Oltronix B200 eller annat aggregat

DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av DennisCA »

Jag har sett ett Oltronix B200 labbaggregat på andrahandssidorna ganska länge utan att säljas för 95€ och jag undrar om det är ett bra köp eller vad ett passligt icke skambud vore?

Det är lite gammalt men enligt vad jag läser här verkar det ett ganska passligt aggregat, har både CV och CC funktioner. Svensk kvalitét ser det ut som.

https://www.radiomuseum.org/r/oltronix_ ... _b200.html
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av ajje »

Har något i bakhuvudet om att Oltronixarna var känsliga för bakmatad ström.

Någon annan kanske kommer ihåg bättre :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av Glenn »

Jag har ett gång oltronix, och jag skulle absolut inte gett en tusenlapp för det där.

Men det skulle inte förvåna mej om det skulle gå för nåt sånt på tradera.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har några Oltronix agg men mindre och enklare modeller.
det jag tänker på i första hand är elsäkerheten, som är långt före de krav som gäller idag, förr, för hundra år sen, behövdes ju inte ens S-märkning för att få sälja saker till radioamatörer och laboratorier. det krävs idag.... och är CE-märkning.
Exempel är att man gör kabelstammar med blandade 220 v ledningar med sekundärledningar, av enkelisolerad kopplingstråd.
Strömbrytare som nog inte klarar av dagens krav, jordning är ett bra frågetecken, finns det jordad sladd kan jordningen va ansluten till bara delar av höljet.
Själva konstruktionerna brukar vara mycket komplicerade med massor av komponenter, så de kan vara kluriga att laga.
Elektrolytkondensatorer kan vara dåliga så att det ger brum eller felaktiga stegsvar. Tiden nöter på såna.
Jag har lagat något där dioden över utgången blivit kortis, dvs någon ha anslutit felpolaritet exvis vid laddning av acc, elelr att man kört någon pryl med stor mot EMK.

Aggen från Oltronix ser imponerade ut, tekniskt snitt, men det räcker ofta inte, annat om man förstås vill ha imponatorer i sin verkstad.
Den radioamatör som försöker köra en radiosändare, han behöver ett likspänningsggregat som inte hittar på hys om det blir HF i luften.....
RF avkoppling var nog inte påtänkt när dessa konstruerades.

Aggregaten var populära en tid då ripple och noggrannhet stabilitet var det viktigaste, helt i mV området, då var det grejer!. Dvs de har hög, alltför hög inre förstärkning.
Idag är andra saker viktigare.

Snygga och ser seriösa ut, men kanske inte värt alltför mycket pengar, schema är nödvändigt om man skall ha ett.

Roysan
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av DennisCA »

Tips på billiga aggregat? Eller något annat begagnat att söka efter om Oltronixen inte är något att ha? Den låter inte prisvärd baserat på de svar jag fått och jag tror inte säljare går med på hälften av begärt pris då vilket låter rimligare.

Har inget med radio i tankarna. Mitt nästa projekt kommer vara att förse lågohmiga spridare till en bil med en så låg spänning som möjligt för att få dom att öppna sig, för ultraljudsrengöring. Som exempel.

Jag ogillar i överlag modern utrustning och digital teknik och speciellt kinatillverkat, men ibland finns ju inget alternativ då man är på budget.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Du har inget med radio i tankarna.
Men de allra flesta har en radiosändare i fickan dygnet runt.
Mobiltelefonen är en rätt stark radiosändare, i värsta fall får en sådan sändare ett oavkopplat nätaggregat att ställa till otyg.
Dock är risken rätt liten när det gäller äldre elektronik som ofta kan vara byggd med Ge transistorer vilka inte låter sig störas av VHF UHF eller mikrovågor, det pga av låg gränsfrekvens för komponenterna..
Men är oturen framme så...

Ser vi på moderna Kina labbaggregat, som är byggda på switchade grejer, så kan de vaa billiga, ha stort spänningsområde, bra voltmeter och amp meter med siffervisning.
Så kan dessa spektrum fungera som en effektiv störsändare, som stör ut radio TV mobiltelefoni och annat trådlöst i hemmet.
Så hur vi än vrider och vänder oss är ändan bak.
Jag har läst om lite för mycket utstörda bilradior, TV, mobiler, och allt från LED fjärrljus till andra ikke CE-märkta Kina-saker.

Roysan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av Glenn »

Jag skulle iofs personligen lita mer på det där gamla oltronixet än ett modernt kinaaggregat både elsäkerhetsmässigt och störningsmässigt.

Sen kan man ju kanske behöva byta kondingar, men det kan man ju behöva på ett 3 år gammalt kinesaggregat också.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av DennisCA »

OK jag bjöd 60€ för den där Oltronixen, schema verkar nu finnas om det behövs. Annars får jag väl börja fundera på om jag kan bygga nån egen sorts krets (ingen aning hur det skulle se ut) att bulta på mitt hemmagjorda aggregat som bara är en PSU från en PC där jag får olika likströmsspänningar (inte lägre än 3V och ingen strömbegräsning).
dejv
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 juli 2013, 11:14:54
Ort: Stockholm

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av dejv »

ajje skrev: 9 oktober 2023, 15:15:50 Har något i bakhuvudet om att Oltronixarna var känsliga för bakmatad ström.

Någon annan kanske kommer ihåg bättre :)
Åtminstone 400V-aggregatet Oltronix D400 är det. Drar man ned spänningen för snabbt och har stor kapacitans (i förhållande till strömmen) på det man matar så kan man steka 250k-potten i reglerkretsen. Är man snabb nog kan man lyckas få några hundra volt över den när man dragit ned resistansen mot några få kOhm.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av gkar »

Oltronix har några finesser. Glapp i alla kontakter och pottar som brukar göra att det kommer ut maxspänning lite då och då. Nästa finess är att de reglerar sämst, lastar man dem en aning och släpper lasten, överskjuter de ofta och steker det man anslutit.

De kanske inte gjorde så på 70-talet, men nu verkar de flesta jag stöter på fungera så.
Släng dem eller ge bort Oltronixarna till någon du inte tycker om.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av DennisCA »

Ja säljaren accepterade inte budet så that's that.

Kanske jag ska börja att bygga en CC och CV krets själv, hittade designer på enkla LM317 baserade sådana. Och nyttja med mitt nuvarande aggregat.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av DennisCA »

Jag tittar på kretsen här då det ser ut att bli att tillverka eget. Figure 29 i filen, den ser intressant ut, man kan få justerbar CC och CV ur denna.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm350 ... 7608614954

Fast jag är inte riktigt klar hur jag ska tolka den, visar +35v för input men inte minuspolen. Samma för output där saknas också minuspolen. Ska jag tolka detta som att kretsens retur blir till minuspolen för 35v källan, via det som kretsen råkar driva? Det känns för mig som mest logiskt.

Bild
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Oltronix B200 eller annat aggregat

Inlägg av alexanderson »

Det är enbart för positiv spänning. Jordtecknet (fyra till antalet) har potentialen 0 V. Kanske är det de som du kallar för minuspol.
Tänk på att 35V är maximalt tillåten spänning som inte bör överskridas vid maximal nätspänning och utan belastning på aggregatet. En nättransformator med 24V 5A sekundärlindning är lämplig, om du inte tänker ta ut maximal ström mer än i 15 minuter (10 minuter med ringkärnetransformator). Om du tänker ta ut maximal ström kontinuerligt välj då en 24V 10A nättransformator.
Effektförlusten i regulatorn (transistorn) blir väldigt stor vid högt strömuttag och låg utspänning.
Skriv svar