Brandfara hemelektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
smolanedi
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 december 2022, 20:15:57

Brandfara hemelektronik?

Inlägg av smolanedi »

Hej alla

Kanske detta har trådats tidigare på forumet... Hursomhelst:

Min äkta hälft är väldigt noga med att koppla ur diverse hemelektronik när vi ska åka iväg. Det handlar främst om vattenkokare, mikro samt laddningssladdar.
Sen undviker man förstås att köra tvätt- eller diskmaskin om man är borta från huset.

Min fråga är om det finns belägg för att elektriska apparater som är ikopplade och i viloläge/inaktiva helt spontant ska fatta eld?

(Jag kommer ihåg för flera år sen kom det varningar om mobilladdare för Apple som spontanbrann, men detta berodde mig veterligen på ett avvikande fabriksfel för den modellen)
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av JanErik »

Det mesta är ikopplat här - datorer, TV, mikro, kylskåp och spis. Förstärkarna och Raspberryn som agerar HTPC är dock på grenuttag med brytare av bekvämlighetsskäl.

Det som är viktigt att inte låta vara ikopplat utan övervakning är laddning av batterier.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av FormerMazda »

Räkna på det, ta all hemelektronik som finns och är inkopplad 24/7 och ta sen hur stor del av den som orsakar en olycka. Inte så hög procent.
Men att dra ur drar ju ner siffran till noll.

Så det ÄR säkrare. Och tycker man det är värt jobbet så kör på.
Personligen drar jag bara ur det som inte används så ofta, vet inte om jag gör det ur nån ekonomisk/miljösynpunkt. Men saker som TV mm är inkopplat.

Batteriladdning däremot sker "övervakat", alltså bara när jag är hemma.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 535
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av sommarlov »

Inkluderar ni det förhållningssättet med denna typ av produkt oxo? https://sv.ikea-club.org/item/60303650.html
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Marta »

För länge sedan fanns inte detta problem. Apparaterna hade en riktig strömbrytare på inkommande nätspänning. Ofta en tvåpolig. Avstängd på den tiden betydde då verkigen avstängd på riktigt.

Idag är nätdelen i princip alltid spänningssat och "avstängd" betyder att en del av kretsarna i apparaten stängts av. Nätdelen, idag alltid switchad och felbenägen, är alltid igång. Dessutom processorn som nästan alltid finns där och styr till/från på lågspänningssidan.

Så JA! Dagens apparater är en brandfara om inte inkommande nätspänning bryts.

Innehåller apparaten lithiumceller är den ständigt en liten brandfara. Laddas dessa är den en betydande brandfara. Allting som laddar lithiumbatterier är en beaktansvärd brandfara. Särskilt hobbybaterier för modellflyg o.dyl.

NiHM är väldigt mycket säkrare än lithium och själva batteriet brukar aldrig fatta eld, men det kan ge stora strömmar och glödga kablar och annat. Såväl i laddare som övriga apparater där de används.
smolanedi
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 december 2022, 20:15:57

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av smolanedi »

Laddare som är inkopplade i nät men inte i apparaten då?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Marta »

Risken är ju mindre eftersom inget batteri laddas, men själva laddaren kan fortfarande orsaka brand.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inte straffbart att koppla ur diverse apparater när man inte är hemma; det är ju bara att komplettera livremmen med cykelhjälm. Förutom batterier är värme ett annat bekymmer.

(Jag har kopplat TV, förstärkare, CD-spelare och DACen till TVn på en list med strömbrytare och slår av allt med ett tryck. Gör så på natten också.)
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av svanted »

elektriska apparater kan ha överhettningsskydd, eller SKA de ha, om det är CE märkning...
det finns inte på batterier, det hjälper inte på en typ LiPo acc....
om det blir kortis i en laddad högströmscell tar den eld och även alla som är kopplade parallellt till den.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av MiaM »

Det förekom brandfaror även förr, men som Marta skriver så var det oftast apparater som var påslagna.

I en av trådarna om kyl/frys, minns inte vilken, så framgår att Danfoss (var de tväl?) haft fel på startapparaten i många år och de blev till slut tvingade att ersätta dessa utan kostnad.

Minns också att det var nån modell av diskmaskin som stod för bränder förr, typiskt på ställen som inte är bostäder typ t.ex. lekis/dagis där man lämnar maskinen gående när man stänger eller liknande.

Grundig hade nån TV där glödtråden till bildröret var igång på halvfart när den var avstängd med fjärrkontrollen, för att den skulle starta snabbare. Tror de hade lite problem med brandrisk. Å andra sidan tror jag att detta slet bildröret i förtid, cirka alla av dessa var helt utslitna då det begav sig när de var några år gamla.

Allmänt har vi ju annars haft TV-apparater med fjärrkontrollavstängning i ett halvsekel. Vanligaste brandorsaken i TV-apparater lär ha varit sånt som t.ex. dukar som täcker ventilationshål, papphammar som vattnar blommor ovanpå TV:n och spiller och liknande. Annars fanns det ju två varianter på dessa fjärrkontroller, dels en separat liten icke-switchad nätdel som driver fjärrkontrollmottagaren, och dels att TV:ns ordinarie switchnätdel är igång men inte går på full fart. De sistnämnda lär väl ha haft mer problem.

Men just ja, det fanns faktiskt en kategori apparater som "alltid var igång" förr, och det var bärbara apparater som gick att köra både på nät och batteri. Men där var det normalt bara en icke-switchad transformator, likriktarbrygga och glättningskonding som var inkopplad i avstängt läge. Så länge det är en apparat som är inkopplad något sånär regelbundet, d.v.s. så att kondingen inte behöver reformering, så är väl risken nära noll ifall det är en apparat som klarat S-märkningskraven.

