Effektreglering värmekabel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av TomasL »

Om det är en självreglerande kabel, så är det dumt att försöka effektreglera den, brukar inte bi så bra.
Annars så är ON/OFF det lämpligaste sättet, men jag skulle nog använda ett Paus/gångtidsrelä ochsätta en periodtid på några minuter. Längre periodtid för en självreglerande.
LAAB
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 oktober 2022, 12:45:11

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av LAAB »

alexanderson skrev: 22 oktober 2023, 09:25:06
Klas-Kenny skrev: 19 oktober 2023, 18:32:42 Det blir nog, totalt sett, inte mindre förluster i en dimmer.

Montera en liten kylfläns på dioden.
Spänningsfallet i en Triac ligger väl kring 1 volt. Om din diod blir varm använd då istället en 6 ampere diod.
Jag använde en 10 A diod, men känner mig inte bekväm med att den blir så varm.

https://eu.mouser.com/ProductDetail/Mic ... RwnA%3D%3D

Och som andra nämnt i tråden är det inte bra med ett DC-spänningsfall, så diod går bort numera. Triac verkar bli ungefär lika varm, även om den ger bättre möjlighet för att ställa effekt, så jag lutar åt att köra med ett tidrelä och kanske ha en periodtid på nån timme. PEM-slangen är välisolerad och innehåller mycket vatten, så den lär inte frysa så fort.
Senast redigerad av LAAB 23 oktober 2023, 10:58:57, redigerad totalt 4 gånger.
LAAB
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 oktober 2022, 12:45:11

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av LAAB »

Nerre skrev: 22 oktober 2023, 17:21:03 Vad är det för typ av värmekabel? Många typer idag är ju av PTC-typ så de är självreglerande. Att försöker reglera ner en sån extern misstänker jag blir lite svårt.
Serieresistiva får inte klippas, så där kan det nog sitta ett PTC-motstånd.
Min påstås vara självreglerande (ETL-10), men kan samtidigt klippas till önskad längd, så jag antar att regleringen är hyfsat simpel, i stil med att totala motståndet ökar med temperaturen i isolationen mellan ledarna.

https://www.ahlsell.se/products/el/varm ... l/8946000/

Problemet är att vattnet blir så varmt att det nästan kommer varmvatten ur kallvattenröret. Jag vill inte betala en hög elräkning och dessutom drabbas av legionella.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av MadModder »

alexanderson skrev: 22 oktober 2023, 09:25:06 Spänningsfallet i en Triac ligger väl kring 1 volt. Om din diod blir varm använd då istället en 6 ampere diod.
En komponent blir inte mindre varm eller tål högre temperaturer bara för att den tål en högre ström. Man måste titta på max effekttålighet också, med och utan kylning.
LAAB
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 oktober 2022, 12:45:11

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av LAAB »

MiaM skrev: 20 oktober 2023, 09:23:30 Håller med om timer.

Håller också med om att en dimmer nog ger större förluster. Dock är en diod dåligt eftersom det ger en DC-komponent på strömförbrukningen med resultatet att spänningsfall från matande elnät får en DC-komponent vilket i sin tur kan leda till att 50Hz-tranformatorer på diverse apparater ger ifrån sig mekaniskt brum.

P.S. om möjligt så borde en termostat vara den bästa lösningen.
Jag har en termostat som slår på värmekabeln när utetempen närmar sig noll, och jag håller med om att en termostat som styrdes av vattentempen vore bra. Men jag tror det blir svårt att få till i praktiken. Har man tappat upp en mindre mängd vatten kan man hamna i en situation där halva slangen består av kallvatten från brunnen, och den andra halvan av vatten som värmts upp av värmekabeln. Beroende på var sensorn för termostaten sitter mäter man helt olika temperatur. Likaså variera djupet som kabeln är nedgrävd på, så den kyls olika på olika ställen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av TomasL »

Byt kabel till en självreglerande den anpassar effekten till omgivningstemperaturen.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av svanted »

Problemet är att vattnet blir så varmt att det nästan kommer varmvatten ur kallvattenröret. Jag vill inte betala en hög elräkning och dessutom drabbas av legionella
kostnaden beror ju på hur väl isolerad slangen är inte på temperaturen....

var ligger slangen? i mark eller i luften?
i mark kommer kylan uppifrån, har du markisolering där den ligger?
med 1dm markisolering ovanpå kommer det knappast att frysa.
varför inte mäta temperaturen i marken en bit ner ovanför slangen, eller under isoleringen om du har sådan.
är brunnslocket lufttätt så att inte kylan rinner ner i brunnen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17156
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev: 23 oktober 2023, 12:49:57 Byt kabel till en självreglerande den anpassar effekten till omgivningstemperaturen.
Jag tycker alla jag lagt skapar onödigt varmt vatten fast att de ska vara självreglerande. Om vattnet man kranar ut är +20 så måste ju värmekabeln varit ännu varmare.. När värmekabeln är +10 borde den vara helt avstängd...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av grym »

