocka bort en 2mm och montera ihop, men jag gick på bet då jag inte slipper åt de bakre skruvarna, speciellt den nedre bakre skruven.

Bild

Bild

Sagt och gjort jag köpte en mindre 16mm och spärrskaft och drog av bultskallen istället

Bild

Jaha... vad nu då, svetsa på en mutter antar jag, pinnsvets med böjd elektrod borde slippa åt där. Har dock fått rådet att bultarna bör glödgas för att det ska släppa.

Så jag tror det blir verkstad i så fall för jag har ingen gassvets eller möjlighet att glödga bulten, med gasol hinner värma sprida ut sig såpass att det skadar bussningarna istället.

Men jag funderar på alternativ ännu. Det kan vara så att bulten fastnat i svetsmuttern då rost lade sig i gängorna. Om jag kan knacka ut shimsen åt sidan, de borde inte sitt lika hårt nu, då slipper jag bättre åt och kan lättare svetsa på en mutter. Jag kan då också prova skruva inåt, vilket jag tror kan vara lättare för att få bultarna att släppa. Sen massa rengöring och skruva ut.
Prins Valiant
Inlägg: 954
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Prins Valiant »

Det jag hört är att ifall man svetsar på en mutter, som du var inne på, så blir upphettningen i bulten så kraftig att den förhoppningsvis lossnar. Man försöker att dra loss när det slutat glöda, men fortfarande rejält varmt.
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja det finns många tricks. Upprepade värmningar kan också hjälpa. Eller att värma och chocka genom att kyla ner igen snabbt med vatten. Upprepade mildare uppvärmningar följt av penetrerande olja, eller ljusvax/stearin också.

I detta fall kan det också vara så att bulten är fastrostad inte i gängan men just under bultskallen. Jag tänker ta det lugnt och prova de enklare sätten först. Om jag måste glödga blir det att nyttja tigsvetsen.
DennisCA
Inlägg: 2317
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Den är loss nu, från själva länkarmen åtminstone. Det funkade jättebra att glödga bulten med tig på låg ström, jag tror det fokuserar värmen på bara bulten som inte ens acetylen kan. Om man kan få in tig-handtaget vill säga. Innan hade jag provat några gånger med gasol och sprejat med ATF-aceton som jag har som krypolja, men jag tappade tålamodet ganska

Bild

Syns inte så bra men det rör sig nu i hålet
Bild

Ett steg framåt, nu ska jag få ut skruven. Nu tror jag igen nästa steg är att få shimsen åt sidan, sen värma bulten igen närmare svetsmuttern. Sen måste jag som det går att få ner tigen mot den nedre bulten.
Skriv svar