Hårddisk problem.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Hårddisk problem.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har en extern USB-hårddisk på 2TB (roterande). Märkt "My passport ". Pluggade in den i min TV och kollade några videofilmer. Jag slog sedan av TV:n utan att ta bort hårddisken. Efter det hängde den kvar på TV:n någon timme till jag behövde den till datorn.

Drog ur USB-kontakten och anslöt den till datorn. ingenting händer, den röda lysdioden som brukar blinka när den jobbar lyser hela tiden, den surrar konstant och inte i stötar som den gör när den arbetar.

Jag kopplade in den på TV.n igen. Den hittas av TV:n vid sitt namn "My passport" men när jag klickar på den så blir det bara en svart skärm. vad kan ha hänt? Den fungerade ju när jag avslutade videotittandet. Det verkar som om den parkerat och inte vill gå ur parkeringen. Vad göra? Det har hänt någon gång tidigare att lampan har lyst med fast sken i ett antal sekunder innan disken startat, men inte nu längre. Jag hat testat i olika portar på datorn men det hjälper inte.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hårddisk problem.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag testade att ansluta den till TV:n igen och den visar all mappar helt Ok. men när jag pluggar in den på datorn så visas den inte i någon av portarna. USB:n piper inte till som den brukar när man ansluter något signal när jag pluggar in den så felet verkar ligga i datorn. Skall testa en annan dator i morgon.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hårddisk problem.

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har bara en lös teori.
Att TV'n ändrade något på hårddisken som inte hann bli helt klart innan du kopplade ur den.
TV'n fick fnatt när du provade igen, och nästa gång så reparerade den skadan.
Att hårddisken inte fungerade sedan på datorn kanske beror på att ändringen gör att datorn ser den som en annan hårddisk än tidigare,
men att den fortfarande är "installerad" som den var tidigare.
(Ibland kan en dator ha lite problem med att märka att man kopplat ur en USB-enhet. Möjligen att samma sak kan ha hänt TV'n först.
Jag har flera gånger varit med om att en USB-enhet bara fungerar om jag ansluter den till samma port som tidigare och efter nästa omstart så klarar den vilken port som helst.)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hårddisk problem.

Inlägg av MiaM »

I teorin så kanske det bara var så att den var på väg att slitas och USB-portarna i datorn inte ger tillräckigt med ström för att starta den?

Är den 2,5" eller 3,5"?

Speciellt om den är 3,5" så är det rätt lätt att ansluta separat nätdel till disken för att prova. Men även för 2,5" så borde det gå att lura in detta, och/eller så kan man prova att ansluta disken internt i en dator.

Vad säger enhetshanterare eller motsvarande i datorn? Säger diskinfo/partitioneringsverktyg något?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hårddisk problem.

Inlägg av grym »

vad är det för operativsystem i tv'n ?

jag har märkt att min tv gör något med usbminnena som stoppas in i den

windows gillar inte dom usbminnena efteråt, utan vill laga dom
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hårddisk problem.

Inlägg av SeniorLemuren »

Den fungerar utan anmärkning på min gamla desktop. diken gen går inte att öppna, den har ett helt slutet plasthölje och endast en port för USB-kabel. Jag tror att USB-kontakten är sliten i både dator och sladd Ska köpa en ny sladd och testa med. kontakten in i disken ser inte ut som en vanlig USB. Den är helt rektangulär och mycket bredare och tunnare.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Hårddisk problem.

Inlägg av ojz0r »

Vet absolut inte om det är problemet men om du kör windows - testa att gå in i diskhanteringen och se om du har någon omappad disk.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hårddisk problem.

Inlägg av SeniorLemuren »

Finns ingen info där mer än C: Men om den fungerar i en annan dator och i TV:n så kan det ju som någon påpekade tidigare bero på dålig 5 volt. portarna fungera med mitt trådlösa tangentbord och mus men det dra väl mycket mindre ström att driva USB dongeln.
Skriv svar