Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av Albireo »

Hej!
Söker en produkt där det är möjligt att välja vilken maxström som ska levereras.
(Om möjlighet finns, vill jag inte bygga den själv)

Ett exempel
Antag ett element på 2500w
Inget problem om det pluggas in i ett 230V uttag som har en 13A säkring.
Men om säkringen bara är 10A, kan det bli problem,
eller om säkringen endast är 6A, löser den ut genast.

Jag skulle önska en låda mellan "elementet" och uttaget.
På den kan man välja vilken maxström som är tillåten ex. 6A 10A.
Då skulle det vara möjligt att använda detta element på en 6A säkring (och bara få ut ca 1300W istället för 2500W)
Till vissa laddhybrider finnas det 1-fas "justerbara" laddkablar mellan 6-15A samt även 3-fas justerbara laddkablar
Men kan vara osäkert om det ens är möjligt att bygga om en sådan...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av AndLi »

I elbilarnas fall är det väl bara en fråga om att boxen säger åt bilen att du får bara ladda med 6A eller vad man nu ställt in.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av grym »

för en del laster, vridtransformator

annars finns det inget rimligt
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av Albireo »

Hur det fungerar i "el-bilarnas" fall - vet ej!
Men en 6A säkring håller ifall man ställt in på 6A osv.

En vrid transformator med för inte den att effekten fördelas på den istället för lasten (värmeelementet)?

Det jag funderat över är en "dimmer" funktion - men en "vanlig" dimmer har ingen effekt angivelse.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av danei »

Billaddarna fungerar precis som Andli beskriver det. Laddaren säger till bilen vilken ström den får ta.

Nej, varken en vridtrafo eller dimmer tar över någon effekavgivning i sig. (Mer än lite förluster). Du tycks inte förstå din egen fråga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av TomasL »

Enda sättet att minska strömmen, är att sänka spänningen, kan göras med en transformator, frekvensomformare dimmer eller någon form av belastning i serie.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av mrfrenzy »

Detta är en återkommande fråga och det är inte svårt att gissa vad syftet är. Oftast är det mer en elpatron än elradiator men elektriskt är det samma sak :D

Det finns färdiga produkter för detta från 1000W till 10 000W beroende på hur mycket jäst man har använt...

https://www.conrad.se/sv/p/effektregula ... fresh=true
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2164
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av LeCanard »

ett teoretiskt sätt är att salta i ”vätskan” så att den blir ledande, och sedan sticka ner två elektroder som är anslutna till nätspänningen. Effekten beror på hur långt ner i mä…. ehhh.. vätskan elektroderna sticker. Hur man sedan bär sig åt att göra detta på ett säkert sätt finns det utrymme för innovativa idéer….
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av Albireo »

OK!
Då ligger inte regleringen i "klumpen" på ladd sladden utan i laddhybrid-ektroniken i bilen.
(och då går inte den att använda - Även om det är enkelt att välja max önskad strömstyrka)
mrfrenzy skrev: 20 november 2023, 10:53:53 Detta är en återkommande fråga och det är inte svårt att gissa vad syftet är. Oftast är det mer en elpatron än elradiator men elektriskt är det samma sak :D
Det finns färdiga produkter för detta från 1000W till 10 000W beroende på hur mycket jäst man har använt...
https://www.conrad.se/sv/p/effektregula ... fresh=true
Du är inne på rätt spår, men en 3-fas el-panna blir lite knepigare att hantera - kan jag tänka mig.
Den skulle egentligen varieras utifrån den belastning som finns på huvudsäkringen per fas.
Det skulle vara optimalt.

Nu funderar jag på att montera en stor slangmonterad motorvärmare med cirkulationspump.
Hemma är det inga problem - där har jag koll på hur mycket belastning säkringen klarar.
Men på andra ställen - Jobbet osv. där är det oftast bara 6A
Där blir det knepigare.

Men för att effektregulatorn ska bli enkel att hantera, skulle fasta lägen vara att föredra - annars behövs en amperemeter, för att få önskad uteffekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av AndLi »

Hur stor motor tänker du värma?

En vanlig motorvärmare som sätts inne i blocket för en 240 verkar ligga på 550W, det är under 3A
https://www.skruvat.se/Motorvarmare-P47837.aspx
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av prototypen »

För mig fungerade det med en ”dimmer” i kupévärmaren när det bara fanns motorvärmarstolper med 6 A säkring..

Protte
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av Albireo »

Jo - Jag vet att de flesta motorvärmare ligger på runt 500w.
Antingen blockvärmare / slangvärmare samt oljetrågsvärmare (lägger ett "strykjärn" utanpå oljetråget.
Trågvärmaren värme egentligen bara oljan. (tar lååång tid att se om den fungerar)
De andra värmer vattnet.

Min tanke är att sätta in en slangvärmare på 2-3kw (och skippa kupévärmaren)
Men för att det ska fungera i praktiken måste effekten gå att styra - annars blir dieselvärmaren (men el är billigare)

Om effektstyrningen går att lösa på ett smidigt sätt, då kan man börja fundera vilken modell av motorvärmare som skulle kunna passa / fungera.
Finns ganska många alternativ (och kvalitéer)
Defa 2kW
Motorvärmare AN MV 1 1-2kW
Slangvärmare 1500w inbyggd cirkulationspump
eller om man vill satsa på bättre kvalité (och högre pris) Topstart värmare från Phillips & Temro industries/ Carlor Engineering 0,5-12kW
Men hade inte tänkt sätta in en trefas värmare - även om det skulle vara lite kul :-)

Monteringen är viktig. cirkulationen måste vara bra (även om pumpen stannar). Ett problem som kan uppstå är att kännaren för motortempen kan uppleva att motorn är varm och bilen kan bli svår att starta.
Givetvis måste man komplettera med en batteriladdare, och det skulle inte vara fel att hantera kupéfläkten på samma sätt som dieselvärmaren.

Men först måste jag få en fungerande strömbegränsare - annars faller idén att snabbt få en varm bil på el.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av grym »

säkringar tål en del överström i korta stunder, en pwm kan fungera om det inte är för långt ifrån maxeffekt
ex har man 2kw och max får ta 6A= 1380w så funkar pulskvot 0.69% , säg i en sekund av 1.44 sekunder på
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av Albireo »

prototypen skrev: 20 november 2023, 14:54:13 För mig fungerade det med en ”dimmer” i kupévärmaren när det bara fanns motorvärmarstolper med 6 A säkring..
Du får gärna utveckla denna lösning.
Hur vet du läget på "dimmern"? (Har du mätt och markerat eller..)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Justerbar strömbegränsning 230V - 6A/10A/13A

Inlägg av prototypen »

Jag byggde en dimmer, är ju inte så komplicerat och ställde lämplig "dimmning" med en trimpot samtidigt jag mätte strömmen motorvärmare och kupévärmare drog.
Sedan en strömbrytare som kortsluter dimmern när jag hade tillgång till 10A säkring.
Min kupévärmare var på 1200 W, ett enda effektläge.

Protte
Skriv svar