Home Assistant

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Home Assistant

Inlägg av RadioDJ »

Jag har börjat att grotta ner mig i Home Assistant träsket och skulle behöva lite hjälp i programmeringen.
Eftersom mitt intresse innebär många olika områden så har jag snickrat ihop lite egna enheter, bland annat en modul för montering på DIN-skena med 4 ingångar, 4 utgångar, 4 Led och 4 tryckknappar.
Alla dessa saker går att styra enskilt.
Det är med tryckknapparna jag skulle vilja ha hjälp.
Jag använder ESP8266 som programmeras via ESPhome.
Allting fungerar när jag använder Home Assistant då kan jag styra allt som jag vill.
Problemet är att när jag trycker på en knapp på min låda så vill jag först kolla utgången och se status på den.
Beroende på status på utgången så vill jag sedan ändra status på utgång och Led.

Det går att göra en växling men det kan bli problem om utgången och Leden inte ligger i synk.
Led på och utgång av eller tvärt om.
Då kommer fortfarande inte Led och utgång ligga i synk.
När man trycker på knappen så ska allt ske i min enhet, INTE via Home Assistant.
Detta för att om jag skulle behöva slå av eller på en utgång så vill jag kunna göra detta enkelt utan att plocka fram min nalle och ta mig in i Home Assistant och ändra det där.

Någon som är bra på ESPhome (då detta ska ske internt) och kan visa något exempel som kan hjälpa mig i rätt riktning.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Home Assistant

Inlägg av MiaM »

Har ingen koll på detta specifikt, men är det inte enklast att LED styrs av samma signal som också styr den faktiska utgången?
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Home Assistant

Inlägg av RadioDJ »

Hade detta först men fick fler idéer som kräver fler alternativ.
Har även en ny idé där jag behöver denna funktion.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Home Assistant

Inlägg av GeekJoan »

Vill du bara att indikator LEDen ska ändra sig när du manuellt går förbi ESPHome appen, eller vill du även att appen ska veta att du manuellt slagit på "lampan"?
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Home Assistant

Inlägg av RadioDJ »

Kan vara bra att även app:n vet att en förändring skett.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Home Assistant

Inlägg av GeekJoan »

Bara tänker högt nu.
Men om du gjorde nått åt det här hållet:
reddit.webp
(Hittade bilden på Reddit i en annan fråga)

Nu har du knappar som du manuellt kan slå av och på saker med, EPS'n vet att du manuellt tryckt på knappen och kan ändra status LED'en. Men du har även möjligheten att styra med appen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Home Assistant

Inlägg av RadioDJ »

Det är något liknande som jag har gjort fast med ESP8266 och PCF8574 expandrar.
Så det som behövs är att kolla statusen på en utgång och sedan utgå ifrån denna och utföra vad jag nu vill.
Misstänker att jag behöver någon form av logik i ESPhome's konfigurationen.
Det är just den biten som jag inte har någon koll på.
Det kan finnas en möjlighet att min reläutgång och ledutgången kan komma i otakt, så det räcker inte med att bara köra en växling.
Så en koll på reläutgången ska ändra status på både reläet och leden till samma värde, oavsett vilken status de har sedan tidigare.
Växlingen har jag provat och det fungera fram tills det att de kommer i otakt på grund av annat jag har hittat på.
Skriv svar