Det handlar väl om att induktansen i en allströmsmotor blir för hög för högre frekvenser. Att man vill ha växelström är för att den kan transformeras, vilket är en stor fördel. 15Hz sågs som en lämplig frekvens.
När man skulle bygga elnät var det främst transmissionsförluster och transformatorkostnader man prioriterade. (Kanske även flimmerfritt ljus) Då hamnade man på 50Hz eller 60Hz. På flygplan och liknande där vilt på motorer och transformatorer är viktigt, men avstånden mycket kortare, valde man 400Hz.
Att tåget fick 16 2/3 Hz var för att det var jämt delbart med 50Hz och nära 15Hz när man började mata järnvägen från 50Hz nätet.
Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?
Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?
Malmbanan var det första som elektrifierades i Sverige, och där ville man nog ha växelström för att reglera motorerna då det är så tunga tåg.
För övrigt kör halva Europa fortfarande med likström.
Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?
Lite off-topic, men när vi nu är inne på tåg.
I dagens Europa önskar man att elsystem, spårvidd, signalsystem, av- och på-stigningshöjd, förarmiljö etc. var standardiserade. Helst globalt, men minst i Europa.
Tyvärr är det väl för mycket investerat i fasta delar som spår, växlar, perronger, signalsystem, m.m. och rörliga delar som lok, vagnar m.m. för att det ska vara realistiskt?
/pi
I dagens Europa önskar man att elsystem, spårvidd, signalsystem, av- och på-stigningshöjd, förarmiljö etc. var standardiserade. Helst globalt, men minst i Europa.
Tyvärr är det väl för mycket investerat i fasta delar som spår, växlar, perronger, signalsystem, m.m. och rörliga delar som lok, vagnar m.m. för att det ska vara realistiskt?
/pi
Re: Förändras strömförbrukningen i relation till matningsspänningens frekvens?
Finns det några icke halvledarlok som kan köra på 50Hz?