Autodesk lägger ner EAGLE

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av Mickecarlsson »

Känns rätt skönt att jag satsade på att lära mig KiCad 8)

Effective June 7, 2026 , Autodesk will no longer sell nor support EAGLE. New and active Fusion 360 and Fusion 360 with EAGLE Premium subscriptions will continue to give you access to Fusion 360 electronics as well as EAGLE Premium functionality until EAGLE is no longer supported in June 2026.

Fusion 360 with EAGLE Standard subscriptions will no longer renew after June 7, 2024 . It’s recommended to subscribe to Fusion 360 for access to the electronics workspace.

June 7th, 2023: Fusion 360 (EAGLE Premium as an entitlement) will continue to be available
June 7th, 2024: Fusion 360 with EAGLE Standard will no longer be available for renewal
June 7th, 2026: EAGLE will no longer be available nor supported. EAGLE will no longer be able to be downloaded & installed through your Autodesk account. The licensing for EAGLE will no longer be active

https://www.autodesk.com/support/techni ... d-FAQ.html
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av H.O »

Prenumerationsmjukvara i ett nötskal. Jag tar inte i det med tång.
Nu erbjuder de ju förvisso F360 Electronics istället för de som fortsätter betala men de kan ju välja att sluta med det också, eller dubbla avgiften, eller begränsa funktionaliteten eller precis vad de känner för när helst de behagar och det enda valet man har är att sluta betala och därmed vara utan verktyg.

Jag har kvar min EAGLE v6.5.
Altium tappade bollen med Circuit Studio så de 5kkr var bortkastade. Jag måste ta tag i KiCad helt enkelt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av Glenn »

Jag har inte riktigt gillat eagle sen autodesk tog över iofs :/
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av agehall »

Jag kommer ihåg en tid när Autodesk var ett bra företag. Det är typ 30 år sedan. Numera är de ju The Destroyer Of Software.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av MiaM »

H.O skrev: 21 augusti 2023, 20:31:23Prenumerationsmjukvara i ett nötskal. Jag tar inte i det med tång.
Ja, och också påtvingade uppgraderingar i ett nötskal. Det vore önskvärt om nån drog igång en class action mot nåt ställe som kör påtvingade uppgraderingar och begär ersättning för utbildningskostnad att lära sig uppdaterade versioner.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av Teknikern »

Och så kommer min stilla undran, vad är det för fel på DipTrace? Jag testade bla. Eagle när jag skulle börja med cad och konstaterade :humm: :doh: :wall: :sick: och la ner direkt och fick tips om DipTrace och har kört det sen dess och saknar faktiskt inget och så är det mitt eget och körs ju stand-alone på hur många datorer jag vill utan att nån kan lägga sig i det.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av H.O »

Är det någon som sagt att det är nått fel på DipTrace menar du?
Köp och betala en gång, använd så länge du vill. Betala igen om du VILL uppgradera. Inget prenumerationsskit. Klockrent. En skillnad, mot KiCad specifikt, är dock att det inte är fritt och gratis.

Men kan (och får) du verkligen installera och köra det på hur många datorer du vill utan att det behöver internetaccess för verifiering av licensnyckel (dvs någon kan lägga sig i det) ?
Det vore verkligen schyst av dom och innebär att mjukvaran kan fortsätta köras "för alltid" även om de lägger ner.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av Teknikern »

Det behövs ingen internetaccess och jag köpte uppgradering eftersom jag fick behov av det när jag startade orgelbygget. Min version ligger en kopia av på externa nasen utifall att och när jag bytte dator så installerade jag därifrån. Jag älskar stand-alone och hatar molntjänster innerligt eftersom säkerheten består i att en dag läggs tjänsten ner och då står man där utan verktyget. Jag kör tyvärr Fusion 360 och kommer att växla till Solid Edge som ju är stand-alone utan krav på uppdatering eller nät-access.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av H.O »

Nu kanske jag framstår som dryg men det jag menar med internetaccess är inte för att köra applikationen utan för att, i samband med installationen, aktivera/verifera licensen. Att du har installtionsfilerna och licensnyckeln lokalt betyder inte att programmet inte behöver kontakta en licensserver på nätet. Går företaget under slocknar licensservern och du kan inte installera om programmet. EDIT: Du kan installera programmet men inte aktivera det menar jag.

