Tjäna pengar med 3D-skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Johangbg
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 november 2023, 17:55:53

Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av Johangbg »

Jag har en känsla av att det är väldigt svårt att sälja saker som är utskrivna med 3D-skrivare idag, på grund av att konsumenterna är väldigt prismedvetna. Men har detta uppstått till följd av WISH kulturen?

Det känns som att man förväntar sig att priserna är väldigt låga på allt, och att man inte längre kan tillverka prylar i Sverige på grund av att folks förväntningar på lågt pris är omöjliga att uppnå utan att ha tillverkningen i ett låglöneland.

Upplever ni samma sak?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror att man behöver se detta litet som med 2D utskrifter, dvs vilka nischer finns kvar och vilken av dem är realistisk med den budget man tänkt sig att starta med? I dag har ju nästan alla tillgång till en vanlig pappers skrivare, och har man det inte kan man skriva ut på närmsta bibliotek för några spänn, men ändå finns det ganska gott om företag som sysslar med utskrifter på papper och liknande och de flesta av dem går bra därför att de kan ta på sig allt sådant som vanlige Svensson inte har någon realistisk möjlighet att kunna göra och den största som jag tror kunderna är industri, butiksgrossister, mm.

Edit så kan du tex ta fram prototyper för varor som skall legotillverkas i andra material sedan, eller kanske kunna göra utskrifter i metall på litet högre nivåer än de vanliga för hobby bruk, eller tillverka väldigt udda komponentlådor på beställning, You name it, men helt klart finns det fortfarande områden man kan undersöka..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av Glenn »

Frågan är ju vad vanliga konsumenter har för behov av 3d-utskrivna prylar ?

Visst, jättekul att leka med, och vi nördar har ju nytta av grejerna, men den målgruppen har nog redan köpt en 3d-skrivare..

Så vem är det som är marknaden ? och vad har kunderna för behov egentligen ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av GeekJoan »

Jag får tillverka en del grejer som jag säljer. Men det är 99% gamla gubbar som kommer och ska ha något väldigt specifikt. Så det är egentligen inte själva 3d printningen som är jobbet utan cadningen. Har aldrig varit med om någon som kommit och bett mig skriva ut något som man kan hitta på tex thingivers. Så ska man tjäna pengar så är det helt klart CAD biten som folk inte orkar lära sig.
Johangbg
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 november 2023, 17:55:53

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av Johangbg »

Jag kan ta ett exempel, om jag tillverkar en bulb/behållare för automatisk bevattning av krukväxter, så ser kalkylen ut så här:

Plast: 30 gram, 10kr
Skruvar för fäste: 25kr
Avräkning 3d-skrivare: 20kr
El/underhåll 3d-skrivare: 10kr
Totalt: 65kr

Försäljningspris: 100kr
Vinst = 35kr

Egenavgifter = 9kr
Inkomstskatt = 14kr

Vinst efter skatt: 12kr


Om jag försöker sälja min bevattningen för 100kr finns det förvånansvärt många som tycker att det är dyrt, och vill pruta. Eftersom jag tjänar 12kr, så blir jag lite överaskad. I detta behöver jag dessutom lägga en stunds arbetstid för montaget.

Hade dessa tillverkats i Kina och sålts på WISH, så skulle priset förmodligen vara 29kr... och det känns som att folk har börjat vänja sig vid det.
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av Wihelm »

Går inte att konkurera med saker som masstillvekas.
Det är endast special i låga volymer det kan finnas någon marknad för.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av GeekJoan »

Så där räknar inte jag när jag tar betalt.
Jag bestämmer mig för vad jag vill ha betalt i timmen, säg 500:-
Hur många såna där bevattningsgrejer (X) kan jag göra i timmen?
X/500:-
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av Pedalosaurus »

Det har inget med kina-tillverkning att göra, utan volym. En formsprutningsmaskin kan ju spotta ut hundratals enkla produkter i timmen.
Dessutom blir kvaliteten betydligt högre jämfört med en 3d-skrivare av hobby-typ.
Som det har kommit fram här så är väl en tänkbar marknad att göra specialdelar. Men även där kan det vara svårt. Ta tex ett litet kugghjul som ska sitta i en maskin/apparat av något slag. Vilken typ av plast ska den vara gjord av för att hålla? Kan din 3d-skrivare skriva ut i det materialet? Kan jag ge garantier till kunden att kugghjulet är likvärdigt originalkugghjulet?
Många plastdetaljer idag som sitter i diverse svåra miljöer är gjorda av plast med smältpunker över 300˚C. Dessutom ”gjuts” (formsprutas) de med mycket högt tryck. Tror inte det finns någon 3d-skrivare som klarar att matcha den typen av tillverkning.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av wiklis »

I mitt jobb så använder vi 3d utskrifter väldigt ofta för prototyper, modifikationer mm
Det finns tre mindre skrivare och en större inom företaget (Northvolt) och kön är ungefär en vecka om man inte kan argumentera sig före.
Jag närmar mig pensionsåldern och leker med tanken på att köpa några skrivare och ha det som hobby / extraknäck.
En sak som talar för är att det inte finns nån annan ännu som har verksamhet som detta i närheten.
Tror att det är just närheten som är viktig, man vill ha sin pryl genast.
Vad för skrivare kan man satsa på för en sån här "halvproffs" syssla?

wiklis

Edit: stavfel
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tjäna pengar med 3D-skrivare

Inlägg av Gimbal »

Bambulab p1s har snabbt blivit populära bland skrivarfarmare om man ska tro på de farmare jag råkat snubbla över på Youtube. Men det hänger förstås även på hur stort och med vilket material du tänker dig behöva skriva ut.
Fördelarna sägs främst vara lite mekande och mycket skrivande med bra kvalitet.
Skriv svar