bygga om skruvdragare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

bygga om skruvdragare

Inlägg av Perrunhammar »

Hej alla kunniga

Jag har plockat isär en skruvdragare, se bild.
Anledningen är att jag vill använda motorn i en liten maskin som jag använder för att blanda epoxi. Jag har gjort detta förut och det funkar bra, men nu ska jag publicera en video på min kanal där jag bygger en ny, och vill ha ordning på termerna och lite fakta.

1: Som ni ser på bilden finns det tre poler på batteriet (stor svart klump med tre fack där det går att skjuta in kontaktblad). Det är plus och minus, som kopplas till motorns plus och minus när man sätter på batteriet på maskinen. Sen finns där en annan koppling bredvid pluspolen som bara är markerad med en ring utan plus eller minus. När man kopplar in laddaren så hamnar laddarens blad i minus och i denna tredje pol. Förstår jag det korrekt som att detta är en pluspol för laddaren som tar emot laddström, det vill säga lite högre V?
På den förra maskinen jag byggde var laddarens poler och motorns poler samma på batteriet, så då skarvade jag bara ihop sladdarna.

2: Min plan, även denna gång alltså, är att koppla in sladdar så att laddaren är permanent kopplad till batteriet, och batteriet är permanent kopplat till motorn. Sen sätter jag dit en motorkontroll och en på/avknapp mellan batteri och motor och styr maskinen med dem.
Finns det något problem med detta arrangemang? Det vill säga att laddaren matar batteriet samtidigt som batteriet driver motorn? Jag tänker om det blir överladdning eller värmeutveckling eller liknande.

3: I den förra skruvdragaren jag hade isär hittade jag en klump med, antar jag, zink, som var kopplad efter reglageknappen. Jag kan inte annat tro än att detta är en värmesink, för att ta upp överskottsvärmen som bildas av reglageknappen. Är det korrekt?

4: Slutligen på samma tema: reglageknappen i dessa skruvdragare, är de vad som kallas rheostat (på engelska) eller potentiometer, och har jag rätt i att de i så fall reglerar hastigheten genom att öka motståndet och därmed påverka hur många ampere som kommer fram, och att det är därför som de skapar värme, som i sin tur måste tas om hand av nämnda värmesink? Har jag vidare rätt i att ingen sådan värmesink behövs då jag byter till en motorkontroll som arbetar med pulsviddsmodulation då dessa inte utvecklar värme?
(förtydligande: jag pratar om den förra skruvdragaren, som hade en zink-klump. Denna hade ingen och verkar inte behöva det.)

Jag inser att det blir avigt att ställa frågor där jag egentligen bara vill få bekräftat vad jag tror mig veta, men det är nu en gång så man måste jobba när man är intresserad, och tror mycket, men inte är riktigt säker på att det är rätt.

Vänliga hälsningar och med hopp om stort tålamod och pedagogiska svar. Jag lär mig ständigt.
/PerBild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Perrunhammar »

Här är för övrigt ett par bilder på motorreglaget jag använder. Ledsen att det är dåliga bilder, hittar inga bättre just nu.
IMG_0202.png
IMG_0203.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av danei »

Bra att du försöker vara korrekt. Det finns lite att putsa på. ”Högre V” är något jag reagerar starkt på även om det är vanligt. Volt är enheten och kan inte vara högre elker lägre lika lite som det är vettigt att skriva högre m. Skriv spänning i stället.

Reostater var det länge sedan man använde, (sannolikt aldrig i den applikationen) nu är det potentiometrar som styr en krets som varierar strömmen. Det du kallar zink benämns kylfläns på svenska och är nog mycket sällan av zink. Din är av aluminium.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Perrunhammar »

Tack! Det är just denna sorts svar jag behöver!
/Per
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tar upp batteribiten här. som du beskriver, tas 12V ut till skruvidragaren när den sitter i maskinen, och en annan pol när det laddas. Är själv mycket tveksam till att ladda och ta ut motormatning samtidigt. Tillverkaren har ju blockerat denna möjlighet, genom att batteriet rent fysiskt faktiskt bara kan vara placerat i maskinen eller laddaren.

Detta är Li-Ion batterier, stor brandrisk vid felaktig behandling. Laddaren går troligtvis in via sitt anslutningsbleck till elektronik placerad i batteriet, för att det skall ske en balanserad laddning av dess celler. Mig veterligen tar ingen ut effekt ur ett Li-Ion-batteri under pågående laddning.
Då är det bättre att skaffa en rejäl batterieliminator på 12 volt DC som kan leverera 15 amp.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Mindmapper »

Har tyvärr inget bra svar om den tredje anslutningskontakten på batteriet. Den tredje kontakten brukar ofta vara en sensor för att mäta temperaturen i batteriet.

