Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7077
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Då den är besiktad för evigt lär ingen bry sig, det hade ingen gjort om den skulle besiktas heller då den inte är helbilsgodkänd. "Åt vilket håll", ja man får vara bra korkad om man inte fattar detta och naturligtvis är även detta lösbart om den går åt motsatt håll mot originalet, samt vilket maximalt styrutslag som fordras. Jag har ju hållit på med bla. fordon av skiftande slag i över 50 år och bla. konstruerat en hel del specialapplikationer så jag kan nog påstå att jag vet vad jag håller på med. Apropå era spekulationer så kan ni ju starta en ny tråd, "Snillen spekulerar om Teknikerns Duett" och låta detta vara en ren renoveringstråd.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1332
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Fortran »

Jag tror bestämt att Säter menade det på ett lite skämtsamt sätt
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7077
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Styrservot rivet och avfettat, det var välbehövligt både utanpå och inuti och idag är det hopplockning som gäller samt en ny "hatt" till kontrollslidventilens utrymme, den gamla hatten fick jag göra småbitar av för den var fastrostad och så har huset varit uppe i fräsen på arborrning där nya huven ska sitta, det var så rostskadat så det hade aldrig blivit tätt annars.
20240105_220548.jpg
20240105_220645.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33940
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Glenn »

Är det alltså en styrsnäcka med servo ?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7077
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Ja hela mekaniken är hopbyggd till en klump med ventil och allt, och pumpen är också hopgjuten med oljebehållaren på toppen, smidigt med ett sånt här montage men fy attans vad mycket lösa delar det blev att slänga i tvätten, snacka om stortvätt. :lol:
Skulle det nu vara så Duettens snäcka har samma utgående splines eller nåt går att modifiera och få dit samma styrarm blir lyckan fullkomlig men det visar sig när jag drar av Duettens styrarm från den snäckan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33940
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Glenn »

Intressant. Jag har faktiskt aldrig sett en styrsnäcka med servo förut, aldrig ens reflekterat över att det kan finnas :) ..Kuggstångsstyrningar har man ju däremot sett både med och utan servo.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7077
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Jag har aldrig heller grottat mig ner i nån sån här tidigare, jag visste att det fanns men inte på vilken bil dom satt och kuggstångsvarianten tog ju över och blev vanligare även utan servo.

Jag ägde en gång en "ap-ambulans", Renault 4L och den var inte ett dugg lajbans men väldigt lynnig och skruvade isär sig själv, när hela kuggstångsstyrningen bestämde sig för att trilla av då fick det vara slutskruvat på det vraket, tur det gick sakta men fan vad snopen jag blev när jag skulle svänga in på min lilla väg men bilen fortsatte rakt fram som om inget hänt och ner i diket vid åkerkanten, när den stannat for dörren upp,,,,,,och ramlade av gångjärnen i bästa Louis de Funes-stil, det fattades bara skramlet från rullande navkapslar också, då hade den scenen varit fullbordad.
:rofl
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5776
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av hcb »

Glenn> Jag har faktiskt aldrig sett en styrsnäcka med servo förut,
Jag undrar om inte min MB W201 har en sådan. Tillsammans med den litet udda bakaxeln tror jag att styrningen också är litet eljest. Men nog fungerar den fint.
Palle500
Inlägg: 4507
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Fanns även styrservosnäcka på Volvo 164 (troligen vissa 140 GL).
Från Tradera
IMG_5367.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7077
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

hcb skrev: 6 januari 2024, 21:00:48 Glenn> Jag har faktiskt aldrig sett en styrsnäcka med servo förut,
Jag undrar om inte min MB W201 har en sådan. Tillsammans med den litet udda bakaxeln tror jag att styrningen också är litet eljest. Men nog fungerar den fint.
Efter litet forskande så kommer denna från MB 300, jag visste att den var till nån MB men inte vilken och det är ZF som tillverkat den.

Palle, du friskade just upp mitt minne, det är där jag sett Volvos hopbyggda enhet med separat oljeburk. :tumupp:


Som sagt så ska det bli intressant att kolla om splinesen är samma för styrarmen på servosnäckan ser inte alls likadan ut som på Duetten, den är kortare, måtten mellan hålen stämmer inte och inte heller krökningen så slipper jag ombygge av geometrin är jättemycket vunnet, fan vet om det ens är värt ett ombygge då? Det finns dom som satt dit 240-framvagn komplett men då snackar vi mycket extrajobb av både ram och plåtar.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av verkstaden »

Glenn skrev: 6 januari 2024, 20:10:20 Intressant. Jag har faktiskt aldrig sett en styrsnäcka med servo förut, aldrig ens reflekterat över att det kan finnas :) ..Kuggstångsstyrningar har man ju däremot sett både med och utan servo.
Du är väl lagd åt Opel-hållet Glenn? Omega-B 1994-2003 har styrsnäcka med servo och även ventil som minskar servoverkan när hastigheten ökar 8)
Teknikern skrev: 6 januari 2024, 21:41:28 Som sagt så ska det bli intressant att kolla om splinesen är samma för styrarmen på servosnäckan ser inte alls likadan ut som på Duetten, den är kortare, måtten mellan hålen stämmer inte och inte heller krökningen så slipper jag ombygge av geometrin är jättemycket vunnet, fan vet om det ens är värt ett ombygge då? Det finns dom som satt dit 240-framvagn komplett men då snackar vi mycket extrajobb av både ram och plåtar.
Det var inte 140-framvagn då? 240 har fjäderben, känns spontant väldigt svårt att få plats med?
Om det skiter sig kan ett alternativ vara att behålla original styrsnäcka och montera elektriskt servo på rattaxeln, typ från Opel Corsa?
L8_1B (1).png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7077
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Bra tips, tack, ja allt är ju möjligt när det är på planeringsstadiet. Synd man inte får ha Orbitrol på en bil annars hade det varit en quick-fix men det måste vara mekaniskt förbundet från ratt till hjul på en bil om det inte är en A-traktor, där är Orbitrol godkänt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32598
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Teknikern, jag trodde att du var så tuff att du vågade dig på orbitrolstyrning?

Edit.
Du hann skriva före mig. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17262
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av AndLi »

Steer by wire använder väl tex tesla i sin cyber truck? Kommer den möjligen i ett annat utförande i Europa?
Edit:
Europe has created its own certification programme for by-wire steering systems, removing the need for a mechanical link between the steering wheel and the wheels as had previously been law. The system is already legal in Japan, while in the US, no such legislation exists.
Så det betyder väl att det borde gå att bygga orbitol I Sverige nu då, den behöver bara passera certifiering....
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7077
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Det går nog bra att göra på en såhär gammal besiktningsbefriad och icke helbilsgodkänd bil MEN vad händer den dag bilen blir inblandad i en trafikolycka? Det finns ju gott om dårar ute på vägarna så det behöver ju inte vara eget vållande eller teknikproblem men blir bilen beslagtagen för granskning då kan det bli jävligt trist,,,,och dyrt.

Jag är inte främmande för att bryta mot regler men det finns gränser.
Skriv svar