Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Glattnos »

Jag har dragit nätverkskabel(köpt på KjellCo) i kabelrör från boningshuset till garaget och gäststugan, en kabel till varje.
Inne i boningshuset har jag kopplat kablarna i ett infällt dubbelt nätverksuttag, en kabel i varje uttag.
I både garage och gästhus har jag kopplat in kabeln på ena uttaget i ett dubbelt utanpåliggande nätverksuttag.
Det är nog ca 40-60 meter nätverkskabel mellan uttagen. I kabelrören ligger även strömmatning till garage och gäststuga.
Inne i boningshuset har jag kopplat två nätverkskablar mellan fiber-box och det dubbla nätverksuttaget.

Det jag undrar är vad jag kan förvänta mig för hastighet i garage och gäststuga?
När jag kopplar in datorn direkt i fiberboxen har jag runt 900Mbps men med datorn kopplad till nätverksuttagen i garaget och gäststugan får jag runt 90Mbps. Jag hade för mig att man borde ha ungefär samma hastighet?
Detta har varit kopplat såhär några år men jag har inte noterat skillnaden i hastighet tidigare. Har öppnat uttagen och såg nåt konstigt, det var kopplat A koppling i uttagen i både garaget och gäststugan samt i ena uttaget inne i boningshuset(det som gick till gäststugan) och den andra uttaget(till garaget) var B kopplat. För enkelhetsens skull kopplade jag bara om den enda som var B till A istället så alla skulle bli lika(trots att jag läste att B är standard).
Intressant var att det inte gjorde någon skillnad, funkar fortfarande med samma hastighet :humm:

Är det helt enkelt så att man inte får med än 90Mbps med den lösningen, oavsett A eller B koppling?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av pi314 »

Jag gissar att kabeln du använt är Cat6 UTP?

Tre generella rekommendationer.

1. Minst 20 cm (8 tum) mellan nätverkskabel och elledning om dom går parallellt.

2. I böj ska krökningsradien vara minst ca 50 mm. Tänk hockeypuck.

3. Vid kontaktering ska så lite som möjligt av partvinningen tvinnas upp.

/Pi
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av sodjan »

Kan du prova att koppla exakt likadant fast med en kort (0.5 - 1 m) kabel?
Bara för att utesluta något problem med den elektriska kopplingen som sådan.

En helt annan fråga är ju om du har något i garaget eller gäststugan som inte klarar sig med 90 Mb/s...
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av larky »

Är det gigabithastighet på alla routrar, switchar och liknande?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av pi314 »

Såg den här om samband mellan kabeltyp och hastighet.

cat_length_speed.jpeg
https://www.cablematters.com/Blog/Netwo ... t-cable-be

TS borde kunna få 1 Gbit/s, även om det är 60 meter.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Klas-Kenny »

Börja med att kolla vad datorn rapporterar för länkhastighet, så att det inte blir 100 Mbit.

Med 100 Mbit används bara två par, 1 Gbit använder alla fyra. Kan ju vara något av de andra två paren som är felkopplat, saknar kontakt eller liknande, som gör att det bara blir 100 Mbit.
Eller om du har någon 100Mbit switch eller liknande på vägen som nämnts tidigare.



Att det inte gjorde någon skillnad om du kopplade enligt A eller B är som förväntat. All modern Ethernet-hårdvara löser automatiskt sådant, så man numera inte behöver bry sig om rak respektive korsad kabel.
De löser normalt sett även om man växlat + och - i de olika paren.
Nerre
Inlägg: 26714
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Nerre »

Ja det låter som om en tråd kanske inte har kontakt.

Jag köpte en sån här billig provare där man kopplar in en dosa i vardera änden och så indikerar den om paren fungerar som de ska. Några av mina gamla hemcrimpade kablar hade avbrott i nån enstaka tråd, och då får man man 100 Mbit/s. Crimpade om kontakterna på de som inte funkade och då fick jag gigabithastighet.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Glattnos »

Tack för alla svar :)

Det finns inga switchar eller liknande längs vägen, kablarna ska sen in i WiFi accesspunkter i garage och gäststuga men just nu har jag bara kopplat datorn direkt i uttagen för att testa. Så det är egentligen bara kontakterna och kabeln som är skillnaden.
Låter ju väldigt troligt att nån ledare skulle ha missat kontakt om det i så fall skulle ge 100Mbit, det är iofs lite märkligt då att det är lika i både garaget och gäststugan eftersom det är två separata kablar men omöjligt är det ju inte :)

