Reparation, HP 3478A

dejv
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Reparation, HP 3478A

Inlägg av dejv »

Hej!

För en tid sedan budade jag hem en defekt HP 3478A på tradera. Främst för att displayen i den var testad och fungerade, och jag var lite inne på att modifiera den 3478A jag redan hade till att ha bakgrundsbelyst LCD. Skönt med en display i reserv då ifall något går snett.

Med maskinen väl hemma så kunde jag inte låta bli att börja felsöka lite. Den var mycket riktigt helt död, men efter en lite noggrannare besiktning såg jag att displayen faktiskt flimrade till vid uppstart. Det var faktiskt så att ca var fjärde sekund så syntes någon millisekund av livstecken. Displayen i sig testade jag, och den fungerade fint. Något annat hindrar den från att starta.

Jaha, nu gick problemlösarhjärnan igång. Alla spänningar stämmer och rippelnivån är inom specifikationerna. Klockpuls finns och ligger stadigt på 5,856 MHz. Däremot hickar reset-slingan till i takt till displayen. Vidare i servicemanualen så ser jag att man ska ha tillgång till en signaturanalysator á HP 5006A eller liknande. Har jag det? Nej. :( Däremot har jag en kinesisk 8-kanalig logikanalysator. Den kanske man kan få att göra samma jobb? Japp! Med mjukvaran Sigrok går det alldeles utmärkt. Nu kunde jag felsöka vidare enligt manualens flödesscheman.
Screenshot 2023-10-19 at 14.38.28.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dejv
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av dejv »

Första blocken gick utmärkt. Processorn har de signaturer som ska vara där enligt servicemanualen, vilket känns bra. Latchen U513 fungerar också. Men hupp! Vad hände nu? Inte en siffra rätt runt ROM'en. -> "Replace U502".

OK, synd, den är ju så snygg. Men hur sjutton får jag tag i en sådan? Vi snackar en apparat från 1982. Som tur är finns en ROM-dump att tillgå här:
http://www.ko4bb.com/getsimple/index.ph ... _dc118.zip
IMG_3342.jpg
Synd bara att jag varken har några passande EPROM/EEPROM'ar eller något att programmera sådana med. Jag som pysslar främst med ljudrelaterade grejer har sällan nytta för så avancerade prylar. Nä, jag testade att annonsera efter hjälp här på EF. Förutom massor av vänliga människor som ställer upp och vill hjälpa till så fick jag dessutom tips om kodar-holgers tråd. Spännande, alla symtom han nämner stämmer ju med vad jag testat mig fram till. Synd bara att jag inte bemödade att söka här, utan bara kollade eevblog och andra utländska forum efter liknande 3478A-problem.

Såg att kodar-holger fick köpa en snygg 24-pin till 28-pin-adapter av anders_bzn. En sån behöver ju jag också, och efter lite PM-växling hade jag både ett adapterkort och en ny fräsch ROM på posten. Två faktiskt, en som är modifierad för att stödja relativa mätningar. Stort tack igen anders_bzn!
IMG_3457.jpg
IMG_3458.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dejv
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av dejv »

IMG_3467.jpg
Snyggt!

Nästa del i projektet, innan jag startar upp den fanns en del batteriläckage att städa upp. Batteriet hade såklart frätt av sina egna lödöar, varför kalibreringsminnet sannolikt är tomt. Lika bra att löda bort skiten när jag ändå är igång.
IMG_3464.jpg
Ingen rolig syn.
IMG_3462.jpg
IMG_3465.jpg
Dock gick det att snygga till utan större besvär. Neutraliserar med vinäger, och tvättar med IPA.
IMG_3466.jpg
Sådär, mycket bättre. Dags för provstart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av Danny »

:tumupp: :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av anders_bzn »

Det är en ren glädje att hjälpa till när gamla saker kommer till liv! Snyggt jobbat!
dejv
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av dejv »

Tack! :) Nu är det liv i apparaten igen. Tappad kalibrering såklart, men i övrigt fungerar allt som det ska.
IMG_3459.jpg
Den "nya" mätaren står ovanpå min redan fungerande. Trots att kalibreringskonstanterna är borta så är den inte helt väck. Kommer att göra ett försök att få till kalibreringen mot min andra 3478A.
IMG_3469.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 921
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av kodar-holger »

Kul!

Se till att du backupar kalibreringsparametrarna efteråt. Går via odokumenterade GPIB-kommandon. Finns ett program att ladda ner som gör det om man har en sån prologix-kompatibel grej som den som AndersG utvecklat till exempel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av TomasL »

Var bor du, har en hyffsat välkalibrerad Hyffsat ny HP
dejv
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av dejv »

Nu har jag fått hyfsat kläm på kalibreringen mot min andra HP3478A. DC-områdenea stämmer fint ned på sista värdesiffran, likaså resistans. Stabil AC upp till 30 V kunde jag också ordna utan problem, men på högre spänningar och för 300 mA resp. 3 A AC fick jag använda min isolerade vridtrafo. Där flyter spänningen runt en del, och med effektmotståndens uppvärmning vs temperaturkoefficient så var det lite som att skjuta lerduva med ögonbindel. Nåväl, den stämmer hjälpligt även där. Det duger för nu!

Jag ska backa upp parametrarna när jag fått tag i någon form av GPIB-hårdvara. Tack för tipset om AndersG's lösning, kodar-holger!

Tack för erbjudandet TomasL, jag bor i Stockholm, så dessvärre har vi lite väl långt ifrån varandra. :(
dejv
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Reparation, HP 3478A

Inlägg av dejv »

Just det - utan bilder har inget hänt!

Här är min Philips PM2811 inställd på 30V efter att alla apparater värmts upp ordentligt. Stabilt och fint!
IMG_3479.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar