IR sändare/mottagare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

Jag köpte en IR sändare/mottagare på nätet otroligt billigt.
Sändaren var i form av en fjärrkontroll liknande de till tv och
mottagaren satt på ett litet trebent kort för mönsterkortsmontering.
med följde också en IR diod som angavs vara en sändarediod.
Jag köpte även ett antal IR dioder från annat håll.
Allt fungerade som det var tänkt och även andra tv fjärkontroller
gav signal på oscilloscopet.
Men vad jag ville göra var att skapa en ir-sändare som skickar ut en konstant
fyrkantvåg så länge som den är på.
Jag kopplade alltså upp en schmidttiggeroscillator 1 kHz som drev en bc457
med IRdioden som kollektorbelastning. 47 Ohm i serie för att inte bränna dioden (5V).
Denna enkla uppkoppling hade inte minsta inverkan på mottagaren.Den reagerade inte alls
trots minimalt avstånd. Man kan se att IRdioden lyser om man tittar på den med mobilkameran.
De IR dioder som jag köpte hade våglängd 940 nm vilket verkar vara vanligt. men denmedföljande
dioden borde väl vara anpassad för sändaren?
Kan det vara så att signalen måste vara modulerad på en bärvåg för att det skall funka?
Jag ser nu att det finns mottagare för olika bärfrekvenser.
Hur kritiskt är frekvensnoggranheten i så fall?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av Icecap »

"Vanliga" fjärrisar skickar data i en kod som moduleras med 35 eller 38kHz.

Mottagaren har sedan filter för 35/38kHz och tar koden ur dataskuren.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av guckrum »

Vad är det du vill skall hända?

Pulserna kommer i en viss hastighet och har en viss längd, det måste man hålla koll på, men framför allt kodas informationen digitalt med hjälp av pulserna. Detta kan ske på flera olika sätt, exempelvis:

- Pulsens längd avgör om det är en nolla eller etta,
- längden på pausen mellan två pulser avgör om det är en nolla eller etta,
- faskodning, där man kör en fyrkantvåg och inverterar denna varje gång man byter mellan nolla och etta eller tvärt om.

Så vill du styra en specifik manick måste du veta pulshastigheten och hur den digitala modulationen fungerar för att skapa fungerande meddelanden.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

Vad är det du vill skall hända?

Pulserna kommer i en viss hastighet och har en viss längd, det måste man hålla koll på, men framför allt kodas informationen digitalt med hjälp av pulserna. Detta kan ske på flera olika sätt, exempelvis:

- Pulsens längd avgör om det är en nolla eller etta,
- längden på pausen mellan två pulser avgör om det är en nolla eller etta,
- faskodning, där man kör en fyrkantvåg och inverterar denna varje gång man byter mellan nolla och etta eller tvärt om.

Så vill du styra en specifik manick måste du veta pulshastigheten och hur den digitala modulationen fungerar för att skapa fungerande meddelanden.

Det är mycket enklare än så. Jag vill helt enkelt bara överföra en konstant fyrkantvåg på ca 500hz inte så viktigt.
Detta pulståg skall på mottagarsidan resultera i en ljudsignal med sagda frekvens plus övertoner förstås.
Jag får helt enkelt satsa på att generera en 38khz signal och pulsa den med den lägre frekvensen.
Det blir nog några Schmidttriggeroscillatorer (4584) en nand krets (4011) och en BC457 som drivkrets.
Jo jag vet att det finns Arduino, AVR kretsar och liknande. Jag har hållit på en hel del med sådan programering
och även seriell kommunikation CAN bussar mm men jag tycker det är skojigt att använda gammaldags kretsar
och diskreta transistorerså länge man kan få tag i dem.
Nerre
Inlägg: 26714
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av Nerre »

Varför krångla med att överföra fyrkantvågen?

I princip fungerar ju IR-sändaren så att den skickar ut en konstant fyrkantvåg på 38 kHz när den är på, bara att låta mottagaren aktivera en signalgenerator som genererar din 500 Hz fyrkantvåg på mottagarsidan.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

I princip fungerar ju IR-sändaren så att den skickar ut en konstant fyrkantvåg på 38 kHz när den är på, bara att låta mottagaren aktivera en signalgenerator som genererar din 500 Hz fyrkantvåg på mottagarsidan.

Så kan man också göra eller så kan man modulera signalen och använda den som den är på mottagarsidan.
Nerre
Inlägg: 26714
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av Nerre »

Skillnaden är att om du överför den där 500 Hz-signalen så kommer den att kunna påverkas av störningar.

