Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Fick en Danaher AC Superdrive på projektbänken... Lätt vidbränd... Sitter i 3t motviktstruck av fabr Toyota.
Elektromekaniska defekter... Dåligt dragen anslutning varpå anslutningen brunnit upp. Ett lite mer utmanande repobjekt... Förhoppningsvis har elektroniken klarat sig. Det är en DC-matad trefas motor drivmodul där det är en av fas anslutningarna som brunnit sönder.
Utbytesmodul via servicefirma kostade 'bara' 46ksek + 6ksek i stom kostnad.
Första steget är att dela kort o kylfläns, MEN... Byggsättet med kort ovanpå kylfläns och 6st rader med 20st To-220 i varje, fästa med fjäderklämmor gör demonteringen, och framförallt återmonteringen mkt utmanande ...
Hur faskien löser tillverkaren detta i serieproduktion??? Såvitt jag kan se är hela kortet lött i ett tillfälle, dvs trissor är inlödda innan montage på flänsen .. men hur har de då fått dit fjäderklämmorna??? Försökte bända lite på dem i dess infästning i flänsen men där verkar de sitta som berget....
Tesen är att man kanske har ett gäng verktyg (typ lång kil mellan fjäder o fläns) som lyfter på alla klämmor lagom mycket för att kunna passa in de sex raderna med trissor när man 'mate'ar kort o kylfläns ... Men jag tvekar om det verkligen är möjligt då det är många fjädrar, och det samlade trycket känns som det skulle bli för mycket för att kilen skulle orka med hela längden utan att skewa på mitten..... Raderna har som sagt 20st trissor i bredd... Hela modulen är ca 25-30cm hög...
Sista bilden visar hur trångt det är mellan kylflänsens kanaler och kretskortet..
Ett sätt vore att rensa alla 120st to220 trissornas lödpunkter och sen dela på kort o fläns, med ttrissor kvar på flänsen.... Men jag kan inte se framför mig hur man lyckas manövrera tillbaka alla 360 ben när man skall återmontera sakerna...
Någon som har erfarenhet av dylika monteringssätt??
Finns det några knep o metoder för detta???
Eller är det enn engångsmontage??? Men HUR????
Långskott... Men....
Elektromekaniska defekter... Dåligt dragen anslutning varpå anslutningen brunnit upp. Ett lite mer utmanande repobjekt... Förhoppningsvis har elektroniken klarat sig. Det är en DC-matad trefas motor drivmodul där det är en av fas anslutningarna som brunnit sönder.
Utbytesmodul via servicefirma kostade 'bara' 46ksek + 6ksek i stom kostnad.
Första steget är att dela kort o kylfläns, MEN... Byggsättet med kort ovanpå kylfläns och 6st rader med 20st To-220 i varje, fästa med fjäderklämmor gör demonteringen, och framförallt återmonteringen mkt utmanande ...
Hur faskien löser tillverkaren detta i serieproduktion??? Såvitt jag kan se är hela kortet lött i ett tillfälle, dvs trissor är inlödda innan montage på flänsen .. men hur har de då fått dit fjäderklämmorna??? Försökte bända lite på dem i dess infästning i flänsen men där verkar de sitta som berget....
Tesen är att man kanske har ett gäng verktyg (typ lång kil mellan fjäder o fläns) som lyfter på alla klämmor lagom mycket för att kunna passa in de sex raderna med trissor när man 'mate'ar kort o kylfläns ... Men jag tvekar om det verkligen är möjligt då det är många fjädrar, och det samlade trycket känns som det skulle bli för mycket för att kilen skulle orka med hela längden utan att skewa på mitten..... Raderna har som sagt 20st trissor i bredd... Hela modulen är ca 25-30cm hög...
Sista bilden visar hur trångt det är mellan kylflänsens kanaler och kretskortet..
Ett sätt vore att rensa alla 120st to220 trissornas lödpunkter och sen dela på kort o fläns, med ttrissor kvar på flänsen.... Men jag kan inte se framför mig hur man lyckas manövrera tillbaka alla 360 ben när man skall återmontera sakerna...