Motorstyrningen är som danei säger inte av reostat typ sedan länge. Styrningarna och dess komponenter har dock utvecklats och blivit bättre med tiden. Förlusteffekterna i styrningen har blivit mindre och värmeavledningsbehovet har minskat. I ditt fall så mycket att kylflänsen har tagits bort i borrmaskinen.

Reostat är som du säger en variabel resistor som sitter i serie med belastningen och när du ökar resistansen i den minskar strömmen till belastningen. Den bränner dock bort mycket effekt eftersom spänningen över reostaten ökar när dess resistans ökar. Potentiometerar är normalt inte avsedda för att bränna effekt på samma sätt, utan styr istället elektronik som behöver väldigt små styrströmmar. I den motorstyrning som du har finns en rätt stor kylfläns för att den ska klara 15A, trots att den använder PWM.

Jag skulle inte koppla in båda samtidigt.
Motorn stör kanske laddningen är en anledning.
Du har väl en lysdiod som indikerar laddstatus för batteriet. Slå av strömmen till laddaren när det är fulladdat. Så att inte batteriet laddas hela tiden. Ofta slår ju laddaren av själv men trots det brukar jag inte låta laddaren vara inkopplat till batteriet längre stunder.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av danei »

Prins Valiant: Att ladda och ta ut effekt samtidigt är omöjligt. Tar man ut mer effekt än man laddar så laddar man ut batteriet. Tar man ut mindre så laddas det. Det är inte något udda. Alla fordon med förbränningsmotor gör så, eller prylar med solceller och batterier.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av ie »

Samt telefoner, laptops mm.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Mindmapper »

danei skrev: 13 november 2023, 10:08:10 Prins Valiant: Att ladda och ta ut effekt samtidigt är omöjligt. Tar man ut mer effekt än man laddar så laddar man ut batteriet. Tar man ut mindre så laddas det. Det är inte något udda. Alla fordon med förbränningsmotor gör så, eller prylar med solceller och batterier.
De prylar som tar ut effekt samtidigt som laddaren är inkopplad är konstruerade för det. I det här fallet är det en laddare av okänt ursprung som är kopplat på ett sätt vid laddning och ett annat sätt vid drift. Batteriets uppbyggnad med fattning som endera kan vara i bruk eller laddas tycker jag visar det olämpliga i att koppla i laddare och förbrukare samtidigt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av danei »

Hur skulle den vara konstruerad för att det skulle orsaka problem?
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Mindmapper »

Det är väl snarare så att den ska vara konstruerad för att inte orsaka problem. Skulle jag uttala mig om den laddaren skulle jag vilja se den i verkligheten och med elkretsschema. Nu är jag ändå ingen konstruktör av laddare så jag skulle nog inte ge mig på någon omkonstruktion. Det finns ju även vissa bestämmelser att följa. Fast du kanske är så duktig att du kan uttala dig om apparater utan att se dom.
Jag tar alltid för vana att använda apparater på det sätt som de är konstruerade för. Tycker du att det är fel?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av danei »

Då är ju en sådan här ombyggnad utesluten helt.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Prins Valiant »

Och skulle man bygga om en CE-märkt vara så är CE-märkningen körd för denna skruvidragare. Skulle exemplevis den ombyggda laddare/batterilösning skapa en eldsvåda är man bokstavligen ganska "rökt" av hemförsäkringen.
Dessutom så kommer batteriet att ta skada, i likhet med en mobiltelefon som konstant laddas. Ett Li-Ion batteri skall jobba. Gå från nästan fullt till ca 30.-40% och sedan stoppas vid 85%.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av danei »

Nej, ett litium batteri behöver definitivt inte jobba. Däremot stämmer det att det helst inte ska vara full laddat. Frågan är vad du gör här om du är helt mot egna konstruktioner.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: bygga om skruvdragare

Inlägg av Glenn »

Vi hade hundratals laptops på förra jobbet, det var rätt tydligt att batterierna höll bäst på dom som alltid stod på laddning, dom som bar omkring datorerna och körde dessa på batteri och sen laddade igen slet ut batterier mycket fortare.

NiCd/NiMh ska väl cyclas däremot, men lithium och bly ska inte cyclas.
Skriv svar