Bresser väderstation

Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Bresser väderstation

Inlägg av Mickecarlsson »

Fortsättning på Senaste Köpet, en Bresser Väderstation 7 i 1.
Den mäter vindriktning, vindhastighet, temperatur, luftfuktighet, lufttryck, UV och ljusintensitet.

Första intrycket är att detta är en lite större väderstation, rent fysiskt. Skärmen är på 10 tum och utomhuseneheten är 390 mm bred.
Men….. för att få ut det mesta av enheten ska den kopplas till ett moln :( Vilket jag kommer att göra då jag ska försöka se vad enheten skickar och hur den skickar till Pro Weather Live Den har nämligen en inbyggd webserver vad jag kan tolka dokumentationen.
Nu ska jag skapa ännu ett VLAN på mitt WiFi så den bara har access till Internet.
Återkommer när jag skapat kontot och läst deras vilkor, vilket kan bli spännande :D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bresser väderstation

Inlägg av tecno »

Följer :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Mickecarlsson »

Behövde inte skapa nytt VLAN, jag kopplade den till gäst-wifi't.
Först fick man skapa ett konto på ProWeatherLive (PWL). När det var klart fick man verifiera epostadressen för att logga in.
Där fick man skapa en ny enhet, man fick då en StationID och en Station key, man fick också mata in koordinaterna där väderstationen finns. Jag valde en koordinat en bit från huset ute på ett parkområde. Och koordinaterna matas in i WGS84-format, max 4 decimaler, annars får man fel.
EDIT: Man fick också mata in MAC-adressen på enheten.

Sen fick man sätta enheten i AP-mode för att koppla upp sig mot det inbyggda WiFi-AP'n och ansluta till 192.168.1.1 med en webb-läsare.
Här fick man välja vilket WLAN som enheten skulle ansluta mot och lösenordet. Här matade man in DeviceID och Station key och tryckte Apply.
Efter ca 10 sekunder fick enheten kontakt med molnet och började skicka data samt att soluppgång och solnedgång fylldes i på skärmen.

Nu ska jag fika, jag får se när jag sätter upp en sniffer för att se hur och vad den skickar för data.
Det enklaste är att sätta upp en monitorport på samma VLAN som gästnätet, ansluta en linuxburk och köra tcpdump.

Återkommer.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Humulus »

Intressant! Följer också :D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Mickecarlsson »

Enheten kopplar upp sig mot en server i Kina, som har ett Self Signed Certificate. Och den gör en ny session för varje anrop så det blir en ny TLS session vid varje anrop.
Jag har laddat ner lite olika firmware från Bresser och lyckats få ut lite bin-filer, men ingen av dom har referens till servern. Jag har inte lyckats packa upp bin.filen för mcu’n, det är mitt nästa steg.

Jag får troligtvis sätta upp en man in the middle proxy, vilket bör fungera då allt ligger i eget VLAN, dock kommer det att ta ett litet tag då jag aldrig gjort detta innan.
När den är på plats bör jag se vilka anrop enheten gör och hur servern svarar, målet är att ha en egen server i stället för en i Kina 8)

Är det någon här som satt upp en Man In The Middle som kan dela med sig lite info?
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Humulus »

Inte testa det, tyvärr.
Men kanske smart att ställa den allmänna frågan om "man in the middle" på annan forumsdel, där fler ser den?
(Eller tom kanske i något internationellt forum?)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag hade fel om certet, det är en server som heter api.proweatherlive.net, den har ett LetsEncrypt-cert. Så jag gissar att enheten ballar ur om jag sätter upp en server med ett sel-signed cert.
Servern är uppe och snurrar, men tiden jag hade har försvunnit, mer tid kommer nästa vecka :D
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Humulus »

Dom finns inte längre att köpa verkar det :(
Så lär nog inte bli något för min del iaf.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Klas-Kenny »

Körde precis igång RTL_433 i min Home Assistant och fick in en temperaturgivare som identifierades som Bresser. Då kom jag till att tänka på denna tråden.

Du har inte provat det, med väderstationen? :)
Funkade otroligt smidigt med en gammal SDR-sticka jag hade liggande i en låda sen många år tillbaka.
Så kan du köra helt isolerat, utan att ens behöva "lura" enheten.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kör så idag. RTL_433, har skrivit ett litet skript som parsar json-utdata och gör om det till Domoticz. :D
Kulla
Inlägg: 1269
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Kulla »

Om det är rena http/https request, du kan köra MITM med Burp Suite. Jag körde den när jag plockade isär vad Solax inverter gör för att få den i HomeAssistant, fast nu när jag tänker lite mer, det kommer inte bli lätt om du kan inte sätta någon proxy den ska köra mot först. Då kommer du behöva verkligen sätta upp MITM på en Linux burk där du får port mirroring eller där Linux burk blir gateway för den så data går genom den burken där du kan sätta MITM och se allt som händer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bresser väderstation

Inlägg av Klas-Kenny »

Mickecarlsson skrev: 27 november 2023, 06:50:34 Jag kör så idag. RTL_433, har skrivit ett litet skript som parsar json-utdata och gör om det till Domoticz. :D
Aha, men dåså. :D

Såg nu att RTL_433 fått in ett meddelande ifrån en Telldus väderstation, måste stå hos någon granne och vara på gränsen för räckvidd (har fått in ett meddelande på ett dygn).
Man skulle kanske sätta upp en lite bättre antenn och börja lyssna aktivt på den... :vissla:
Skriv svar