Någon som har erfarenhet av dylika monteringssätt??
Finns det några knep o metoder för detta???
Eller är det enn engångsmontage??? Men HUR????
Långskott... Men....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
vet inte , men gissar på två kilar igenom klämmorna från var sin sida, spänn upp, montera ta bort kilarna
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Kanske en oval axel som vrids ett kvarts varv för att spänna upp klämmorna?
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Troligen är transistorerna monterade på kylflänsen innan lödning. Dvs, man har trätt på kortet på benen. Även om det ser väldigt bökigt ut i det där fallet..
Och det går inte att lossa skenan varje rad sitter monterad på från stora kylflänsen?
Och det går inte att lossa skenan varje rad sitter monterad på från stora kylflänsen?
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Ja nä. Fanns ett delningsplan på kylflänsen men det var bara delning mellan en plåt med ribborna som trissorna sitter i, och en vanlig platt fläns med banliga ribbor ...
Löda efter montage käns inte rimligt då det är så himla trångt att det knappast går att få i några verktyg för att guida alla ben på plats i sina hål....
Iden med kilar är svår tillverkad... 50cm kil, tunn med mkt låg lutning...
Men ideen med oval axel känns som ett mkt intressant alternativ, då den, om man lyckas, också kan hålla fjädrarna i lyft läge utan yttre input.... Så skall mäta lite o leta på nåt lämpligt rundstångmtrl o slipa/fräsa så det får plattor på två sidor.... Borde duga som oval axel.... Kanske får utgå från centerless axel/slipaxel... Den intressanta frågan är om den kommer tåla kraften som kommer gå åt att lyfta fjädrarna utan att skjuvas av... Förmildrande omständighet är ju att man kan ta i från båda sidor... Axeln kommer nog vara någonstans 5-7mm i diameter.för att få plats...
Löda efter montage käns inte rimligt då det är så himla trångt att det knappast går att få i några verktyg för att guida alla ben på plats i sina hål....
Iden med kilar är svår tillverkad... 50cm kil, tunn med mkt låg lutning...
Men ideen med oval axel känns som ett mkt intressant alternativ, då den, om man lyckas, också kan hålla fjädrarna i lyft läge utan yttre input.... Så skall mäta lite o leta på nåt lämpligt rundstångmtrl o slipa/fräsa så det får plattor på två sidor.... Borde duga som oval axel.... Kanske får utgå från centerless axel/slipaxel... Den intressanta frågan är om den kommer tåla kraften som kommer gå åt att lyfta fjädrarna utan att skjuvas av... Förmildrande omständighet är ju att man kan ta i från båda sidor... Axeln kommer nog vara någonstans 5-7mm i diameter.för att få plats...
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
håller med om att oval axel verkar smidigare
det som kan vara jobbigt är om den orkar eller inte
kil i stål orkar, men som sagt svår att tillverka
det som kan vara jobbigt är om den orkar eller inte
kil i stål orkar, men som sagt svår att tillverka
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
håller med om detta.
gör man omvänt ökar den fysiska belastningen på lödfogen när trissan sätts i spänn om den är fastlödd.
jag har alltid monterat trissa på fläns och sedan fixerat fläns och PCB innan lödning.
Har man ett gäng TO-XXX , tex en förstärkare kan det vara lite pilligt
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Å här är det 120st TO220, totalt 360st ben som skall passas in..
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11344
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Skulle gissa på att kortet är våglött, och då är det ju fullt rimligt att ha kylflänsen på plats under lödningen.
Annars är det ju också lite trixigt att få transistorerna att hålla sig på plats i höjdled, när de inte "bottnar" på den tjockare delen av benet.
Annars är det ju också lite trixigt att få transistorerna att hålla sig på plats i höjdled, när de inte "bottnar" på den tjockare delen av benet.
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Haha.. demonterat.... Blev 8mm rundstång (centerless axel c45) med slipad kil i framändan som sedan bankades in imellan fjäderklämmorna..... Kan bli lite intressant att få ut dem.... Men glidhammare på dem kanske kan funka... Eller 6mm pinne från andra hållet...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Det var ett seriöst bränt PCB.
