Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Allt som rör 3D-skrivare.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Gimbal »

Jag lurar lite på att köpa en Bambu Lab P1S, men har några frågor och funderingar som kanske någon här kan svara på.

Vad jag förstår så är de rätt högljudda.
Har ni lyckats ljuddämpa dem på något sätt? Ex. bytt fläktar, vibrationsdämpande mattor på allt som kan vibrera osv. Eller är ni ok med ljudet?

Det verkar finnas en "chamber fan" som ska ventilera ut luft för att få ner tempen inne i kammaren. Men var släpps luften in i kammaren?

Vad jag förstått finns ingen temp sensor i kammaren så fläkten går på ett förinställt fast värde? Är det rätt uppfattat?

Tankar och funderingar välkomna.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av tecno »

Vet inget direkt om P1S men är skitnöjd med min X1C från start. OK den var lite högljudd men nu efter senaste FW update är den anständigt tyst.

Satsa på en X1C är mitt stalltips.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Gimbal »

Intressant att den blev tystare av en firmware uppgrade :humm:

Har funderat på om det skulle behövas ett nytt motorkort (eller vad man ska kalla det) men andra drivkretsar för att tysta ner stegmotorerna. Och då kan man vara ganska säker på att det kommer strax efter att jag beställt.

Men en X1C, det vore fint men det blir lite för mycket pengar...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av tecno »

Ja du, många var skeptiska :)

Men med nya FW så görs en motortuning som tar ca 15 minuter dvs det görs en vibrations/resonans analys och det fungerar att få motorerna tystare.

Spara lite till då och satsa på X1C = CRY ONCE
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Gimbal »

Jag brukar gå på cry once, men här kostar det nog mer än det smakar för min del.
I och med att jag inte printar några exotiska material så ger det mig inte mycket mer jämfört med en P1S. Hade den haft större byggvolym så KANSKE saken hade kommit i ett annat läge.

Creality K1 Max lockar med 300x300x300 och en del fina finesser, men ska ändå inte printa lika bra. Enligt folk på nätet då, den är å andra sidan open source medan Bambu är helt stängda.
Men det är främst kvalitet på utskrifterna jag söker och då verkar internet vara överens om att det är Bambu som gäller.
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Chrill3 »

Ursäkta att jag hijackar tråden lite. Jag är i samma sits som TS. Jag är också ute efter en ny skrivare och har även jag sneglat på både Bambu Lab P1S och P1P, men jag har även varit lite sugen på en Prusa tidigare (MK3S+ eller MK4).

Bambu Lab-skrivarna är ju helt klart mest moderna och är CoreXY-skrivare vilket känns lite häftigt. Tidigare har jag haft en Ender 3 så oavsett vilken man väljer så är det ett förmodligen ett stort lyft.

Jag får känslan av att Bambu Labs-skrivarna springer åttor runt Prusa:s nuvarande skrivare, men ändå är de billigare (P1P och P1S).

Någon av er som har Bambu-skrivare som tidigare kört Prusa och har några åsikter om det?
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Gimbal »

Jag har sett några jämförelser och Bambun springer inte åttor runt Prusan, i alla fall inte om man håller sig till att printa en färg, och inte räknar in priset.

Men tar man med det så ja, då hamnar Prusa långt efter. För att inte tala om utseendet, printade delar ser ut som ett hemmabygge.

Jag tittade nyss på en "intervju" med BambuLab, där de säger sig jobba på en ny X1 med större arbetsyta, och att den skulle komma i en inte allt för avlägsen framtid.
Då tänker jag att den befintliga X1'an är dyr, och att den nya större X1'an blir förstås ännu dyrare. Men sedan kommer en större P1S och DET är ju precis vad jag vill ha.

Fast det lär inte hända förrän kanske i höst (en gissning totalt dragen ur arslet), så vad göra tills dess eftersom min nuvarande ender 3 s1 är bortlovad.
Då skulle en Bambu lab A1 kanske fungera tills en större P1S finns? Vill egentligen inte ha en bedslinger igen, men tillfälligt kanske... :humm: Tål att sovas på.
Chrill3
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Chrill3 »

Jag skulle nog ändå vilja påstå (baserat på det jag läst) att det verkar som att Bambu skrivarna har många fördelar mot Prusas skrivare. De är både snabbare, har större byggvolym och är ofta är inkapslade (P1S och X1C) vilket möjliggör fler utskriftsmaterial. Att de dessutom inte har printade plastdelar gör ju att de ser mer proffesionella ut.

Prusas skrivare är säkert bra, men de verkar inte riktigt ha hängt med i utvecklingen den senaste tiden och jämfört med Bambu Labs skrivare verkar de inte särskilt prisvärda. Att de dessutom tar en hel arbetsdag att montera om man inte vill betala ca 3k för att Prusa ska göra jobbet är ju inte direkt ett plus heller. Bambu-skrivarna är mer eller mindre färdiga att dra igång direkt.

Båda verkar dock ge bra utskrifter så på den punkten är de säkert ganska lika.
Senast redigerad av Chrill3 27 december 2023, 21:51:17, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Gimbal »

Så är det. Prusa (och många andra) har fått en tuff utmanare som slår hårt med framförallt bra hårdvara och mjukvara, även om closed source och mer eller mindre obligatoriska molntjänster sticker i ögonen på många. Man MÅSTE inte använda deras moln, men gör man det inte så tappar man en del funktionalitet, om jag fattat rätt.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Gimbal »

Då har man funderat färdigt.

Jag kör enligt tidigare resonemang att drömskrivaren (om man begränsar budgeten lite grann) är i stil med P1S, men lite större.
Om man sen antar att just precis en sådan är på gång, efter att de har släppt en lite större X1'a, så kan man antingen vänta på det eller köpa något annat under tiden.

Så nu var det beställt en Bambu Lab A1 istället. Utan filamentväxlare.
Den har vad jag förstått ungefär samma fina printkvalitet som P1S, samma byggstorlek, men iom att den är öppen så är den förstås begränsad till enklare material. Och den är tystare.
Skogen
Inlägg: 905
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Skogen »

Verkar som Bambu Lab har "lite" problem med A1:
https://blog.bambulab.com/a1-recall-update/

Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Gimbal »

Ja himla käckt.
Min kabel ser bra ut än och då, men tydligen är kvaliteten inte den bästa.

Jag lutar väl åt option 2, dvs de skickar en ny heatbed med kabel och så byter jag den själv.
Skogen
Inlägg: 905
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Skogen »

Ja, har du bara koll på läget (vilket jag tror du har) så är nog option 2 vettigast.
Vad kan du köpa för $120 hos dom?

Tycker nog ändå att det är lite vågat att ha 230V på heatbeden.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bambu Lab 3d skrivare, ett par frågor till er som redan har en.

Inlägg av Gimbal »

Man skulle kunna köpa en ny byggplatta då den som är med är lite väl grovmönstrad, det blir apelsinskalsyta i botten på allt man skriver ut. Även ett paket med tre olika storlekar på nozzlar kan vara intressant.

Enda problemet är att jag redan har köpt detta. :doh:
Skriv svar