T: Kontrollera transmissionsspektrat av ett genomsiktsfönster *FIXAT*

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

T: Kontrollera transmissionsspektrat av ett genomsiktsfönster *FIXAT*

Inlägg av Henry »

Fick för en bra tid sedan ett genomsiktsfönster som sitter i en KF40 fläns, fönstret är kristallklart och bara 16 mm brett och att storleken är så liten kan vara pga två orsaker:

1: Fönstret behövde inte vara större och behöver inte vara något speciellt utan är standard borosilikatglas.
2: Fönstret är av dyrt exotiskt material och för att spara pengar gjordes det så litet som det bara var möjligt.

Jag tror inte det är något exotiskt men skulle oavsett ändå vilja veta så jag vet vilket område det klarar.

Har någon möjligtvis tillgång till apparatur som kan testa detta?

Är det exotisk så behöver testutrustningen kunna gå ner till i alla fall ett antal µm och runt 5 vilket sållar bort majoriteten.

Är mer intresserad av den övre delen än den ned mot UV men testas det lågt kan man även få en hum om material genom dess UV genomsläpp.

Betalar givetvis något för jobbet.
Senast redigerad av Henry 31 december 2023, 21:48:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: T: Kontrollera transmissionsspektrat av ett genomsiktsfönster

Inlägg av hcb »

De flesta vanliga spektrometrar har någon form av kiseldetektor och de dör omkring 1 um. Över det behöver du något i stil med InGaAs och då blir det genast mer besvärligt.
Jag kan med det vi just nu har på jobbet mäta transmission från ca 2.5–25 um (4000–400 cm^-1) men mellan 1 och 2.5 har jag inget just nu.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Kontrollera transmissionsspektrat av ett genomsiktsfönster

Inlägg av Henry »

2.5 - 25µm borde utan problem visa för boro börjar dala vid 2.5µm för att försvinna helt runt 3.7, i princip allt exotiskt material går in en bra bit mer in på IR så det borde då vara rätt lätt att se vad det är med de grejer du har.

Jag skickar PM.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: T: Kontrollera transmissionsspektrat av ett genomsiktsfönster

Inlägg av Henry »

Genomsiktsfönstret ligger i en liten plastpåse där det bara står ett nummer på. Kollade förstås detta innan jag lade upp tråden men inget kom upp. Kollade nu igen med lite mer specificerade ord och en enda sida av 3 visade sidor sålde exakt samma och där fick jag reda på att detta hade ett fönster av safir. Så allt löst. :)
Skriv svar