Kudos till demontetingen.
Kudos till demontetingen.
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
bara lite brännt i ena kanten….
Tror inte det är några ledare i bränt område… måste tillverka lite elektromekanik för att få ihop det.. kopparklump..
Största issuen just nu är en havererad diod… som heter PT3 på kretskortet… ser ut som en 1N4148, men är nog något annat… jag tror det är en dedicerad diod för att känna temperatur… alla andra dioder heter Dxxx… och möjligen Zxxx (märkning sitter under komponenterna ifråga…) De vanliga dioderna i samma oranga kapsel verkar märkta BA och 21…. Dock inte googlat på dem…. PT3 var dock sprucken, å ingen synlig märkning från ovansidan… o glasbitarna som blev över efter demontage ger inga hints om vad den kan ha hetat…
Hittade PT2 men den är i 2-bent TO-92 kapsling… o PT1 lyser med sin frånvaro…
Mailade Inmotion, som firman verkar heta numera….(var Danaher Motion tidigare) Burken säger Made in Sweden… Uppsala om jag får gissa efter lite googling.
Annars vetifasiken om detta slutar väl….
Tror inte det är några ledare i bränt område… måste tillverka lite elektromekanik för att få ihop det.. kopparklump..
Största issuen just nu är en havererad diod… som heter PT3 på kretskortet… ser ut som en 1N4148, men är nog något annat… jag tror det är en dedicerad diod för att känna temperatur… alla andra dioder heter Dxxx… och möjligen Zxxx (märkning sitter under komponenterna ifråga…) De vanliga dioderna i samma oranga kapsel verkar märkta BA och 21…. Dock inte googlat på dem…. PT3 var dock sprucken, å ingen synlig märkning från ovansidan… o glasbitarna som blev över efter demontage ger inga hints om vad den kan ha hetat…
Hittade PT2 men den är i 2-bent TO-92 kapsling… o PT1 lyser med sin frånvaro…
Mailade Inmotion, som firman verkar heta numera….(var Danaher Motion tidigare) Burken säger Made in Sweden… Uppsala om jag får gissa efter lite googling.
Annars vetifasiken om detta slutar väl….
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 28 december 2023, 23:31:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Ja bra gjort, ser lite småsvett ut det där.
Får du ett schema eller ens en hint om vad det skulle vara för komponent blir jag väldigt överraskad, men dom skickar gärna en ny enhet express.
Det går dock att använda en vanlig 1N4148 för tempmätning, det är inte extremt exakt men helt ok för många applikationer.
Får du ett schema eller ens en hint om vad det skulle vara för komponent blir jag väldigt överraskad, men dom skickar gärna en ny enhet express.
Det går dock att använda en vanlig 1N4148 för tempmätning, det är inte extremt exakt men helt ok för många applikationer.
Senast redigerad av Henry 28 december 2023, 23:34:03, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur monteras trissor på flänsar i serieproduktion.?
Inte ovanligt att man använde 4148 som tempgivare.malman skrev: ↑28 december 2023, 23:27:21 bara lite brännt i ena kanten….
Tror inte det är några ledare i bränt område… måste tillverka lite elektromekanik för att få ihop det.. kopparklump..
Största issuen just nu är en havererad diod… som heter PT3 på kretskortet… ser ut som en 1N4148, men är nog något annat… jag tror det är en dedicerad diod för att känna temperatur… alla andra dioder heter Dxxx… och möjligen Zxxx (märkning sitter under komponenterna ifråga…) De vanliga dioderna i samma oranga kapsel verkar märkta BA och 21…. Dock inte googlat på dem…. PT3 var dock sprucken, å ingen synlig märkning från ovansidan… o glasbitarna som blev över efter demontage ger inga hints om vad den kan ha hetat…
Hittade PT2 men den är i 2-bent TO-92 kapsling… o PT1 lyser med sin frånvaro…
Mailade Inmotion, som firman verkar heta numera….(var Danaher Motion tidigare) Burken säger Made in Sweden… Uppsala om jag får gissa efter lite googling.
Annars vetifasiken om detta slutar väl….