Serie parallellomkopplare MOSFET

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 540
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Serie parallellomkopplare MOSFET

Inlägg av Repaterion »

Go kuäll kosmonauter!
parallellt = //
Serie --

MOSarna nedan är generell modell från LT.
NMOS = N-kanal.
PMOS = P-kanal.

Sitter och pysslar med ett av de 345 idéer och tankar jag har.
Kom över en 24Vdc->230Vac växelriktare för en skitsumma.
Har en MPPT som kan hantera 12 och 24V system och inspänningar upp till 70Vdc eller vad det stod.

Har två stycken solpaneler á 22Vdc (18 vid last cirkus) mend et är ovesäntligt egentligen.
Vad jag skulle vilja ha är en omkopplare mellan att köra dessa // eller -- för att generera de spänningar som krävs för olika ändamål.

Har suttit och labbat i LTSpize en drös timmar, är inte helt kompis med detta program alla gånger.
Tror jag har en fungerande kretslösning men styrningen fungerar inte i simuleringen tyvärr.

I schemat så är V3 oc V6 enbart till för att få till en växlingsfunktion mellan MOSFET, fick det inte att fungera med INV i LT.
Pulserna fungerar vilkeet kan ses på de två nedre kurvorna men den översta visar spänningen i punkten nedan för D4.
Vad jag vill åstadkomma med pulserna är att simulera att MOSFET slår om korrekt, så när M9 och M5 skall M7 vara inaktiv vilket skall koppa en // krets för 12Vdc laddning.
Men när behovet finns så skall jag kunna slå om till -- då skall M5,9 inaktiveras och M7 aktiveras vilket så bör koppla panelerna i serie.

Så frågan är, har jag tänkt helt åt skogen eller är det LT som retas nu?
Har jag missat en Gate potential? En diod på ett ställe?
Sedan bör det väll vara en fördröjning mellan // och -- så att inte backspänningar skapar några intressanta rökutvecklingar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.