Switch för flera kameror och skärmar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Thomasx
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Switch för flera kameror och skärmar

Inlägg av Thomasx »

Hejsan

Jag tittar lite på möjligheterna med ett system med någonstans mellan 4 och 12 kameror och 16 eller fler skärmar där varje skärm skall kunna visa någon av kamerorna, och där någon eller flera kameror också kan streamas till internet, och att det skall vara enkelt att konfigurera vilken kamera som visas var.

Det skall kunna vara upp till 100m mellan enheter.

Låg kostnad är en viktig detalj.

Kameror och skärmar är inga "konstigheter", men vad för prylar skall man titta på i övrigt för ett bra system?`

Rent spontant så tänker jag "bara" kameror och skärmar och en "switch för video"? Finns det något så enkelt? Till rimligt pris?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Switch för flera kameror och skärmar

Inlägg av MiaM »

Vad för bildkvalitet pratar vi om?

Det förekommer tydligen kameror och tillhörande kringutrustning för övervakning som kör "HD-kompositvideo", d.v.s. de har ökat synkfrekvens och färgbärgvåg för att få högre upplösning. Detta är väl billigaste kamerorna och skärmarna, antar jag. Vet inte hur det är med matrisswitchar för dessa, men...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17154
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Switch för flera kameror och skärmar

Inlägg av AndLi »

Vill man inte köra någon paketbaserad transportlösning över tex ethernet idag, att fortfarande köra analoga signaler känns jobbigt och långa kabelvägar, istället för att koppla på sig på närmaste switch. eller samla ihop flera kameror vid en switch och dra en kabel tillbaka...
Thomasx
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Switch för flera kameror och skärmar

Inlägg av Thomasx »

Inga särskilda kvalitetskrav på bild, typ "normal TV", 720 tänker jag är en bra kompromiss.

Så klart digital överföring, förmodligen paketdata typ ethernet, hdmi/displayport funkar väl också om det finns lämpliga alternativ, men då blir det väl konstigt med streaming till webben.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 585
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Switch för flera kameror och skärmar

Inlägg av Synesthesia »

En DVR eller NVR som "switch för video" kankse? De har ingångar för flera kameror (antal beroende på modell) och utgång för en bildskärm (+ mus) och internet-uttag för att streama till PC eller mobiltelefon, du kan se en eller flera kameror på en gång. Exempel på någorlunda billig DVR: https://www.amazon.de/-/en/dp/B0728C7WC1/
(NVR är för nätverkskameror och DVR har ingångar för analoga kameror, en del DVR kan även kopplas till ett visst antal nätverkskameror)

En "tekniskt enkel" variant om du vill ha väldigt många skärmar samtidigt och 720p räcker tänker jag mig borde vara att använda analoga kameror och distribuera de signalerna till flera DVR på ungefär samma sätt som kabel-TV, men det kommer bli många kablar (typ ett "kabel-tv nät" för varje kamera).
Nätverkskamera till fler NVR går också men vet inte hur många en sån kamera kan skicka ut till på samma gång.

En video som visar hur det kan se ut på bildskärmen från en DVR/NVR: https://www.youtube.com/watch?v=sZU0t6tfmGg
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Switch för flera kameror och skärmar

Inlägg av Marta »

Vanliga nätverkskameror och vanliga skärmar med en enkel Raspberry e.dyl. Skall det styras centralt kan det ändå göras genom att kommandon skickas ut till skärmarna från en kontrollenhet, som även kan vara en Raspberry. Allt blir fristående och redundant. En extra kontrolenhet kan finnas i reserv.

Allt som skall tillverkas speciellt kostar. Nämnda saker är massproducerat och billigt. Programvaran bör vara rimligt överkomligt att sätta ihop. Överföring via WLAN, inga kostsamma kabeldragningar och allt blir lätt flyttbart.
TechChad
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 november 2011, 20:32:40

Re: Switch för flera kameror och skärmar

Inlägg av TechChad »

Köp "windows tablet" med wifi så kan du bara surfa in på den kameran du vill visa, eller surfa in på NVRen (om du har en) så kam du enkelt välja vilken kamera du vill se. Kör du utan NVR så lägg genvägar på skrivbordet aå blir det enkelt att surfa in på olika.

Tex denna funkar (finns andra med större skärm) :
https://www.sdlsystem.se/panel-pc/indus ... ?filter=52
Skriv svar