Det är mycket riktigt UTP Cat6 så det är ju ingen skärm och dom går i samma rör som strömkablarna. Men är det då något som elektroniken känner av? Alltså den verkar ha 90Mbps stabilt, så då sänker den hastigheten själv om det är för mycket störningar eller hur fungerar det? :)

Jag har ju sån kabeltestare som man kan kolla i båda ändarna, men hade inget 9V-batteri till det :wacko: Jag ska leta rätt på ett batteri till den och se om den ger nån ledtråd :)

Jag behöver inte mer än 90Mbit iofs så om det inte är nått fel så är jag ju nöjd ändå. Men om det inte fungerar som det ska så blir man ju lite förbryllad och vill gärna försöka hitta felet :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Glattnos »

Lånade ett 9V-batteri ur en brandvarane(det är satt tillbaka nu) och då fungerade kabelprovaren. Den visar kontakt på alla ledare i sekvens i både garaget och gäststugan.
Jag kopplade ur vid fiberboxen i boningshuset och satte kabeln i mätaren istället, ute i garage och gästhus kopplade jag andra mätardelen till kabeln som satt i respektive nätverksuttag. Så då är ju även dom korta kablarna och alla kontakterna med i mätningen.
Då är det nog bara att inse att det måste ha att göra med dålig skärmning, närhet till starkströmskabel, för långt avstånd, för tajta böjar och liknande så det inte blir full fart i varken garaget eller gäststugan :humm:

Det fungerar ju i alla fall och 90Mbps är ju ganska snabbt ändå :)

Edit: En fundering som uppstod - Om det ändå går på "bara" (90)100Mbps, behövs då alla 8 trådar? Eller kan man koppla 4 trådar till varje uttag i dubbeluttaget i garaget så man får två uttag med 90Mbps?
Eller är jag ute och cyklar nu :humm:
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av pi314 »

Det finns RJ45-splitters som gör det du frågar om.

Sådan här, t.ex.
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... utp-p38830

Dom finns i lite olika utdöranden. Inte alla är avsedda för 100-base-T.
Den ovan ska vara det.

/Pi
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Glattnos »

Aha, så det är inte så enkelt att bara koppla om i uttagen. Det var mest en fundering och inget jag egentligen behöver så då får det nog vara som det är :)
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av guckrum »

Om allt är kopplat som det skall och det inte glappar någonstans hade jag provat igen med någon annan testutrustning (datorer, switchar etc), för jag tycker att det borde fungera.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Klas-Kenny »

Glattnos skrev: 14 januari 2024, 19:25:56 Edit: En fundering som uppstod - Om det ändå går på "bara" (90)100Mbps, behövs då alla 8 trådar?
Det beror på om det går på 100 Mbit länk eller 1Gbit länk.
Det ser du enkelt i din dator.

Är allting rätt kopplat, all hårdvara klarar Gbit osv så är det sannolikt det senare alternativet som gäller.
Det som händer vid störningar är inte att den sänker hastigheten. Det som händer är att en massa sändningar misslyckas, och så blir det omsändningar. Vilket då alltså sänker den praktiska överföringshastigheten.

Kör man sen då protokoll såsom UDP, där det inte görs omsändningar, kan det bli rätt trist om man har väldigt hög packet loss. Så även om det vid en mätning går i 90 Mbit som inte är jättelångsamt i sig, kan det vara helt värdelöst att spela onlinespel på exempelvis.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av mrfrenzy »

Några elledningar orsakar inte detta problem.

Ta en bild på hur du har anslutit de olika färgerna i uttagen.
Om man växlar två trådar mellan paren i båda ändar så visar den billiga "blinktestaren" OK, men det blir bara 10-100 Mbit.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Problem med nätverkskabel - A/B koppling

Inlägg av Glattnos »

Jag har inte bild på alla uttag men i gäststugan var det trång att se hur dom trådarna satt så där tog jag en bild :)
Kan det vara att det är skalat för långt eller slarvigt tvinnat? :humm:
Det såg liknande ut i övriga uttag men var lättare att se på dom och jag är ganska säker på att det är A kopplat i alla enligt markeringarna, för jag dubbelkollade när jag skulle koppla om det som var B kopplat.
IMG_8810.jpg
Det är dessa verktyg jag har: https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... ion-p38194
Med denna mätare:
504570_38194_7.tif.webp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar