Sida 1 av 2
LED lanternor till båt
Postat: 28 april 2006, 00:13:29
av Peter_L
Har byggt om mina lanternor till båten, ersatt glödlamporna med leds.
Nu tror jag inte batteriet tar slut om man råkar glömma lyset på en dag.
De går nog inte sönder lika ofta som glödlamporna heller.
Postat: 28 april 2006, 00:22:20
av Greensilver
Snyggt! Lyser de lika bra eller bättre än när de hade glödtrådslampor?
Hur mycket ström kör du genom dom?
mA
Postat: 28 april 2006, 00:37:25
av Peter_L
Det är högintensiva leds jag använder så de lyser mycket starkare än glödlamporna.
Glödlamporna drar, ca: 417 mA lanterna, lysdioderna ca: 100mA lanterna.
Postat: 28 april 2006, 07:36:22
av danei
100mAh per dag eller Vadå?
Kan du verkligen köra 3 dioder i serie på 5V? Behöver de så lite spänning? Jag gissar att du har kass ljusbild då dioderna inte sitter alls där se ska i förhållande till linsen. Kolla så att det syns lika bra på lite håll.
Skaffa en ställbar spänningsregulator och koppla som strömgenerator istället. Då kan du dessutom halvera energiförbrukningen.
Postat: 28 april 2006, 11:50:10
av Greensilver
Han menar mA.
Jag hade nog skippat LM7805:an och satt ett par motstånd, eventuellt lite större. Bara att räkna på.

Men huvudsaken är ju att det fungerar. Ljusbilden kan ju dock bli lite skum - en glödtrådslampa har ju nästan en ideal spridning - särskilt dom med dom avlånga socklarna. Dioderna är ju lite tråkiga på det sättet att dom nästan bara släpper ljus rakt fram. Men lanternan har väl en rätt spridande lins? Den smalare strålningsvinkeln kanske kompenseras av högre ljusintensitet?
Postat: 28 april 2006, 13:40:10
av Peter_L
Givetvis menade jag mA,
(har ändrat till det nu i mitt föregående inlägget)
Jag har riktat lysdioderna så att de täcker upp så mycket som möjligt av glaset i lanternan, och det sprider ju ut ljuset bra tycker jag. Huvudsaken är ju att man kommer att synas i mörkret och det kommer det inte vara några problem med, de lyser väldigt starkt. Jag skulle kunna ta och blästra glaset också kanske.
Anledningen till att jag har spänningsregulator är för att jag vill att de ska
lysa med samma intensitet hela tiden även om batteriet är dåligt eller att
generatorn går för fullt. Tog vad jag hade liggande hemma.
Lysdioderna ÄR paralell kopplade, hade ritat fel, måste varit trött i går, har ändrat bilden nu

Postat: 28 april 2006, 15:26:42
av danei
Det blev ju viss skillnad. Det är inte helt lämpligt att paralell koppla dioder. Det är lätt hänt att de tar olika mycket ström. Linsen på en lanterna ska fokusera i höjdled. Så att det lyser mer i fel vlinkel betyder nog att det lyser minde där det ska lysa. Gämför gärna på lite större avstånd. Du kan ju spara minst hälften av energin om du vill.
Postat: 28 april 2006, 15:33:33
av tecno
Tänk på att linserna i dessa lanternor är anpassde optiskt till sofitten lampor. De är typgodkända med den lampan för att lysa ut i rätt vinkel och i rätt styrka. Det kan ju tänkas om olyckan är framme att du inte har försäkringar som täcker saker och ting om det kommer fram att du INTE har godkända lanternor. Så tänk dig för......
Postat: 28 april 2006, 16:19:21
av bengt-re
BÄttre att ha en lanterna som lyser även om den inte är godkänd än att ha slut på ström och inte lysa alls...
Postat: 28 april 2006, 17:14:33
av Greensilver

Det är nog inte så kinkigt, jag håller med bengt-re!

Postat: 28 april 2006, 23:12:08
av Peter_L
Har du en båt under sju meter eller om den inte gör mer än sju knop räcker en vit rundlysande lanterna. Jag har 4 latnernor på min båt, fast det inte är ett krav, då min båt är 6 meter lång och gör max 6 knopp. Ingen racer alltså, men den är billig i drift, ca: 0.21 liter i timmen när man är ute och puttrar fram och fiskar. (fuel consumtion 210g/hph står det i manualen). Det är väl unigefär 1 hk, man använder när man puttrar fram långsamt skulle jag gissa. Diesel går den på, motorn är en Sabb 18hk 2-cyl.

Postat: 29 april 2006, 00:05:08
av Greensilver
Fin båt! Har du inga bilder inifrån också?
Jag älskar 12 volts el! Funderade ett tag på att skaffa en buss att inreda, är lite pryltokig när det gäller lampor med mera, på bilen (hemsida nedan) har jag extra läslampor, instegsbelysning, läslampa fram osv osv...

Postat: 29 april 2006, 01:16:34
av Peter_L
Här är en bild på insidan av båten
http://web.telia.com/~u36308569/temp/PICT2967.JPG
Köpte båten förra året, håller på att göra i ordning den nu.
Har rivit ut all el ur den, det var inget vackert, massa ormbon med
kablar kors och tvärs, inget var märkt. Mycket blandade kabeltyper satt i,
allt från vanliga 220v kablar till ståltråd!!!
Nu ska det i alle fall bli ordning och reda på elen i båten.
Ska även skaffa kapell till den och snygga upp inutill.
Greensilver, du har många kablar på bilderna på din hemsida

Postat: 29 april 2006, 13:05:15
av MadModder
Om du tycker regulatorn blir varmare än vad såna blir i allmänhet, kan det bero på att du inte har några kondensatorer före och efter, som det föreslås i databladet. De motverkar självsvängning.

Postat: 29 april 2006, 13:08:56
av Greensilver
Japp mycket kablar...
*drömmer om att köpa båt*
Fasen vad trevligt att ta med sig tanten och hunden plus en fikakorg och sen bara puttra ut till en kobbe och päsa en hel dag.
