Mikroskop - Lim till objektglas?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Mikroskop - Lim till objektglas?

Inlägg av Glattnos »

Jag har just köpt ett mikroskop och säkringen(glassäkring som sitter under) går sönder direkt när man kopplar in sladden. Det satt ingen säkring i när jag fick mikroskopet och jag har provat med 1,25 A säkringar som jag hade liggande. Kan det vara att dessa är för klena? Dom smäller med ett rejält ljud.

Det ska vara halogenlampa men satt ingen i, jag tror att det ska vara 20W.

Jag tänkte om någon vet någon drivare som tar 240VAC in och kan reglera ljusstyrkan på en kraftig LED eller halogenlampa med original 10K potentiometer? Jag skulle helst vilja ha en ganska billig lösning på detta :)
IMG_8278.jpeg
Jag har tillgång till ett likadant mikroskop som är nyare och har LED, det ser ut såhär:
IMG_8282.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glattnos 8 november 2023, 22:20:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Har du möjlighet att mäta om barlasten transformatorn skall det vara är frisk med en multimeter (urkopplat läge på barlasten)
Senast redigerad av Mizzarrogh 3 november 2023, 14:42:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Till en halogenlampa kan du använda en vanlig transformator och tex en analog dimmer (före den) som tål detta.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Glattnos »

Om jag bara mäter motståndet på matningskablarna in i transformatorn så blir det 640 kOhm, men det säger kanske inte så mycket om ifall den är hel eller inte? :humm:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Glattnos »

Jag plockade isär en LED-ficklampa och satte själva lampa med lins under mikroskopets lins. Går bar att driva med nätaggregatet och den dimrar fint också. Vet inte riktigt hur jag ska göra men det funkar ju tills vidare :)
Mikroskopet funkar väldigt bra i alla fall :)
IMG_8289.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det bör nog fungera, håll koll på temperaturen bara, men överstycken bör väl vara gjutet i aluminium så det borde tåla det tycker man. :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Glattnos »

Ja jag trodde det var plast först insåg att det är nån typ av lättmetall :) Körde rätt länge nu och den är fortfarande kall, inte ens ljummen :humm: Jag tror inte ficklampan egentligen är så kraftig så ska man göra nått mer permanent ska man nog ha lite starkare :)
Tog en bild med mobilen genom okularet, så kvaliteten är inte den bästa :)
IMG_8290.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul att det fungerade! Nej, halogenlampan blir nog betydligt varmare, man brukade nästan bränna sig om man kört dem någon timma på de vi hade. :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Glattnos »

Ja jag är väldigt nöjd med funktionen :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Off Topic, men det var en sådanhär jag menade tidigare, riktigt bra om man vill kunna flytta runt själva preparatglaset direkt på bordet. :)
https://www.sagitta.se/artikel/mikrosko ... t-mikrosko

Edit, Det går säkert att hitta billigare om man letar litet...
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Glattnos »

Ja just det, det sitter sånt på mitt mikroskop :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är egentligen ganska sällan man behöver kunna ändra ljusstyrkan tycker jag, man använder ju ändå mest de längre förstoringsgraderna till att ställa in fokus för den största, på en del gamla mikroskop gick det inte ens att göra i egentlig mening.
Du kanske redan vet det, men om man vill ha bättre kontrast så går det att färga celler med Metylenblått (det går åt mycket, mycket litet till att föra lösningen, vi talar typ spetsen på en tandpetare till hela flaskan, annars ser det ut som bläck... Det är inte farligt att få i sig om man råkar få på fingrarna, men man pinkar blått i ett par dagar efteråt om man fått i sig pulver... :D ).
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Glattnos »

Jag har bara hört talas om att man kan färga men det låter ju användbart :) Finns tydligen massor man kan lära sig :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Min gamle lärare tillbringare 7 veckor bara med att försöka kartlägga olika arter av gräs på svenska ängar innan han gav upp... :D
Jag tillbringade många somrar med att håva efter bakterier i avlopp och lera när kompisarna spelade fotboll, jag har aldrig ångrat en enda minut av det! :)
Med BTB blått får du en grov indikation av Ph värdet på plats.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mikroskop - Lampa och drivare?

Inlägg av Glattnos »

Där ser man :D
Nått jag undrar är hur man kan göra så tunna skivor av saker man ska titta på, det ska ju vara supertunna objekt. Många saker är ju redan tunna hinnor och sånt men jag funderar på hur man kan göra cell-tjocka skivor av vissa preparat :humm: Bilden jag postade förut är en skiva av ett tallbarr(färdigköpt objekt) :shock:
Skriv svar