Mikrobrytare ström?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Mikrobrytare ström?

Inlägg av grym »

funderar på en motorstyrd kontaktor, tja åt det hållet till, en trefas sak som man kan kontrollera med 5 eller 12 v och som inte drar ström hela tiden som en kontaktor

kollade efter lättmanövrerade strömbrytare, och tanken for mot vanliga Mikrobrytare
ska tåla en del ström, fanns upp mot 25A i standardstorlek
men håller dom för detta?

för min del, så kommer dom manövreras i icke effektläge, se det som ex att manövrera en frekvensomformares utgång, utan att den är aktiverad,
men ska klara drift

någon som nyttjat Mikrobrytare och kollat vad som faktiskt tål?
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Mikrobrytare strtöm?

Inlägg av Prins Valiant »

För att föra diskussionen vidare vore det intressant att veta ifall det skall gå AC eller DC genom microswitchen, samt vilken spänning.
Kanske har du en microswitch som förslag som vi kan kolla.
Sedan skall du vara medveten om att ifall du bryter en frekvensomriktare på utgången en enda gång av misstag, kan du räkna med att den är sönder.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av Fortran »

Trefas SSR?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av grym »

kollar på mouser

och som exempel denna
https://www.mouser.se/datasheet/2/418/9 ... 219355.pdf

26A @ 125/250VAC

, var lugn för funktionen, bara som ett exempel, kommer inte användas ihop med just frekvensomformare, men det var en bra liknelse
och kommer ersätta en kontaktor för vanlig trefas säkrad 16A

som en fjärrmanövrerbar strömbrytare , som inte ska ta energi i mer än när den manövreras

allternativet är tre relän som är bistabila,
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av ASEA »

Bygga om en vanlig kontaktor till mekaniskt styrd? Där har du redan kontakter som tål strömmen. En roterande kam med exenterläge och en fjäder eller liknade som håller det i till-läget.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av grym »

ssr tar lite ström, och bränner en del effekt

funderat på modda kontakor, men osäker på hur snabbt man skulle kunna släppa kontakterna, det är ju då man kan få förödande ljusbågar
microbrytarna är bra då dom snäpper mellan on off
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av Prins Valiant »

Kollar databladet för Mouser som grym satte in och blir konfunderad över märkningen.
Exempel:
16(4)A 125/250VAC
Den är på 16A, men vad är (4) inom parentes. Ä den på 16A vid 125VAC eller 250VAC? Eller är det 4 amp vid 250V och 16A vid 125V?
Någon som vet hur dessa siffror skall tolkas?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av grym »

kan vara resistiv och induktiv last

och kollar man på specarna är det bara 10k gånger elektriskt (max) last som dom är specade för

skulle fungera för mig, men frågan är om dom fakstiskt håller för lite högre strömstyrkor

på dom timers jag slaktat nyligen, biltemas billiga, sitter det mikrobrytare och dom, timern är specad 16A
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av nifelheim »

Prins Valiant skrev: 24 september 2023, 10:43:47 Kollar databladet för Mouser som grym satte in och blir konfunderad över märkningen.
Exempel:
16(4)A 125/250VAC
Den är på 16A, men vad är (4) inom parentes. Ä den på 16A vid 125VAC eller 250VAC? Eller är det 4 amp vid 250V och 16A vid 125V?
Någon som vet hur dessa siffror skall tolkas?

siffra inom parentes är max ström vid induktiv last, alltså max 4A
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5829
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av pi314 »

Det bär emot att skriva när man inte kan fakta, men jag vill åndå dela några tankar.

Spontant tänker jag på mikroswitchar som någon form av positionsgivare. Som oftare skickar en signal till en styrning än direkt till en stor last, som t.ex. en motor.

Men så ser jag dom där som uppges klara 16 eller 20 ampere. Så, varför inte?

Men, i specen på en,
HCP-20H 20(4)A 125/250VAC här,
https://eu.mouser.com/datasheet/2/418/9 ... 219355.pdf

finns också detta.
Contact resistance (Initial): Max. 300 mΩ

300 mΩ, 10 ampere blir 3 volt och därmed upp till 30 watt över kontakten. Hur varmt blir det?
Var inte tanken här att ha små förluster?
Hur länge håller en sådan där kontakt om det är upp till 30 watt över den när den är sluten?

Om man räknar med 16 ampere så blir det upp till 77 watt.

Om man räknar med 20 ampere så blir det upp till 120 watt.

Jag vet ju inte vad tilämpningen är, men jag lutar åt antingen ett relä (kontaktor, snarare) med två fasta lägen, ungefär som bilars halv/hel-ljusrelä, eller en motordriven omkopplare. Med en motor som bara körs under växling.

Jag vet inte riktigt hur jag ska söka, så jag vet inte om det finns reläer med två "vilolägen" eller "motordrivna" omkoppplare. Jag har inte själv använt någondera.

/Pi
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av sodjan »

Nyckelorden kan vara t.ex.:
"Bistable Relay"
"Bistable Contactor"
"Latching Relay"
"Latching Contactor".

Eller motsvarande på svenska.

Även "Impulsrelä" (kan ha lite olika betydelse/funktion).

Hittar även benämningen "Hållrelä"...

Kan ha en ingång (som "togglar" relät) eller två (separata on/off styrningar).
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av ie »

Julas batteridrivna gräsklippare har en plast-"nyckel" som måste vara på plats för att kunna köra. Nyckeln aktiverar en mikrobrytare som bryter/sluter hela motorströmmen, så visst kan de klara stora strömmar. Visserligen switchar den normalt endast när det inte går någon ström genom den, vilket borde minska "kontaktslitaget" en hel del. Dock pajade den för någon vecka sen i min klippare. Fastnade i off-läge. Så nu kör jag utan nyckel.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av agehall »

Går verkligen strömmen igenom brytaren då? Jag hade aldrig designat en krets som drar någon större ström genom en mikrobrytare utan bara använt den som styrsignal till relä/kontaktor.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av MadModder »

grym skrev: 23 september 2023, 22:33:00 osäker på hur snabbt man skulle kunna släppa kontakterna, det är ju då man kan få förödande ljusbågar
Genom att använda en roterande kam som har formen av en ramp, slår ju kontaktorn ifrån lika fort som om den styrdes elektriskt.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Mikrobrytare ström?

Inlägg av ie »

agehall skrev: 25 september 2023, 06:58:00 Går verkligen strömmen igenom brytaren då? Jag hade aldrig designat en krets som drar någon större ström genom en mikrobrytare utan bara använt den som styrsignal till relä/kontaktor.
Ja, strömmen går genom brytaren. Det förvånade mig också.
Skriv svar