Om du istället låter 38 kHz-signalen styra en signalgenerator så kan du göra det mindre känsligt för störningar. Det är bara att göra en enkel krets som inte stannar signalgeneratorn förrän 38 kHz-signalen varit borta i minst xx millisekunder.

Ska du sända IR genom en optisk fiber är det såklart inget problem med störningar, men ska den sändas i ett vanlig rum så finns det mycket som kan störa.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av Icecap »

Och "standard" fjärrisar skickar 38kHz pulser med en duty-cycle på 10%. Då kan man ge IR-LEDn extra kräm i den korte tid o då nå längre.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

Och "standard" fjärrisar skickar 38kHz pulser med en duty-cycle på 10%. Då kan man ge IR-LEDn extra kräm i den korte tid o då nå längre.

Det där var ju en intressant tanke om man då kan förbättra räckvidden på så sätt.
Lite störningar stör inte så mycket om uttrycket tillåts. Jag är bara ute efter en ljudsignal.
Vad skall jag ha den till då, undrar kanske någon.
Jo jag skall ha den som en påminnels att stänga den motoriserade garageporten som vi
nyligen fick installerad. Garagegrannarna blir så irriterade när jag glömmer det, vilket har hänt några gånger.
Min första tanke var att ha ett system som skulle stänga dörren efter några minuter om det stod öppet,
men jag lämnade den iden med tanke på vilka risker det skulle innebära.
Jag har även varit inne på någon slags långvågssändare (eller annan frekvens) men just nu så är det IR som gäller.
Något dumt skall man ju fylla pensionärstillvaron med.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

Skillnaden är att om du överför den där 500 Hz-signalen så kommer den att kunna påverkas av störningar.

TV fjärrkontroller verkar inte besväras av några störningar i alla fall
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

Jag provade med att driva IR dioden med 38kHz vilket inte hade någon effekt på mottagaren tråkigt nog.
Då provade jag med att koppla en IR diod direkt till oscilloscopet och rikta en tv fjärrkontroll mot den
Signalen som alstrades verkade vara på 1ms period (1khz) och kommi skurar med 80ms mellanrum
Se bilderna om de går att se.
Några 38khz kunde jag inte se.
Den medföljande fjärkontrollen gav samma resultat
mysko?



osc1.jpg
osc2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av adent »

Som du ser på signalen ser det ut att finnas en del kapacitans som smetar ut. Det är modulerat med 38kHz. Du behöver en snabbare detektor skulle jag tro.
Jag använder en liknande princip till en diskbänkslampa. Jag har en IR-diod som bara skickar 38kHz signal hela tiden och en vanlig 3-bening som tar emot. Dock verkar de nyare(?) mottagarna ha någon form
av AGC och kanske även lite känslig för värme.

Så jag rekommenderar inte att skicka konstant 38kHz, modulera den istället.

Edit: Öppna en fjärrkontroll och mät direkt över IR-dioden i den när du sänder ska du få se!
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av guckrum »

Som Adent är inne på, din mottagare har för liten bandbredd för att 38kHz skall komma igenom. Vidare antyder bilderna att signalen är digitalt modulerad med informationen kodad som avstånd mellan pulser (som jag skrev om tidigare i tråden). Varje nytt meddelande börjar med en längre "startpuls".
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

Som du ser på signalen ser det ut att finnas en del kapacitans som smetar ut. Det är modulerat med 38kHz. Du behöver en snabbare detektor skulle jag tro.

Som jag skrev så mätte jag direkt över en irdiod. S
kulle den vara så kapacitiv att 38khz signalen skulle filtreras bort?
Att öppna en fjärrkontroll är inte lätt även om det är frestande. sedan får man tejpa ihop dem.
Kan det vara så att den trebenta mottagaren är så smart att den kräver startpulser av ett visst utseende för att öppna?
Den reagerar ju inte alls vad jag än skickar på den utom färdiga fjärkontroller som ju skickar ut pulståg av
specikt protokoll .
Kanske lika bra att göra allt från grunden och tex använda op i instrumenförstärkarkoppling som mottagare?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av Icecap »

bjornj: Är du snäll att droppa dessa lösrykta citat som får dina inlägg att verka smått dementa.
Exempel: Första raden i ditt inlägg strax över detta.

Dessa färdiga IR-mottagare är lite som en AM-radio: Konstant bärvåg ger tystnad, modulering ger data.

Om du skickar korta skurar (t.ex. 10ms långa med 40ms paus) med rätt bärfrekvens (35/38kHz) får du pulser ut i andra ändan.
Dessa pulser motsvarar rimligt väl de korta skurar-pulstoget.

Kom ihåg att avkoppla deras spänningsmatning väl, se datablad.
Skriv svar