Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Vissa fordon lär ha central smörjning, så att man typ trampar på en pedal så trycks smörjfett ut i alla smörjpunkter. Jag kan minnas helt fel men tror det fanns t.ex. på Tjeckoslovakiska Tatra.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Skulle inte förvåna mig Mia, mycket har testats när det gäller fordon av varierande slag.

Det har hänt lite mera nu, imorgon plockar jag ihop det mesta på högra sidan, det tar en jäkla tid att rostsanera alla smådelar och vissa saker är bortom all räddning. Ikväll blev det en shimsbricka gjord till spindellagringen för dom gamla hade rostat bort. Spindellagret vilar på ett rulltrycklager och shimsas i överkant, färdiga shims är ju bara att glömma att försöka få tag i men kullagerstål finns i lager så det var "bara" att svarva, slipa och härda och sånt tar sin lilla tid om man inte ska fuska. Sen väntar jag på polyuretanfilament så jag kan skriva ut bussningar och tätningar, tätningarna bestod av vattenslang, sorgfälligt tillkretade med nån slö morakniv, nämnde jag att förra ägaren var en sån där "kan själv"? :lol:
20240209_224321.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nytt stötdämparfäste istället för det som var ruttet, nya muttrar och en M12 x 1,25 fingängtapp blev dagens projekt, det finns ett gäng kassa muttrar med samma gänga som ska bytas så därför gjorde jag en gängtapp istället för att skära gängorna i svarven.
20240210_182559.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Då var högersidans framvagn färdig så när som på bussningarna men filamentet kommer i veckan och då är det bara att dra igång skrivaren, nu blir det samma resa med vänstersidan. Jag anar att väghållningen kommer att bli en helt annan nu, det var inte underligt att bilen gick som en pissnödig älg på vägen, så glappt som allting var.
20240211_131345.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av cittra49 »

Ska bli kul att höra vad du tycker om kvaliteten på bussningarna, har funderat på om det skulle gå att göra fullt fungerande bussningar i en 3d skrivare. Kul tråd :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Icecap »

Denna tråd känns lite som att se Cutting Edge Engineering Australia på YT.

Bra handverk med bra ideer utförd rätt.

Jag gillar som - skrivit tidigare - att man tar det extra steg som minskar arbetsbördan på sikt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ja fuskar man får man förr eller senare göra om det hela, fusket kan dessutom dra med sig mera skador som kunnat undvikas om man gjort det ordentligt från början.

Ny spindelbult med tillhörande hylsa färdig så när som att 6-kanten ska fräsas och bulten härdas. Konstruktionen är lite udda, bussningen är alltså ingängad i gjutna styrspindelhållaren och allt hålls ihop med spindelbulten, det är alltså gängorna i spindelbult och hylsa som är lagerbussningen. Skiter man i att smörja går det ju åt helsicke också, vilket det gjort med besked, glappet var nära en centimeter och gängorna nästan borta.
Bult och hylsa härdas med gasol och vattenhink till "glasbit" och anlöps inte, det behövs inte då det inte finns risk för böjning och brott av bulten, det ska bara vara en glidyta som är glashård, dessutom har jag inte nån härdugn jag kan anlöpa i och vad det är för material i bult och hylsa, tja, jag fick härda ur innan det blev bearbetbart så jag anser att det funkar då det bara gäller dynamiska krafter och inte "tvärstopp". Man ska aldrig kasta material, inte ens en kvaddad axel från en tröska, som bitarna kommer från. :D
20240214_103723.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Första polyuretanbussningen utskriven och den går inte att misshandla sönder vad det gäller lagervidhäftning. Dock ställer det här materialet lite krav på vidhäftning till bädden så utan att limma är bara att glömma, vanligt tunt PVA-snickarlim löste problemet som vanligt och det räckte med ett ytterst tunt lager. Limmet fastnar i printen men är ju enkelt att tvätta bort då det är vattenlösligt, lite vatten och en trasa var allt som behövdes. 60 grader på bädden och 230 i munstycket var perfekt men har man inte direktdrift är utskrift bara att glömma, det är typ gummisnodd på rullen.
20240215_153551.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 14 februari 2024, 10:53:04 Konstruktionen är lite udda, bussningen är alltså ingängad i gjutna styrspindelhållaren och allt hålls ihop med spindelbulten, det är alltså gängorna i spindelbult och hylsa som är lagerbussningen
Ganska vanligt skulle jag säga.
Däremot har jag aldrig fattat vitsen med denna konstruktion.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Konstruktionen är ganska smart och du får tänka på att detta var innan man började tillverka helsvetsade bärarmar och innan man började få fram hållfasta kulleder.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ytterligare en bit på väg, nu är framdelen och drivlinan borta, frambalken var bra murken och synnerligen grisig så den håller jag på att dela på efter att ha avfettat den utvändigt och den är lika grisig invändigt, den ska totalavfettas och sen blästras, svetsas upp och lackas både utan och innan innan delarna svetsas ihop igen, kanterna som är punktade ihop får svetsfärg innan hopsvetsningen annars är det samma färg som resten av underredets delar lackats i som gäller så rosten kommer att få det jobbigt i framtiden.
20240229_111330.jpg
20240229_111404.jpg
20240229_111414.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av X-IL »

Vad använder du för svetsfärg/primer? På mitt evighetsprojekt så fick jag tipset att använda Volvos som skulle vara den i särklass bästa (för närmare tjugo år sedan när jag började med bussen), jag har fortfarande kvar burken och visst fungerar det men ibland skulle jag vilja ha nåt lite smidigare, kanske på sprayburk till och med. Har fått lite fart med mitt projekt (allt är relativt) så nu går det åt en del svetsprimer igen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Volvos svetsfärg är numera okristligt dyr, runt 750:- för 2,5 dl, alltså 3000:- litern så den blev det INTE utan jag använder Biltemas kallgalv, den tål värme lika bra / dåligt som Volvos färg och funkar likadant, zinken flyter ju när värmen kommer och drar sig mot kanten av det svetsade godset när det svalnar så det funkar och är dessutom riktigt billigt och drygt och torkar på minuter. Tidigare körde jag med "tattar-krom" dvs. aluminiumfärg man hade till bla. luckorna på värmepannor eftersom den tål värme men den bygger på linoljebas och aluminiumflingor och tar en halv evighet för att torka. Det är bara där det blir varmt jag primar, allt övrigt lackas med Teknos enskikts rostskydds och ythärdande färg i ett tjockt lager i ett enda svep.

Risken när man börjar läsa vad man "ska-måste" använda är att man slutar tänka själv vad man vill uppnå och fastnar i försäljarnas nät och blir barskrapad till ingen nytta.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Wirewrap »

Vad heter färgen från Teknos som du använder?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Tecnocryl Aqua combi 2780.

Superbra, sprutas i ett till 3 skikt, kan sprutas tjockt utan att börja skrida, torkar aldrig i sprutan så när jag lackat klart detaljen sätter jag bara en plugg i andningshålet i färgkoppen och hänger upp sprutan med färgen i och nästa gång jag ska lacka skakar jag bara sprutan, drar av det som finns på färgnålen med nageln och börjar lacka. Vid storrengöring av nerkladdad spruta löser klotterborttagare innehållande metylpyrrolidon upp färgen, ag har metylpyrrolidon i lösvikt som yttre luftmunstycket får bada i över natten när det bildats för tjockt lager, sen en dusch i varmvatten och inte ett spår kvar av färgen.
Skriv svar