Lösning för att använda mobil som GUI till enhet

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Lösning för att använda mobil som GUI till enhet

Inlägg av ankan »

Man skulle kunna sätta in en Beaglebone, Raspberry eller liknande i produkten som man sedan surfar in på för att se status och göra ev. inställningar. Alternativt att den loggar allt i molnet och att man styr och monitorer via det.
Men det känns lite overkill och en onödigt dyr lösning. Så hur kan man göra det billigare och helst enklare?

Funderar på att sätta in en esp32 som ändå har wifi inbyggt och sedan en webapp till mobilen som skannar av lokala nätverket och kommunicerar sedan med produkten på lokala nätverket via tex en REST server som snurrar på processorn. Det grafiska gränssnittet kan man få lättare uppdatera genom att bara uppdatera webappen.

Eller är det enklare att implementera Bluetooth i produkten som ändå redan har stm32 processorer som snurrar och sedan göra en app för det. Skulle det fortfarande gå att göra en webapp då för enkelhetens skull eller behöver den vara mer native?

Målet är att kunna presentera produktens status och göra ev. inställningar. Det räcker med att kunna koppla upp sig med mobilen när man är vid produkten. Dvs man behöver kunna komma åt den via molnet för att göra det enklare och billigare.

Tänker mig lite som WLED tex men att man lägger gränssnittet i webappen för att enklare kunna uppdatera gränssnittet. Eller är det bara dumt?
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Lösning för att använda mobil som GUI till enhet

Inlägg av Wihelm »

ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Lösning för att använda mobil som GUI till enhet

Inlägg av ankan »

Måste säga att det var en väldigt enkel och smidig lösning för att testa med.
Dock känns det inte lämpligt att använda lösningen på en kommersiell produkt. Men jag gillar enkelheten.

Tänker att man skulle kunna använda Expo för att göra appen till mobilen så är man snabbt igång där. Frågan är bara vilken hårdvarulösning som passar bra till?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Lösning för att använda mobil som GUI till enhet

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag förslår såklart min egen HMI Droid (för Android) eller Odrid HMI (för iOS) och en enkel Modbus server i din produkt och kommunikation via WiFi eller Bluetooth SPP. (Dock finns inte Bluetooth SPP i iOS.)
Detta bör man kunna sno ihop på femton minuter en kvart.
https://www.idea-teknik.com/hmi_droid.html
Nedan ett exempel på en HMI Droid användare i Sydkorea som styr en pryl med HMI Droid.
.
Skriv svar