Brum i SCART

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Quetzalcoatl
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2023, 15:34:47

Brum i SCART

Inlägg av Quetzalcoatl »

Har tillverkat en Atari ST till SCART RGB videokabel. Har använt en CAT5 kabel för detta syfte. Bilden är skarp och fin, ljudet också.

Men...

Jag får ett rejält brum när skärmen är vit eller har mycket vitt i sig.
När skärmen är helgul försvinner dock brummet nästan helt. Gult innebär i RGB sammanhang att värdet på BLUE = 0. Alltså verkar det som att BLUE på något sätt är boven i dramat.

Atarins V-Sync signal spenderar mesta tiden som HÖG, dvs +5V. Den droppas lite av dioden samtidigt som kondensatorn ser till att jämna ut V-Sync:ens korta LÅG perioder, så att signalen trots dessa håller sig jämn HÖG. Som sådan används signalen för att switcha SCART-en till RGB mottagning.

Jag har lött ihop flera kablar och vissa brummar inte, medan andra gör det. Det är ingen skillnad på om CAT kabeln som används är kategori 5 eller 6, skärmad eller oskärmad. Kan det vara kondensatorn?

Har även ordnat motsvarande kablar till Amigan och där existerar problemet inte alls.



Kabeln är kopplad enligt Christian Zietz schema:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 585
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Brum i SCART

Inlägg av Synesthesia »

Det skall egentligen vara kabel för obalanserad, dvs skärmad med individuella skärmar, vet inte vilka ledare du haft till vad men om du använder alla 8 poler i en nätverkskabel för 8 olika signaler kommer du få överhörning mellan de olika ledarparen om den är oskärmad, eller överhörning mellan ledarparen ändå även om den är skärmad om skärmen inte är inkopplad, och ännu mer överhörning får du mellan ledarna i samma ledarpar oavsett skärmning. Testa med en egen skärmad kabel för ljudet och hör efter om brummet försvinner.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Brum i SCART

Inlägg av pi314 »

Fyller på med lite mer, utöver det som Synesthesia skriver.

Du har troligen kopplat blå i samma par som ljud. Den överhörning som du får gör att du "hör" blå i ljudet.

Några begrepp.

– Balanserad signal eller strömslinga. Signal som är lämplig att överföra med partvinnad kabel.
– Obalanserad signal. Överförs med en tråd som har en spänning relativt jord. Flera signaler kan dela en jordledning.
– Skärm. Hindrar störningar att komma ut från en kabel och störningar att komma in i kabeln.
– Partvinnad kabel. Trådarna är tvinnade två-och-två i par. I varje par kan man skicka en balanserad signal.
– Korsade par. Om man skickar två olika signaler på dom två trådarna i ett par så får man troligen kraftig överhörning. Dom två signalerna kommer att störa varandra.
– UTP - Oskärmad partvinnad kabel. Ofta i fyrapars nätverkskabel. Åtta trådar i fyra par.
– STP - Skärmad partvinnad kabel. Ofta i fyrapars nätverkskabel. Åtta trådar i fyra par.

Om man har flera kablar i en skärm så hindrar skärmen att störningar från kabeln kommer "ut" och att störningar från omgivningen kommer in i kabeln. Skärmen hindrar inte att signalerna i trådarna i skärmen stör varandra.

Om man ska skicka RGB-video, med en separat sammansatt sync-signal och ljud över en kabel ska man helst ha minst fem, var för sig skärmade kablar, för R, G, B och för vänster och höger ljud (om man har stereo). Hela kabeln ska också vara skärmad.

Att använda en partvinnad kabel för att överföra en eller flera obalanserade signaler är alltid en utmaning. Det kan gå om man är noga med hur man kopplar paren.

Om man t.ex. lägger ljud och sync eller ljud och en av RGB i ett par så kommer det troligen att bli övehörning.

