Nema 23 Closed loop

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Nema 23 Closed loop

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som testat detta? Jag funderar på om det är en lösning för att förhindra byrålåda på Y-axeln. Den drivs av 2 st Nema 23 och krånglar den ena så skiter det sig ordentligt om det inte finns någon kontroll.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nema 23 Closed loop

Inlägg av SeniorLemuren »

Ingen av alla CNC-byggare här som testat detta kort? Det är ju avsevärt mycket billigare än att köra med Nema23 closed loop motorer med vidhängande driver om det fungerar bra.

Jag såg en video på tuben där man konstaterade problem när man kopplade 2 st. servon på y-axlarna som skulle samverka. men videon var 3 år gammal så det problemet borde väl vara löst. Felet berodde tydligen på att när stegmotorn startar upp så hoppar den något mikrosteg till närmaste pol först och detta orsakade en konflikt i starten eftersom stegmotorerna inte helt säkert stod exakt lika polmässigt just vid starten.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nema 23 Closed loop

Inlägg av SeniorLemuren »

Nya funderingar angående MKS SERVO57C PCBA. Det är ju en billig lösning för att erhålla closed loop på stegmotorerna.

Men jag har förgäves googlat om hur man får alla axlar att stoppa om t.ex en axel av någon anledning stallar. Eftersom closed loop-funktionen sitter direkt på motorerna så vet ju styrsystemet inte om att en motor stoppat och den fortsätter att köra de andra axlarna och det blir riktigt fel.

Ett sätt vore kanske att mäta strömmen till stegmotorerna och låta ett relä falla om en eller flera av motorerna stoppar, för jag antar att om en motor stallar så bryter MKS SERVOT matningen till den motorn. Är det någon som har idéer om hur man kan lösa detta? Om Servot hade haft en ERROR pinne så hade ju saken varit biff. Men som jag kan förstå så visas error på displayen och ingenting annat.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Nema 23 Closed loop

Inlägg av H.O »

Nej, det verkar ju inte ha någon form av status-utgång över huvud taget, lite märkligt kan man tycka.
Det finns ju ett RS485 interface, jag har inte läst på om vad som finns tillgängligt där men det är ju MÖJLIGT att man kan läsa ut status men det kräver ju lite programmering.

Mina Leadshine-kloner till drivsteg (2HSS86H) är snäppet bättre på så sätt att de HAR en error-signal men enda sättet att återställa ett eventuellt fel är att fimpa matningsspänningen. Man hade kunnat tänka sig att toggle Enable-signalen skullen kunna återställa eventuella fel men icke. Med det sagt så har de aldrig "löst ut" under normal drift, endast under driftsättning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Nema 23 Closed loop

Inlägg av grym »

tanken med dom är att dom försöker komma ifatt tappade steg
hel låsning kommer dom inte klara, men om det bara måste över ett motstånd så funkar dom
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nema 23 Closed loop

Inlägg av SeniorLemuren »

H.O skrev: 16 mars 2024, 18:04:36 Nej, det verkar ju inte ha någon form av status-utgång över huvud taget, lite märkligt kan man tycka.
Det finns ju ett RS485 interface, jag har inte läst på om vad som finns tillgängligt där men det är ju MÖJLIGT att man kan läsa ut status men det kräver ju lite programmering.

Mina Leadshine-kloner till drivsteg (2HSS86H) är snäppet bättre på så sätt att de HAR en error-signal men enda sättet att återställa ett eventuellt fel är att fimpa matningsspänningen. Man hade kunnat tänka sig att toggle Enable-signalen skullen kunna återställa eventuella fel men icke. Med det sagt så har de aldrig "löst ut" under normal drift, endast under driftsättning.
Leadshine drivern kräver ju motorer med encodrar. Den lösningen är ju klart bättre men avsevärt dyrare. Speciellt om man redan har Nema23 motorer utan encodrar. Hittade MKS servodriver till kanonpris. Testar med 4 st. billigare closed loop hittar man nog inte till Nema23.


Hittade usermanual med samtliga datakoder till/från RS485.
MKS SERVO57D rs485 datakoder.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Nema 23 Closed loop

Inlägg av hawkan »

Jag har provat magnetiska enkodrar AS5600 för samma funktion. Vart inte helt nöjd, var ett tag sedan så jag tror det projektet rann ut i sanden av andra skäl. Var inte imponerad av enkodrarna är vad jag kommer ihåg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nema 23 Closed loop

Inlägg av SeniorLemuren »

Mer frågor. Jag kommer ju att ha 4 st motorer som skall övervakas. Tänkte använda en separat Arduino som tar emot data från MKS servodrivarna. Drivarna finns med antingen RS485 eller CAN- bus. vilket är att föredra om man vill ta in data från alla drivarna för att hålla reda på axlarna?
Skriv svar