Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Morrar den är det på gränsen till ras och då ska man inte köra längre alls, det är bara gamla snåla gubbar och folk utan kunskap som behandlar lådorna på det viset när läckaget vid axeltätningen eller tätningen vid hastighetsmätarvajern visat sig men man bara skiter i det och kör vidare. Det första som ryker är synkringarna, snart nog kommer resten att bli skrot.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av jihe »

Morrar något med kugghjul och lager har ju skada redan skett.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Exakt, för att det ska vara räddningsbart måste man riva och lokalisera, inte som många gör, fylla på mer olja och hoppas för när generalraset kommer befinner man sig långt ut in the middle of nowhere och har minst 2 mil till närmaste bebyggelse och givetvis finns ingen mobiltäckning, eller också är det den tiden på året då det enda som finns på kontot är en nolla.

Åtgärdar man fel i tid blir det sällan speciellt dyrt, väntar man så,,,,blir det dyrt och trist.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av MiaM »

Det specifika exempel jag stött på var en växellåda som morrade om man körde fortare än tror det var drygt 100km/tim och dessutom enbart efter att ha kört fortare några minuter, och den hade väl ingen rört på säkert 35 år eller hur länge sen det var sen den var ny, så eventuellt läckage var extremt långsamt.

Det var väl säkert totalt sett lönsamt att köra med detta fel, för även om risken att behöva laga/byta växellåda ökade så minskade risken för fortkörningsböter :mrgreen:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Idag fick ramen komma ut och lufta sig lite, först avfettning modell värre och sen efter en timma 130 grader varmt vatten med 250 bars tryck och rotormunstycke, den blev i det närmaste sopren på gammal underredsmassa och totalavfettad. Nu ska bakre fjäderfästena slipas loss (dom är nitade så man får ta det varligt) och dålig plåt ersättas med ny och sen blir det thinnertvätt för att få bort dom pyttesmå rester av underredsmassa som inte hetvattnet tog bort och sen Isotrolbehandling innan allt som är borttaget ska återmonteras. När den står på sina egna hjul och vårsolen lyser och värmen kommer får ramen invändig behandling med nåt som verkligen kan impregnera insidan kosta vad det kosta vill, Isotrolen var inte heller gratis om man säger så men kvalitet kostar och här lönar det sig definitivt inte att fuska.
20240315_174010.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nu går det framåt, bakre rambenen som var ruttna har fått delvis ny plåt och delvis uppförstärkningar så nu lär inte draget falla av iallafall. Hålet som syns är där karossfästet satt, det plockade jag lös med fingrarna. Nu sitter ett nytt karossfäste där för det gamla var ingen idé att blästra av och återmontera då det mesta av det bestod av rostfragment.
20240319_203041.jpg
20240319_203055.jpg
20240319_203113.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dags för tisdagsfilosofi.
Med utgångspunkt från Theseus skepp, en paradox som handlar om ett skepp som successivt får alla dess delar utbytta. Är det SAMMA skepp efteråt?

När Teknikern har bytt ut alla delar i Duetten, är det fortfarande samma Duett, eller ens en Duett efteråt???? :humf:

Sug på den! :eh:
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av carpelux »

Skulle tro det blir en kvartett. Duett ^2
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Hellre det än två solister i var sitt dike. :mrgreen:

Det finns mjuka delar på översidan av ramen över bakaxeln, dom skärs av förklarliga skäl inte bort utan förstärks med tätsvetsad plåt som formas på plats, egentligen är det överkurs men vaf. plåt har jag och mer finns att hämta samt att det är en enkel operation att få bort gropfrätor som sen blir omöjliga att kolla tjockleken på och hålla rena utan att lyfta karossen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Sista bitarna bytta, framvagnsfästena fick lite tjockare plåt än övriga ramen.
20240331_114345.jpg
Stötdämparfästena bak nya förstärkta fästen, dom som skulle sitta där hölls fast med varsitt buntband bara :bravo: och så taktjära i mängder naturligtvis. :doh:
20240328_132647.jpg
20240330_154730.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Bromsokshållarna fram klara, dom ska bara svepas av med blästern och lackas, sen är det bara att montera ihop framvagnen och skruva fast den på ramen.
20240401_203821.jpg
20240401_203744.jpg
20240401_203659.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi ser fram emot när du tar dig an karossen, kapar kupén för att göra plats för ett 1m² stort flak klätt med durkplåt och så en hållare för en röd trekantig skylt baktill .... :lol:


Jag är impad över ditt och Dennis bilprojekt. :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nej du gubbe lilla, här ska inte bli nåt epa-vrak så länge jag äger den. Göra epatraktor av duetter är ungefär samma sak som att svära i kyrkan och borde beläggas med offentligt spöstraff. :doubt:

Jag har en liten utmaning nu, slangingångarna sitter så slangarna går rätt in mot spindeln så det blir troligen adapterbygge modell banjokoppling fast dubbelblock så slangarna går i 30 eller 45 graders vinkel utåt, då får slangarna mjuka böjar och riskerar inte att ta sig in i fjädern och eftersom jag har 1/4-tums hydraulslang och press spelar inte längden nån roll och kör jag standardkopplingar för hydraulik finns ju ersättare den dan slangar måste bytas. Att man inte använder hydraulpresskopplingar för broms på fordon är enbart en kostnadsfråga då dom är dyrare.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5814
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av rvl »

Hittade en bild på farsans gamla Duett och följande ägare som renoverade den en hel del.
Duette25.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av X-IL »

Teknikern skrev: 1 april 2024, 23:44:13 Nej du gubbe lilla, här ska inte bli nåt epa-vrak så länge jag äger den. Göra epatraktor av duetter är ungefär samma sak som att svära i kyrkan och borde beläggas med offentligt spöstraff. :doubt:

Jag har en liten utmaning nu, slangingångarna sitter så slangarna går rätt in mot spindeln så det blir troligen adapterbygge modell banjokoppling fast dubbelblock så slangarna går i 30 eller 45 graders vinkel utåt, då får slangarna mjuka böjar och riskerar inte att ta sig in i fjädern och eftersom jag har 1/4-tums hydraulslang och press spelar inte längden nån roll och kör jag standardkopplingar för hydraulik finns ju ersättare den dan slangar måste bytas. Att man inte använder hydraulpresskopplingar för broms på fordon är enbart en kostnadsfråga då dom är dyrare.
Mycket fint jobb du gör. Det finns väl vissa rörskarvar som är mindre lämpliga att använda även om det funkar dock. Tror de kallas "compression fittings" och är åtminstone i delar av USA olagliga i bromssystem (men folk verkar använda dem ändå då de verkar enkla att isntallera och köpa).
Skriv svar