Det fanns ju också apparater med timers, t.ex. alla VHS-videobandare har ju alltid varit gjorda så att nätdelen är igång konstant. Vet inte hur det var med VCR då det begav sig 1972, timern var ju mekanisk så det kan väl tänkas att den hade nätdriven motor och switchade nätsidan av nätdelen.

Klockradio har ju också "alltid varit igång". De första hade mekaniska urverk och från cirka mitten av 70-talet började röda LED bli vanliga. (Det förekom otroligt nog klockradio med sjusegmentdisplay med glödlampor och färgfilter för att det ska se ut som LED :O )
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av FormerMazda »

Sen pratar vi om saker vi drar ur som vi ser så att säga.

Saker som ständigt är inkopplade i varje hem som inte dras ur, men i botten bygger på samma teknik, alltså switchad nätdel, nån processor mm: (bortsett gamla prylar)
Vanliga:
* Kyl/frys
* Micron
* Routern
* Diskmaskinen
* Smarta lampor med styrning
Inte ovanligt:
* Värmepump
* Ventilationsaggregat
* Övrig A/V-utrustning (mediacenter)

Nu är vi alla individer, jag vet att en del här på forumet lever på annat vis och vägrar ny teknik tillexempel, men mitt exempel ovan är taget från en rätt vanligt hem idag.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av MiaM »

Jag tittade en vända både på prisjakt.nu och pricerunner.se och det ser ut som att åtminstone de billigaste mikrovågsugnarna än idag har mekanisk timer. De är därmed helt avstängda när de inte används. Dock stämmer det som du säger att det är vanligt förekommande att ha mikro som alltid är igång.

Spis och ugn kan också läggas till. Tror att alla induktionsspisar är aktiva i standbyläge.

Här på forumet har vi ju en jättelång tråd om en viss typ av köksfläkt som drabbas av trötta kondingar och det är också en grej som alltid är igång.

Gammel-bonus: Transformator för dörrklocka.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av FormerMazda »

Jodå, man kan än köpa "gammelelektronik", jag skulle säga alla vitvaror går väl än att få med "dum" styrning.
Men vad som är vanligt idag är väl med "smart" elektronik.

Så precis som skådat så växer ju listan, spis är ju induktion och till och med köksfläkten är "smart" som du säger.

Men andemeningen med inlägget var just att man drar ut TVn, och har fortfarande 10-20 prylar kvar som bygger på samma teknik.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av SM4UKE »

Jag har skapligt ofta (statistik finns förstås inte alls) råkat på EMC-problem från åldrande switchade nätaggregat. De har nog varit OK störningsmässigt från början men sedan har de åldrats och börjat störa kopiöst. Oftast har de funkat ändå - de har lämnat spänning. Därmed har det inte alltid märkts. Men i flera fall har nätaggregaten som bonus blivit stekheta, knappt gått att ta i. Tar man isär ett sådant nätaggregat så har det nästan alltid varit samma fel - kassa elektrolytkondensatorer. Kapacitansen har gått ner till i stort sett noll, ESR är skyhögt. Utspänningen blir ofta väldigt ostabil och har massor med rippel. Att det ändå fungerar beror nog på att om nätdelen kanske lämnar 12V DC så tar man sedan ner spänningen med någon stab /DCDC i prylen som matas. Jag vet förstås inget om sådant här har orsakat bränder men grejerna blir i alla fall obehagligt stekheta. Har man tur så kanske de går sönder så de lägger av fridfullt innan det hinner börja brinna. När switchade nätdelar lägger av så brukar det ju bli spänningslöst på utgången för det mesta. Jämför med traditionella nätdelar med serietransistor som får genomslag kollektor - emitter där i stället spänningen rusar upp till max. Jag har f.ö. varit med om ett sådant nätagg av lite kraftigare sort med "crow bar" (kortslutande tyristor) på utgången. Där löste det ut så tyristorn kortslöt utgången för att skydda resten av apparaten (+5V i en gammal CP/M-dator) och det blev en enorm effektutveckling som kanske hade kunnat sluta med brand. Det hade stått på i flera timmar utan att någon säkring löste ut.

När jag köpte spis tjatade jag länge på säljaren att jag inte ville ha en jobbig skitspis med touchkontroller utan riktiga vridreglage. Delar av den är dock alltid igång, t ex finns några extra toucknappar på ovansidan som bl a känner av om något placeras där och varnar. Vridreglagen är garanterat encoders som styr något annat.

Det var mycket ett tag om hoverboards som började brinna men det var väl så gott som alltid dåliga batterier och/eller dåliga laddningskretsar. Man kan ju undra hur det kommer bli med elbilar i framtiden, kanske är laddkretsarna mer välkonstruerade men batterierna är väl en ökande risk när de åldras. Där har man också frågan om åldrande vägguttag för de som laddar den vägen och drar ut hög ström. Kolla hur varma stiften blir på vattenkokaren hemma i köket efter en körning!

Något jag grubblat lite på är dessa grendosor och deras strömbrytare,
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av helmut »

När jag renoverade mitt hus Fixade elkillen så jag kan slå av strömmen i hela huset så att det bara finns ström till kyl, frys och larmet. Samtidig stängs kallvattnet till huset men fjärrvärmen är inkopplad. Lite jobbigt när man kommer hem och slår på strömmen för då visar alla klockor fel tid och så fungerar varken ugnen, spisen eller diskmaskinen som har inbyggda klockor som måste vara inställda för att starta. Inte så roligt när man kommer hem sent på natten och vill värma lite mat innan man ska hoppa ner i sängen.
Skriv svar