Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av SueCia »

Håller på att felsöka ett kretskort som styr ventilation i en mindre fastighet.

Bild

Bild

Resistorn längst upp till vänster är som synes rejält bränd, där har det hänt något spännande.
Sen är den stora kondensatorn (470uF 63V) trasig.

Enheten visar inget liv över huvud taget, inga lampor tänder osv.

Är det troligt att byte av kondingen och resistorn skulle kunna få liv i enheten igen?
Går det på något vis att ta reda på värdet på resistorn, eller är det kört? Har googlat men hittar inget dessvärre.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av Haralt »

Det syns inte riktigt att motståndet längst upp till vänster skulle vara bränt. Däremot verkar ena benet på den hänga i luften.
Du behöver väl ta bort motståndet och granska det, kanske står värde på den?

Stora kondensatorn är kass, säger du. Vad har du fått för värde vid mätningen på den? Hur har du mätt?
Senast redigerad av Haralt 11 januari 2024, 21:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av mrfrenzy »

Konstruerad 1982, tillverkad 1999 med en del komponenter inköpta 1990.
Det är nästan antikvärde på den apparaten. Om jag skulle renovera den skulle jag byta samtliga reläer och kondensatorer, samt det brända motståndet. Ser ut att finnas lite text på högersidan av det.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av SueCia »

Har tagit loss resistorn den mäter avbrott. Och kretskortet är kolsvart under resistorn. Ser ut som om benet smällt av från kretskortet :O

Kondensatorn lödde jag bort och mätte upp, den get inget mätvärde vare sig med fluke 117 eller ESR70, så den är definitivt död.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av SueCia »

mrfrenzy skrev: 11 januari 2024, 21:39:01 Konstruerad 1982, tillverkad 1999 med en del komponenter inköpta 1990.
Det är nästan antikvärde på den apparaten. Om jag skulle renovera den skulle jag byta samtliga reläer och kondensatorer, samt det brända motståndet. Ser ut att finnas lite text på högersidan av det.
Haha ja det är inte värt o lägga några stora pengar på den, men tänkte att en resistor och en konding kunde vara värt att prova.
Märkningen på resistorn är oläsbar, det enda som går att se är ett W
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av petertub »

Har du provat att kontakta tillverkaren "ventilationsteknik" ? Anläggningen har väl dokumentation ?

Annars är det väl till att gissa. Om ellyten är kortis och motståndet är i närheten så börja med 10 ohm
och se om spänningar blir rimliga när lyten är bytt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av mrfrenzy »

Då är det dags att rita ett schema med alla komponenter nära resistorn så kan vi börja klura på vad den fyller för funktion.
DaEn
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 januari 2018, 09:50:45

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av DaEn »

Du kanske kan få fram ett ungefärligt värde på resistorn med metoden i videon nedan.

SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av SueCia »

Helvete vad smart!
Jag kör på det, magiskt om det funkar :D
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av carpelux »

Ang Ventilationsteknik så är det ingen ide att försöka kontakta dem. Jag jobbade där fram till början på 80-talet. Företaget köptes sedan upp av Svenska Fläkt vilket sedermera delades upp och avvecklades.
Tyvärr är den avbildade utrustningen senare än när jag jobbade där så jag har ingen koll på motståndsvärdet.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av alexanderson »

Finns det någon spänning mellan ben 8 och 9 på ULN2004 ?
Finns det någon spänning mellan ben 4 och 11 på LM324 ?
Bakom den svarta kylflänsen döljer sig förmodligen en spänningsregulator. Kanske gick den sönder samtidigt som motståndet.
Finns det någon transformator i lådan ? Sekundärspänning ?
Senast redigerad av alexanderson 12 januari 2024, 10:32:03, redigerad totalt 1 gång.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av alexanderson »

mrfrenzy skrev: 11 januari 2024, 21:39:01 Konstruerad 1982, tillverkad 1999 med en del komponenter inköpta 1990.
Det är nästan antikvärde på den apparaten. Om jag skulle renovera den skulle jag byta samtliga reläer och kondensatorer, samt det brända motståndet. Ser ut att finnas lite text på högersidan av det.
Tror inte det är något fel på reläerna. Hög kvalité på FEME reläer. Troligtvis är det bara 2 av 6 reläer som användes i denna applikation.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av Nerre »

alexanderson skrev: 12 januari 2024, 10:21:08 Bakom den svarta kylflänsen döljer sig förmodligen en spänningsregulator. Kanske gick den sönder samtidigt som motståndet.
Eller mer troligt är kanske att motståndet brann på grund av att regulatorn gick sönder?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tror inte heller trasigt relä är orsaken till att apparaten inte startar, men om man ska lägga arbetstimmar på att renovera såhär gammal utrustning anser jag att man även byter mekaniska slitdelar. Exempelvis om ett relä styr ett värmebatteri i ventilationen kanske det aktiveras en gång per minut 9 månader per år, det blir 9 miljoner aktiveringar på 23 år.

Om allt ändå ska slitas ut om ett år och det är tillfällig reparation så byter man givetvis bara trasiga komponenter.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Identifiera resistor, ska jag bara ge upp? :)

Inlägg av SueCia »

alexanderson skrev: 12 januari 2024, 10:21:08 Finns det någon spänning mellan ben 8 och 9 på ULN2004 ?
Finns det någon spänning mellan ben 4 och 11 på LM324 ?
Bakom den svarta kylflänsen döljer sig förmodligen en spänningsregulator. Kanske gick den sönder samtidigt som motståndet.
Finns det någon transformator i lådan ? Sekundärspänning ?
Har inte mätt någonting med kortet på plats eftersom resistorn var bränd.
Har mätt alla dioder, de verkar hela. Har provkört regulatorn genom att mata med 30V, den ger ut 24V, dock inte provat belasta den.

Jag tänkte att jag provar byta resistorn och kondensatorn, och se vad som händer :)

Jag provade slipa resitorn på mitten och mätte sedan från ena benet till dit jag slipat, hade 0,5 Ohm.

Jag har beställt en 1Ohms resistor så får vi se, det kanske bara smäller till o så dömer jag ut skiten istället :)
Skriv svar