Serieresistor kylfläkt till gammal elbil

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Serieresistor kylfläkt till gammal elbil

Inlägg av Frolle »

Har precis renoverat motorn på en gammal elektrisk Peugeot från -98.
Där sitter också en kylfläkt som ska skicka luft genom motorn och denna hade också gett upp.
Har putsat upp kollektor och smort upp lagerna på fläkten så nu funkar den fint.
Modellen är "GATE E 902.0417"
MP 4520/S97BG
9605036180
12V
Tillverkad 19-11-98
Dock sitter det en serieresistor och en temperatursäkring i vilka det är avbrott.
Det jag har klurat ut är iallafall att i "normalläge" så kommer strömmen in på den bruna och går sedan vidare in i motorn via den vita (har bara testat med kall motor).
Och sedan om motorn skulle bli för varm så gissar jag att det kommer 12V direkt till motorn.
Den röda sladden till motståndet är inte inkopplad i bilen då det bara kommer tre kablar från den.

Fläkten drar 6,5A vid 12V och 7A vid 13V. Så typ 80W.

Så nu behöver jag hjälp med att gissa!

Vad kan det tänkas vara för resistans på motståndet? Och hur många watt? Och termosäkringen, vilken temperatur ska jag chansa på då texten har ärgat bort?

Och skulle det rentav vara så att någon vet någon annan bil som kan tänkas ha en radial-kupefläkt där diametern på trumman är 128mm på smalaste stället och 137mm på bredaste, och 65mm hög, så skulle det nog gå att modifiera lådan som hela kalaset sitter i.
Motståndet är märkt "SIR 92300 26A"
Imagepipe_209.jpg
Imagepipe_208.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Serieresistor kylfläkt till gammal elbil

Inlägg av breflabb »

Om motståndet är den som du håller i handen så skulle jag gissa mellan 15-20W
Men om du mäter längden och kokleken så blir gissningen lite exaktare
Temp. skyddet har jag ingen aning om
Skriv svar