Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Plötsligt får vår Siemens ugn (HE63BD513/58) jordfelsbrytaren att bryta ifrån.

Det händer ett par sekunder efter att man slagit på den. Oavsett vilken typ av uppvärmningstyp (grill, under/över, varmluft etc) man väljer. Men bara om temperaturreglaget inte står på 0. Känns som det händer när den slår på uppvärmningen. Precis när den slår ifrån hör man klicken från ett antal reläer bakom panelen.

Vid två tillfällen hände det dock direkt när jag valde "ugnslamps"-läget på vredet. Men jag kan inte återskapa just det beteendet repeterbart,

Någon som har tips om vad som kan vara fel och om det skulle kunna vara reparerbart?
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av malman »

Tcha... Någonstans har du överledning till jord...
Kan vara lite var som.. men om den har ett antal åt på nacken ör det inte helt ovanligt att värmeelementen pajjar... Kolla tex de som sitter innuti ugenen i överkant... Värmespiralerna brukar se ut som halvbrännda tomtebloss när de gett upp...
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av Danny »

Kolla först så du inte har överledning i något av elementen.
Har du inte det så ligger problemet i ett av reläerna på relämodulen.
Det som händer då är att det blivit överledning mellan reläts kontakter
och reläspolen.
Minusmatningen till reläspolen är kopplad direkt till ugnens chassi.
Det är ett vanligt fel på de spisarna med just denna relämodul.
Ibland kan man även se på utsidan av relät att det bränt.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Tack för svaren!

Ugnen är inte jätte-gammal. Kanske 6-7 år. Elementen ser helt ok ut.

Ska plocka isär den i helgen så får vi se. Lite jobbigt i och med att den är inbyggd.
Börjar med att mäta elementen som sagt. Det där med trasigt relä låter väldigt intressant. Mycket bra tips!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av Marta »

Överledning i reläer har jag råkat på i en micro för inbyggnad. Vid mätning var resistansen ganska hög. När nätspänning lades på sjönk den strax efter, antagligen av värmen som då uppstod. Reläerna var av fabrikat Tyco Electronics, heter numera T E.

När Du mäter elementen kan det behövas en megger för att hitta felet då det kan vara spänningsberoende. Är inte alls säkert den låga spänningen i en vanlig resistansmätare räcker. Enklast är att koppla bort elementet i båda ändar och testa om felet försvinner. I så fall kan det ändå vara ett relä, som då blivit strömlöst.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Återigen bra tips. Har en gammal handvevad megger som jag kan testa med.

Problemet just nu är att det är inbyggnads-prylar. På något sätt går det en kabel från hällen till ugnsmodulen eftersom vreden till hällen sitter i den. Hur lång är den kabeln? Kan jag dra ut ugnen utan att pilla loss hällen. Det var ju inte jag som monterade allt från början så jag får börja med att försöka få isär allt.

En typisk helg-övning när det regnar...
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Halvregning lördag för med sig studier av trasig Siemens ugn.

Min gamla handvevade megger kon väl till pass och visade sig ge det resultat jag önskade.

Mätte först elementen ut anslutning till relämodulen och alla mätte närmare oändligheten mot chassit.

Därefter kopplade jag in relämodulen och på det mittersta elementet i bilden ned var det närmare 0 ohm när jag vevade. Inte bra. Måste följa gul tråd till relämodulen nu.

Bild

Relämodulen:

Bild

Men när jag plockade bort bakstycket lossade två mycket märkliga kopparbläck. Exakt hur de satt monterade minns jag inte exakt. De syntes inte när jag försiktigt lossade bakstycket utan ramlade bara ner från nedre högra hörnet när jag lossade det. Förstår inte riktigt deras funktion. Något för jordningen av olika plåtdelar?

Någon som vet hur de ska monteras tillbaka?

Bild

Det kändes som att de bara var inklämda mellan plåtarna på något vis.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Att identifiera det trasiga reläet var ganska enkelt när man väl fått bort reläkortet...

Bild

Nu gäller det bara att hitta ett ersättningsrelä. Kanske ska beställa ett par extra för att ha på lager utifall fler brinner upp...

Får plocka bort det så vi kan köra ugnen och spishällen lite grand. Det är ett av de övre elementen som är paj så man kan ju i alla fall använda ugnen.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Tror jag vet vad de där kopparblecken var till för. De ska användas för att jumpra den för en eller två fas. Tror jag. Några andra ideer?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Reläet tillverkar i Kina såklart.

Hongfa. Aldrig hört talas om det.

https://www.hongfa.com/Product/Item/HF3FD

1 FORM A relä med 9V spole. AgNi-kontakter, Klass F isolering.

Kan man hitta ett sådant relä i Sverige eller måste jag beställa från Mouser?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Vilket skämt...

Bild
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MattisLind »

Hmm.

Hittar ett Omron relä som verkar väldigt likt. Fast bara från Mouser.

https://www.mouser.se/datasheet/2/307/e ... 131193.pdf

Det här med isolationsklassen verkar möjligen vara ett problem där jag inte kan hitta något som är 1 FORM A utan bara 1 FORM C. Men det kan man ju lösa med en avbitare.

Detta kanske är bra. https://www.mouser.se/ProductDetail/Omr ... JdZA%3D%3D

Har rätt isolationsklass och "fully sealed". Hongfa reläet verkar vara epoxi-ingjutet.

En annan variant är Panasonic JS1A-B-9V-F, men den är NRND. Och slut hos Digikey och Mouser. Fixpart har den såklart för runt 2500kr...

Hur fan kan det bli så att en sex år gammal ugn har reläer som är NRND eller tillverkas hos någon märklig kines-firma? Suck. Kan de inte välja någon standard-footprint. Och 9VDC gör ju inte saken lättare. Finns ju massor med 12V och 24 V reläer.
MarkIII
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 mars 2011, 11:16:24

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MarkIII »

Hongfa-relä't tycks finnas hos Reservex:
https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=141280
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av mrfrenzy »

Kanske det blir lägre standby-förbrukning när interna elektroniken går på 9V istället för 12V. 5V räcker inte till av någon anledning.
EU pressar ned gränserna för standby-förbrukning på olika apparater varje år.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Siemens ugn gör att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Inlägg av MiaM »

Instämmer i din egen gissning att kopparbitarna är för att bygla för 1/2-fas. Gissningsvis sitter det en torkad tejpbit nånstans som en gång i tiden höll dem parkerade för framtida användning. Min erfarenhet är att ska man spara sånt så är en pytteliten ziplockpåse och en påsförslutare eller ett buntband en bättre idé...

Om jag hade varit dig så hade jag nog tagit ett 12V-relä och en separat 12V-nätadapter, och nåt extra drivsteg.
Skriv svar