TomasL skrev: 23 oktober 2023, 06:45:52 Om det är en självreglerande kabel, så är det dumt att försöka effektreglera den, brukar inte bi så bra.
Annars så är ON/OFF det lämpligaste sättet, men jag skulle nog använda ett Paus/gångtidsrelä ochsätta en periodtid på några minuter. Längre periodtid för en självreglerande.
med långsam pwm så får man rätt effekt, i detta fallet kan det vara så långsam att det är minuter eller kanske 10 minuter lång period för av på
Nerre
Inlägg: 26714
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av Nerre »

LAAB skrev: 23 oktober 2023, 10:57:21
Nerre skrev: 22 oktober 2023, 17:21:03 Vad är det för typ av värmekabel? Många typer idag är ju av PTC-typ så de är självreglerande. Att försöker reglera ner en sån extern misstänker jag blir lite svårt.
Serieresistiva får inte klippas, så där kan det nog sitta ett PTC-motstånd.
Min påstås vara självreglerande (ETL-10), men kan samtidigt klippas till önskad längd, så jag antar att regleringen är hyfsat simpel, i stil med att totala motståndet ökar med temperaturen i isolationen mellan ledarna.
Ja jag menar att själva kabeln består av ett material vars resistans ökar med ökad temperatur, inte att det sitter ett separat PTC-motstånd nånstans.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev: 22 oktober 2023, 17:21:03Vad är det för typ av värmekabel? Många typer idag är ju av PTC-typ så de är självreglerande. Att försöker reglera ner en sån extern misstänker jag blir lite svårt.
Jag har aldrig hört talas om någon regulator specifikt avsedd för självreglerande kabel, men i princip borde det gå att mäta upp temperaturen längs kabeln genom att mäta impulssvar. Modellen blir ett oändligt lång stege med motstånd på längden och kondensatorer på bredden, och någon induktiv komponent. Om man mäter med tillräckligt många pulser med tillräckligt svag energi så bör man kunna få rimliga mätvärden även utan att överskrida EMC-strålningsregler, förhoppningsvis.

För 20 eller kanske bara 10 år sen så hade detta framstått som helt orimlig science fiction för att t.ex. värma kallvattenslang in till ett hus eller liknande. Men idag är det bara kretsen som mäter resultatet av pulsen som är något särskilt. Själva pulsen har "alltid" varit lätt att generera, och idag kan t.ex. en Raspberry Pi sannolikt räkna resultat av denna puls utan alltför stor möda och besvär. Kombinera detta med avsevärt högre elpriser än förr så kan en lösning med en Pi antagligen löna sig väldigt snabbt.

Frågan är väl dock hur man på rimligt sätt samplar säg 0,2µS med en upplösning på kanske 2nS? (Reservation för att jag inte ids faktiskt räkna utan bara förlitade mig på första googleresultatet som säger att med 1m kabel så får man studs på 10nS, så man behöver 0,2µS för 20 meter kabel och 2nS upplösning ger en upplösning på 2dm).

Det kanske trots allt ändå är science fiction? Undantaget är väl för de av oss som har ett modern digitalt oscilloskop som mestadels samlar damm för att vi labbar tre gånger per år, och det lika gärna kan stå påslaget för att mäta på detta? Även att köpa ett sprillans nytt av känt märke kan nog löna sig jämfört med elräkningen på sämre reglerad elkabel under en vintersäsong.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av grym »

mycket lätt att mäta temperaturen, självregleranade värmekabel är ju ett ptc motstånd
antingen mäter man ström, effekt eller motstånd

med långa av och på tider kan man värma vänta till rimligt temperaturstabilitet, växla över värmekablen till mätkrets som mäter motståndet

men, eftersom det är ett medelvärde, ser man inte om en enda punkt är för kall
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17156
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av AndLi »

>mycket lätt att mäta temperaturen, självregleranade värmekabel är ju ett ptc motstånd

Är det inte ett väldigt stort antal PTC motstånd som alla kan dra olika ström beroende på den bitens temperatur? så mäta strömmen ger ett medelvärde över hela kabeln
LAAB
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 oktober 2022, 12:45:11

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av LAAB »

TomasL skrev: 23 oktober 2023, 12:49:57 Byt kabel till en självreglerande den anpassar effekten till omgivningstemperaturen.
Den är självreglerande, men blir för varm. Kostar för mycket att byta ut den, så det är inte ett alternativ.
LAAB
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 oktober 2022, 12:45:11

Re: Effektreglering värmekabel

Inlägg av LAAB »

AndLi skrev: 24 oktober 2023, 09:18:14 >mycket lätt att mäta temperaturen, självregleranade värmekabel är ju ett ptc motstånd

Är det inte ett väldigt stort antal PTC motstånd som alla kan dra olika ström beroende på den bitens temperatur? så mäta strömmen ger ett medelvärde över hela kabeln
Jo, det är min bild också, så jag köper inte att det skulle vara lätt att mäta temperaturen.
Skriv svar