Jag har minst en köpt programvara som är på det viset. Jag kan installera och aktivera det på två maskiner. Aktiveringen kräver internetaccess till licensservern (eller kundtjänst). Väl aktiverat kan jag köra på hur länge som helst, utan internetaccess. Skulle jag byta en dator måste licensen på den datorn avaktiveras vilket kräver åtkomst till licensservern (eller kundtjänst). Går företaget under finns varken kundtjänst eller licensserver och det går därmed inte att aktivera licensen - även om jag har installationsfilerna lokalt.

Om DipTrace verkligen fungerar som "förr i tiden", att vem som helst kan använda vilken nyckel som helst, på hur många datorer som helst så är det i sig värt att belöna genom att köpa en licens.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av Glenn »

Fast när jag började köra eagle så var den helt standalone och livstidslicens för den versionen.

Den enda anledningen att jag började med just eagle var att jag kände en person som var duktig på det som erbjöd sej att hjälpa mej medans jag lärde mej, vilket var väldigt värdefullt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av Teknikern »

H.O skrev: 23 augusti 2023, 15:35:16 Nu kanske jag framstår som dryg men det jag menar med internetaccess är inte för att köra applikationen utan för att, i samband med installationen, aktivera/verifera licensen. Att du har installtionsfilerna och licensnyckeln lokalt betyder inte att programmet inte behöver kontakta en licensserver på nätet. Går företaget under slocknar licensservern och du kan inte installera om programmet. EDIT: Du kan installera programmet men inte aktivera det menar jag.

Jag har minst en köpt programvara som är på det viset. Jag kan installera och aktivera det på två maskiner. Aktiveringen kräver internetaccess till licensservern (eller kundtjänst). Väl aktiverat kan jag köra på hur länge som helst, utan internetaccess. Skulle jag byta en dator måste licensen på den datorn avaktiveras vilket kräver åtkomst till licensservern (eller kundtjänst). Går företaget under finns varken kundtjänst eller licensserver och det går därmed inte att aktivera licensen - även om jag har installationsfilerna lokalt.

Om DipTrace verkligen fungerar som "förr i tiden", att vem som helst kan använda vilken nyckel som helst, på hur många datorer som helst så är det i sig värt att belöna genom att köpa en licens.
Jag förstod vad du menade, programmet behöver inte kontakta nån licensserver utan startar och kör utan denna lösning, jag tror skaparna struntar i oss "småfolk" och vänder sig till andra målgruppen och drar in sina pengar den vägen och skiter i dom företag som fulinstallerar.
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av zekkexavior »

Testa CADint 👍
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av MiaM »

Teknikern skrev: 23 augusti 2023, 14:52:19stand-alone utan krav på uppdatering eller nät-access.
Sidospår: Hur sannolikt är det att man behöver uppdatera kretskortscad i framtiden?

Om vi tittar bakåt så lär ju ett kretskortsprogram från 90-talet inte duga långt idag. DOS-program och sannolikt "fel" filformat så att man visserligen kan cadda kort men måste säkert konvertera filerna. Men idag så lär väl dessa delar vara mycket mer stabila? Om jag minns rätt så finns det sen nyligen drivers för t.ex. Windows 3.x och 9x som när de körs i emulator kan ge skitstor display, och det finns drivers för Windows 2.x och 1.x som kan ge fler färger och högre upplösning än nån driver från då det begav sig kunde. Framtida skärmar med än högre upplösning än vi har idag lär sannolikt gå att köra med dagens OS i emulering "i morgon".

(Annars, som jag tjatat om i många trådar, så är ju fördelen med KiCad att det finns såpass många användare att det kommer inte överges. Om alla som formellt är aktiva i projektet bara tröttnar utan att lämna över till nån annan så kommer det bara bli ett namnbyte men samma program kommer fortsätta finnas i uppdaterade versioner. Jänför LibreOffice som tidigare var OpenOffice och före det StarOffice. Eller mer obskyrt Claws som tidigare var Sylpheed-Claws och än tidigare var Sylpheed. (Sidospår: Claws är i mitt tycke en förträfflig mailklient. Synd bara att dagens moderna webbaserade tjänster tycker illa om offlineklienter, eller allmänt klienter som inte körs i webbläsare)).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av TomasL »

40k, är ju inte direkt lågpris, sedan kostar ju en uppdatering 20k

Är i mitt tycke ett bra val https://edwinxp.com/EDWinXP-Buy.aspx
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Autodesk lägger ner EAGLE

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 23 augusti 2023, 17:45:01 jag tror skaparna struntar i oss "småfolk" och vänder sig till andra målgruppen och drar in sina pengar den vägen och skiter i dom företag som fulinstallerar.
Jag tror samma sak gäller piratkopior.
Man tjänar pengar på att få sitt program vida spritt.
Skriv svar