En kompromiss om man vill använda partvinnad kabel till att övervöra obalanserade signaler, som kan fungera, är att använda ett par för varje signal. Den ena tråden i paret till signal och den andra till jord.

Men, om man har en 4-pars kabel, med åtta trådar, så kan man då bara överföra fyra signaler.

Hur gör man då?

Om man inte har någon bättre/mer lämplig kabel än 4-pars UTP eller STP skulle jag testa detta.

R och B - På ett par.
G - På ett par, den ena tråden i paret är jord.
Ljud - På ett par, den ena tråden i paret är jord.
VSYNC och CSYNC på ett par.

Genom att ljudet har ett eget par så bör det bli mindre störningskänsligt än om det är "korsat", i paret, med något som stör.

Det är lätt att se paren när man avisolerar en kabel. Typisk färgmärkning är så här.
– Vit-blå + blå: par 1.
- Vit-orange + orange: par 2.
– Vit-grön + grön: par 3.
– Vit-brun + brun: par 4.

TP-568A-and-568B-wiring.gif

Det behöver inte vara just fyra par i en kabel, även om det är standard i nätverkskabel. Här är en 900-parskabel. Det blir 3600 trådar och 1800 skarvar, om man ska skarva två sådana kablar. Om man korsar par när man skarvar så blir dom paren oanvändbara.

231221_900_pair.png

Kablar med många par är vanliga i det gamla telenätet, det så kallade kopparnätet.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Brum i SCART

Inlägg av Glenn »

Har man tur kan man hitta högkvalitativa scartkablar typ gratis på loppisar, dessa har ju då individuellt skärmade RGB och ljud, sen kan man klippa ena scartkontakten och löda in den kontakten man vill ha.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Brum i SCART

Inlägg av pi314 »

Glenn:

Det är väl inte omöjligt att det är någon här som har någon som blivit liggande i en "bra-att-ha"-låda?

Hur vet man vad som finns i en SCART-kabel? En del har väl S-video och en del RGB? Finns det SCART-kablar som bara har composite och varken S-video eller RGB?

Jag har en minnesbild av att en del SCART-kablar är tunna och mjuka och en del är tjocka och styva. Det kanske skvallrar något om innehållet?

/Pi
Quetzalcoatl
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2023, 15:34:47

Re: Brum i SCART

Inlägg av Quetzalcoatl »

Jag brukar köpa mina SCART kablar billigt på loppis.
Samtliga dessa kablar har omfattat alla kontakter, även skärm.
En del kablar har haft en del skärmade ledare. Dessa brukar vara tjockare än vanligt.

Vad gäller Atari ST så är dess DIN-13 anslutning för audio-video så trång att det rent praktiskt är omöjligt att löda dit ledarna, eller ens få plats med allt inne i kontaktens hus. SCART kablar, fabrikstillverkade för video-teve kopplingar, passar inte för syftet.

Därför kör jag med CAT5, som jag också köper billigt på loppis.

Vad jag för mitt liv inte kan förstå är att samma koppling, med exakt samma typ av dioder och kondensatorer, ibland bara funkar, utan brum. Nästa kabel låter som om datorn kommer explodera. Uppenbarligen är det något i kabelns kvalitet som påverkar detta.

Att skärmning eller icke-skärmning inte påverkar något beror alltså på att skärmning handlar om att förhindra störning till och från omvärlden? I detta fall beror störningen helt på interna orsaker.

Tack för alla tips hittills. Och nu... tillbaka till lödstationen!
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Brum i SCART

Inlägg av pi314 »

Vad jag för mitt liv inte kan förstå är att samma koppling, med exakt samma typ av dioder och kondensatorer, ibland bara funkar, utan brum. Nästa kabel låter som om datorn kommer explodera. Uppenbarligen är det något i kabelns kvalitet som påverkar detta.
Om du använt trådar med olika färg för samma funktion i dom olika kablarna så är det lätt att förstå.

Har du använt exakt samma trådar, med samma färger, till motsvarande funktioner i dom olika kablar som du testat?

Då är det lite svårare att förstå.

Jag tvivlar på att det är ditt problem, men det är skillnad mellan cat-3, cat-5, cat-6 och varianter på dessa. Skillnaden ligger bl.a. i hur tätt tvinnade dom olika paren är.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Brum i SCART

Inlägg av pi314 »

Quetzalcoatl skrev: 21 december 2023, 20:02:29 Att skärmning eller icke-skärmning inte påverkar något beror alltså på att skärmning handlar om att förhindra störning till och från omvärlden? I detta fall beror störningen helt på interna orsaker.
Du måste skilja mellan en enda skärm runt alla dom fyra paren i kabeln och en kabel med en separat skärm för var och en av vissa signaler i kabeln.

/Pi
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Brum i SCART

Inlägg av breflabb »

Har du lagt jorden även på skartens plåt? set är också viktigt
När det gäller skärmen så har jag faktiskt sett sådana som är så kallade fullkopplade
att dom har uteslutit skärmen i ena änden av skarten
Så lullkopplad,fullskärmad kabel är inte alltid idealiskt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Brum i SCART

Inlägg av pi314 »

breflabb:

Du tangerar en fråga som hittills inte varit uppe i tråden.

Jordströmmar genom skärmen i skärmad kabel
När blir det jordströmmar och vilka problem kan sådana orsaka?

JFB (jordfelsbrytare) avslöjar ibland, men inte alltid, brister när det gäller jord och jordning.

Det finns ett antal orsaker som kan leda till att man har spänning mellan jord på två olika apparater.
En sådan spänningsskillnad kan vara så liten, så att man inte märker den om man tar i två apparater samtidigt. En spänning på 115 V AC ellan två punkter som borde vara jord är inte så ovanligt som det borde vara.
Här är några eempel är "jord i en apparat inte är jord".
– Apparater är inte skyddsjordade.
– En apparat har ett nätfilter och borde vara skyddsjordad, men är det inte. Upptäcks inte av JFB.
– Två apparater är anslutna till olika jordade uttag, med en liten skillnad mellan dom två jordarna.

Att jorda ihop två apparater som inte är skyddsjordade med en rejäl jordledning i en kabel orsakar sällan pronlem. Om man jordar ihop två apparater som har en, om än liten, potantialskillnad (AC), med skärmen i en skärmad kabel, mellan dom två jordarna så kommer man att få en ström (AC) genom skärmen. Den skärmade kabeln fungerar då som "transformator" och ser till att det kommer in en AC-spänning till innerledarna i kabeln. Det blir brum, om det är ljud som ska överföras.

Ett enkelt sätt att undvika jordströmmar i skärmen är att bara jorda skärmen i ena änden av kabeln.

Vad som är mest "rätt" eller mest "fel" av att jorda skärmen i ena kontakten eller i båda kontakterna beror på omständigheter hos användaren av kabeln som tillverkaren av kabeln normalt inte kan känna till.

STP (shielded twisted pair) i nätverk är ett exempl där jordning av skärmen i båda ändar av kabeln kan orsaka pronlem. Med skärmade audiokablar har man inget alternativ eftersom dom två "polerna" är skärm och innerledare. Då måste man jorda i båda ändar av kabeln.
Vad med SCART? Kanske är det minst risk för problem om man har en rejäl jordförbindelse i kabeln och sedan bara jordar skärmen i ena änden av kabeln? Så skulle nog jag göra en SCART-kabel om jag inte visste exakt vilka omständigheterna är där kabeln ska användas.

Jordströmmar kan vara TS problem, men jag tror inte det. Eftersom brummet är beroende av vilken bild som visas sä är jag ganska säker på att det är olämplig användning av trådarna i paren i kabeln som orsakar problemen hos TS.

Det går inte att veta säkert eftersom TS inte talat om hur han använt dom olika ledarna (som identifieras med färgkodningen) i sina kablar.

/Pi
Skriv svar